تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۰۴۹
تعداد بازدید: ۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
با پایان ساخت سکوی فاز 18 پارس جنوبی، این غول 2500 تنی برای انتقال تا محل نصب بارگیری شد.
به گزارش مارین نیوز، با پایان ساخت سکوی فاز 18 پارس جنوبی در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، این سکوی 2500 تنی صبح امروز مورد عملیات (لود آوت) قرار گرفت تا با دانش پیچیده و منحصربفردی بر روی یک بارج عظیم‌الجثه بارگیری و برای انتقال به مسافتی بیش از 400 کیلومتر تا محل نصب آماده شود. 
این سکوی گازی تا رسیدن به محل نصب یک ماه در راه دریایی خواهد بود تا بلافاصله پس از رسیدن به محل توسط متخصصان ایزوایکو در شرکت مبین سازه و تا پیش از فصل زمستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 
مدیرعامل شرکت مبین‌سازه در مراسم رسمی بارگیری این سکو در گفت‌وگویی در مورد این پروژه اظهار کرد: این سکو در تمامی مراحل طراحی تا ساخت و نصب در داخل کشورمان به اتمام رسیده و با نصب در قالب فاز 18 پارس جنوبی، قادر است روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی استحصال کند. 
بابک عباسپور با اشاره به تلاش ویژه متخصصان داخلی برای بومی‌سازی بخش‌های مختلف طراحی تا ساخت این سکوها در کشورمان عنوان کرد: از مرحله طراحی تا ساخت این سکوها محاسبات بسیار پیچیده مهندسی و ریاضی نیاز است که تنها در انحصار برخی از کشورهای مطرح جهان بود اما اکنون به واسطه اعتماد به توان داخلی و تقویت خودباوری نیروهای علمی و متخصص کشورمان، شاهد گامی بلند در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در این عرصه هستیم. 
وی گفت: شرکت مبین سازه در فازهای مختلف پارس جنوبی مشارکت داشته و اکنون سکوی گازی فاز 17 و 14 پارس جنوبی نیز در مجتمع ایزوایکو در حال ساخت است که امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال نیز این دو سکو را آماده انتقال کنیم. 
حمید رضائیان اصل نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتماد به توان داخلی در ساخت سکوهای مورد نیاز برای پروژه‌های گازی و نفتی و ساخت شناورها و سازه‌های مختلف دریایی زمینه‌ساز خودباوری و خودکفایی در زمینه‌های مختلف این صنعت شده است، اظهار داشت: توان علمی، دانش روز، همکاری تکنیکی و فنی با شرکت‌های مطرح دنیا و نیروی انسانی ماهر و متعهد مورد در ایزوایکو سبب شده تا هر گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه با قدرت و توأم با موفقیت برداشته شود. 
مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: پروژه‌های مختلفی که تاکنون در قالب سکوهای مورد نیاز پارس جنوبی و یا دیگر میادین مشترک نفتی و گازی کشورمان در ایزوایکو ساخته شده، عملکردی همتراز با مشابه خارجی داشته و سبب صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است. 
وی ادامه داد: دانش بارگیری و انتقال سکوهای نفتی و گازی در جهان نیز در انحصار برخی شرکت‌های خاص خارجی بود که هزینه بسیار سنگینی برای انتقال این سازه‌ها طلب می‌کردند اما به همت خودباوری موجود در نیروهای متخصص و با تجربه داخلی، کار انتقال این سکوها که وزنی بیش از 2500 تن را دارند و تناسب وزنی نقاط مختلف آنها متفاوت است، در ایزوایکو صورت می‌گیرد که گام بلندی در این راستا است. 
رضائیان تاکید کرد: نصب نهایی و بهره‌برداری از این سکو نیز در پارس جنوبی توسط متخصصان ایزوایکو انجام می‌شود که در آن مرحله نیز شاهد صرفه‌جویی بالای هزینه‌های ارزی و همین طور عدم نیاز به خارجی‌ها هستیم. 
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در اجزای مختلف صنعت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران جریان دارد و ساخت این سکو نیز نماد خودباوری در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است که از خروج بیش از 70 تا 80 میلیون دلار ارز از کشورمان خودداری شده است و دست توانای کارگر ایرانی را در بخش بخش اجرای این پروژه‌ها که نماد خودباوری ملی هستند، شاهدیم. 
مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در ساخت بخش‌های مختلفی از نیازهای صنعت نفت و گاز کشورمان مشارکت داشته که از جمله آن می‌توان به حضور در کنسرسیوم پروژه‌های ساخت سکوهای فاز های اول، دوم، سوم، ششم، هفتم، هشتم و دوازدهم پارس جنوبی و سکوهای فاز 15 و 16 اشاره کرد که هم‌اکنون نیز دو سکوی دیگر فاز 17 پارس جنوبی در این مجتمع در دست ساخت است. 
مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در37 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است و 6 شرکت مهم مبین سازه، بحر گسترش، پرشیا هرمز، ندیم گسترش، شفق هرمز و عظیم گسترش در آن کار ساخت سکوهای نفتی، ساخت کشتی و تعمیرات و تهیه قطعات یدکی کشتی در اندازه‌های مختلف را انجام می‌دهند. 
 
منبع: فارس 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: