تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۰۶۹
تعداد بازدید: ۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با شعار «فناوری ایرانی= کسب و کار ایرانی» سال جاری به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف جریان سازی در حمایت از تولید ساخت داخل و دانش بنیان، توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برپا خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، پرویز کرمی دبیر کل جشنواره «ایران ساخت» با بیان اینکه این رویداد با هدف جریان سازی در حمایت از تولیدات ساخت داخل و دانش بنیان و تولید محتوا برای فضای مجازی و نفی واردات غیرضرور برگزار می شود، اظهار کرد: بهره گیری از هنر در فرهنگ سازی و ترویج گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به منظور دستيابي به اهداف توسعه اي کشور اهمیت بسزایی دارد. ضمن آنکه در پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی لزوم ايجاد جریان سازی، تحول فرهنگي، حركت به سوي توسعه پايدار علم و فناوری و حمایت از تولید ساخت داخل و تبدیل به "ارزش" کردن برندهای ایرانی در چارچوب اقتصاد دانش بنیان، امری ضروری است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: از همین رو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای مأموریت‌های خود در جهت فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان نخستین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ساخت ایران» را با شعار «فناوری ایرانی = کسب و کار ایرانی» و با هدف حمایت از تولیدات دانش بنیان ساخت ایران به مرحله اجرا می گذارد.


اهداف برگزاری جشنواره
پرویز کرمی جریان سازی، ايجاد هم افزايي بين توسعه علم و فناوری و حمایت از تولیدات ساخت داخل را بخشی از اهداف برگزاری جشنواره «ایران ساخت» بیان کرد و ادامه داد: همچنین، برندسازی از طريق تقويت ارتباط بين فعالان حوزه هنر با فعالان اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانش بنیان و ترویج اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف این رویداد مهم علمی و فناوری کشور است.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ادامه، امیدافزایی، تقویت روحیه و پیشرفت و اعتماد بنفس و ایجاد تحرک در جامعه به ویژه در بین جوانان ایرانی، فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانش بنیان و ترویج اقتصاد مقاومتی، تقدیر از هنرمندان فعال در عرصه علم و فناوری و بیان پیشرفت های کشور و اقتصاد دانش بنیان و تولید محتوا و كمك به انتشار و عرضه آثار هنری خلاق و کاربردی با موضوعات مرتبط با علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان را نیز از اهداف برگزاری این جشنواره دانست.

مخاطبان جشنواره
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، همچنین درباره مخاطبان این جشنواره بیان کرد: فعالان عرصه هنر و ادب کشور، فعالان مراکز، نهادن و شرکت های علمی و فناوری و دانش بنیان، موسسات و مراکز فرهنگی هنری، عموم جامعه و علاقمندان و دانشگاهیان و دانشجویان مرتبط مخاطبان این جشنواره هستند.
به گفته پرویز کرمی؛ «ایران ساخت»، بنا بر برنامه ریزی ها، 16 تا 18 دی ماه سال جاری مصادف با میلاد امام حسن عسکری (ع) در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

رشته‌های جشنواره
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ادامه گفت: رشته‌های حاضر در جشنواره در بخش‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که بخش مکتوب شامل طنز، شعر، داستان کوتاه (1000کلمه ای)، روایت مستند (1000کلمه ای) و کلمات نغز و قصار است.
همچنین بخش هنرهای تجسمی؛ تصویرسازی و گرافیک، کاریکاتور، پوستر، بسته بندی و اینفوگرافی را شامل می‌شود.
بخش رسانه های دیداری و شنیداری نیز شامل عکس، فیلم مستند – حداکثر 40 دقیقه ای، انیمیشن موشن گرافی، نماهنگ –حداکثر 5 دقیقه ای و برنامه های تلویزیونی همچون تولیدات گفت وگومحور، مجلات تصویری و برنامه های رادیویی و پادکست، کلیپ، تیزر است. بخش رسانه های نوین شامل شبکه‌های اجتماعی مجازی، سایت، وبلاگ، نرم افزارهای تلفن همراه و چندرسانه ای ها هستند.
در آخر هم، بخش ایده های نو در زمینه معرفی و ترویج کالاهای ایرانی گنجانده شده است.
دبیر کل جشنواره فرهنگی، هنری «ایران ساخت» افزود: همچنین بخش جنبی با برپایی همایش‌های علمی و هنری در بخش‌های مختلف جشنواره برگزار می‌شود.برگزاری نشست‌هاي تخصصی با محوريت خلق اثر هنری با موضوعات مرتبط با جشنواره، برپایی نمایشگاه آثار هنری راه یافته به مسابقه در هر بخش و نشست شعرخوانی و داستان خوانی برای 30 اثر ادبی، دو بخش شعر طنز و داستان کوتاه، اجرای زنده برخی از هنرهای تصویری در جشنواره (نقاشی، تصویرسازی) و برگزاری ماراتن تولید محتوای راهبردی و کاربردی در عرصه های مختلف از جمله محتوای دیجیتال از دیگر قسمت‌های بخش جنبی هستند.
پرویز کرمی در ادامه توضیح داد: با رایزنی های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران، قرار بر این است که آثار برگزیده، در خانه هنرمندان ایران و برخی از گالری های شناخته شده پایتخت، به نمایش عموم گذاشته شوند.

روند انتخاب و داوری آثار
وی درباره انتخاب و داوری آثار ارسال شده به جشنواره گفت: انتخاب و داوري آثار توسط گروه 5 نفره تخصصي در هر بخش انجام خواهد شد که در مرحله دوم پنج نفر اول توسط هیات داوران به عنوان برگزیدگان جشنواره در هر بخش معرفی خواهند شد. همچنین علاقمندان برای شرکت در جشنواره تا 15 آذر ماه مهلت ارسال آثار خود را دارند.
پرویز کرمی همچنین ابراز کرد: آثار راه یافته به بخش مسابقه 15 دی ماه انتخاب و برگزیدگان جشنواره همزمان با اختتامیه جشنواره در 18 دی ماه اعلام می‌شوندهمچنین اسامی هنرمندان آثار منتخب در جشنواره از طریق رسانه‌ها و سایت جشنواره و نیز اعلام خواهد شد.

جوایز جشنواره
دبیر کل جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با بیان اینکه در هر یک از بخش‌های ذکرشده به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود بیان کرد: به نفرات برگزیده، علاوه بر اهدای تندیس و لوح تقدیر، تولیدات و محصولات باکیفیت و ارزشمند ساخت ایران اعطا می شود. همچنین به آثار منتخب و راه یافته به بخش مسابقه جشنواره، گواهی حضور در نمایشگاه گروهی داده خواهد شد و آثار ارسالی نیز د شبکه های صدا و سیما و مجازی با اسم و مالکیت معنوی صاحب اثر و جشنواره «ایران ساخت» عرضه می شود.
وی ادامه داد: بخش تقدیر ویژه نیز در این جشنواره، گنجانده شده است و براساس آن، به کارآفرینان و اشخاصی که در تقویت اقتصاد ملی و تولید کالای ایرانی، کار ویژه و عملکرد تحسین برانگیزی انجام داده اند، تقدیم خواهد شد.
پرویز کمی همچنین ابراز کرد: این رویداد به صورت رقابتی و در دو سطح حرفه ای و مردمی برگزار خواهد شد و برگزیدگان در این دو سطح به صورت جداگانه معرفی و تقدیر می شوند.

محور ها و موضوعات جشنواره
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ادامه با اشاره به محورهای این رویداد اظهار کرد: با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره، محورها و موضاعات متنوعی در نظر گرفته شده است که از آن میان، معرفی کسب وکارهای نوین و دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان(شامل مراکز علمی و فناوری- مراکز رشد و نوآوری- پارک های علمی و فناوری، شرکت های دانش بنیان)، نمایش پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و فناوری ایرانی(در حوزه ستادهای فناوری های راهبردی معاونت)، حمایت از محصولات تولیدات ساخت داخل– ایرانی ایرانی بخر، نفی واردات بی رویه و غیر ضروری، معرفی و نمایش دستاوردهای فناوری و نوآوری در استانها و بخش ها و اقتصاد مقاومتی مهمترین عناوین این محورها هستند.

معیارهای کلی ارزیابی آثار
پرویز کرمی، با بیان اینکه توجه به رعایت استانداردهای حرفه‌ای هنری در خلق آثار یکی از معیارهای مد نظر در ارزیابی آثار است گفت: معیارهایی همچون وجود پیام و محتوای قابل قبولو متناسب با اهداف و محورهای جشنواره، معرفی توانمندی ها و دستاوردهای علمی، فناورانه و نوآورانه کشور، کمک به تقويت روحيه خودباوري ملی و نوانديشي علمي، خلق آثار با ایده های نو و جذابیت و میزان تاثیر گذاری اثر در آن در ارزیابی آثار مد نظر است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان درباره برگزارکنندگان جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» گفت: این جشنواره به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار می شود. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران، از حامیان اصلی این رویداد ملی در عرصه فرهنگ و هنر کشور خواهند بود.
پرویز کرمی در پایان با بیان اینکه درصدد هستیم تا آثار برگزیده این رویداد نیز در سایر کلانشهرهای کشور به نمایش درآید، اظهار کرد: با توجه به دغدغه هایی که شخص دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان دارد و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز برای ادامه و استمرار جریان سازی این موضوع، در تلاش و تکاپو است، امیدواریم در این مسیر صاحبان ایده و پیشنهادات ارزشمند هم، به ما یاری رسانند. ضمن آنکه زمینه مشارکت برای سایر نهادهای ملی، مردمی و خصوصی و شرکت های دانش بنیان و فناور، در این رویداد مهم ملی، فراهم است.
نخستین جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» دی ماه 1395، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تهران برگزار می شود.

منبع : روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: