تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۰۷۵
تعداد بازدید: ۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
بزرگترین گنبد گازی جهان در منطقه گازی پارس جنوبی این روزها، شاهد تحولات بزرگی است که بی شک تاثیر عمیقی برمیزان استخراج و برداشت منابع گازی کشور و در نهایت برتوسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.
به گزارش مارین نیوز، این منطقه بزرگ مخازن عظیم هیدروکربوری جهان در انتظاررسیدن سازه های غول پیکری است که از هفته گذشته تاکنون به دست سازندگان توانگر داخلی آماده و حمل ونصب می شود. بارگیری و حمل ونصب سکوهای 19A و19C  و متعلقات آنها و همچنین ساخت کامل سکوی21 باوزن2700 تن از اقداماتی بود که شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی وساخت تاسیسات دریایی ایران در هفته گذشته به آن نائل شدند.
بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده قراراست بعد از عملیات بارگیری تا آخر آبان ماه امسال عملیات هوکآپ، پیش راه اندازی و راه اندازی در دریا نیز اجرایی شود تا به همراه نصب و بهره برداری سکوی 20 با هدف توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، هدفگذاری استخراج روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز جهت تزریق به شبکه سراسری،تولید روزانه 27 هزار بشکه میعانات گازی جهت صادرات، تولید روزانه 1 میلیون تن گاز مایع برای صادرات،تولید روزانه 1 میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و نهایتا تولید روزانه 400 تن گوگرد برای صادرات به تحقق برسد.
برای پروژه های فراساحل فازهای 19پارس جنوبی7.9میلیون نفرساعت وبرای فازهای 20 و 21 حدود6میلیون نفرساعت کار طاقت فرسا در گرمای شدید و با وجود ریزگردهای مشکل سازدر یاردهای خرمشهر به انجام رسیده است.
در شماره های روزهای گذشته مشروح تقریبا مبسوطی از مجموعه عملیات مذکور منتشر شد و اینک در خصوص مسایل فنی و پروژه هایی که در یارد خرمشهر و یا به طور کلی در دستور کار شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران قرار دارد و مشکلاتی که احیانا صنعت فراساحل امروز ایران با آن روبروست با ابوالقاسم رحمانی مدیر عامل این شرکت به گفتگو با عصر اقتصاد پرداخته که حاصل آن در ذیل تقدیم میشود :

در سلسله کارهایی که توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به انجام رسیده و یا می رسد از وضعیت سکوهای 19 و 20 و 21 خبر دار شده ایم.اکنون می خواهیم بدانیم وضعیت فاز 14 و مراحل حفاری آن به کجا رسیده است؟
استقرار تجهیزات حفاری فاز 14 اجرایی شده است و هم اینک ریگ های حفاری بر سرکار حاضر هستند و به گمانم عملیات حفاریاین فاز  از روز نهم یا دهم همین ماه آغاز خواهد شد .اکنون اولین ریگ این فاز در سکوی Dشروع می شود و به ترتیب بقیه ریگ ها نیز در محل مورد نظر حفاری را آغاز خواهند کرد.

حفاری این فاز مجموعا تا چه  زمانی به پایان می رسد؟
این فاز مجموعا دارای 22 حلقه چاه است که برای حفاری هر حلقه چاه حدود 82 روز زمان لازم است و براین اساس بعد از ماه اول، ریگ دوم به سمت آن محل خواهد رفت تا الباقی عملیات ادامه یابد وبر این اساس ما پیش بینی می کنیم که حدود 27 یا 28 ماه این عملیات طول بکشد.

آیا سکوی این فاز هم توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ساخته می شود؟
خیر.این سکو توسط شرکت ایزوایکو ساخته می شود.شرکت ما فقط خط انتقال این فاز را به انجام می رساند که آن را در برنامه های امسال قرارداده ایم.این خط انتقال دارای لوله 32 اینچ است و تا شهریور ماه امسال ان را آغاز خواهیم کرد.ضمن اینکه این فاز دو خط لوله 120 کیلومتری دارد که اولی را ما آغاز خواهیم کردتا امسال به پایان برسد.

با توجه به پایان یافتن پروژه هایی که در دستور کار شرکت بوده است آیا برنامه های دیگری در یارد خرمشهر دارید؟ چون بسیاری نگران پایان یافتن کار و بیکاری پرسنل هستند.
باید توجه داشته باشیم که شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی تا پیش از این در بخش حفاری وارد نشده بود.این موضوع را از این جهت عنوان می کنم که بدانید امر اشتغال پرسنل برای مدیریت کلان این شرکت تا چه حد اهمیت دارد. و یا مثلا سکوی فروزان که سکوی عظیمی است و 7هزارتن وزن دارد قرار بود در کره ساخته شود و حالا ما قصد کرده ایم که خودمان آن را در داخل کشور بسازیم.در نتیجه موضوع اقتصاد مقاومتی و ایجاد کار واشتغال در کشور همواره برای ما اهمیت فراوانی داشته است.ما هم اینک داریم با شرکت های بزرگ بین المللی جوینت و همکار می شویم که با گرفتن پروژه ها به اشتغال زایی بیشتر کمک کنیم.ما یکی از بزرگترین شرکت های "آف شور"(فراساحل) ایران هستیم که ظرفیت های فراوانی داریم و همکاری ما با شرکت های خارجی می تواند توان و موقعیت  های سرمایه گذاری و به همان نسبت ایجاد اشتغال در منطقه را وسعت بیشتری بدهد و معتقدیم از فرصت های پیش آمده باید نهایت استفاده را برد.این رویکرد جزء برنامه های جدی وزارت نفت است.ساخته شدن یارد خرمشهر در وهله اول برای خدمت به مردم خرمشهر و این منطقه است و طبعا چنین تاسیساتی بیکار نخواهد ماند و نباید از این لحاظ نگران بود.
هم اینک به دنبال گرفت پروژه احداث خط لوله عمان هستیم و در عین حال با یکی دوشرکت خارجی در حال مذاکره ایم که پروژه های جداگانه ای را بگیریم.واقعیت این است که اقتصاد کشور زمانی فعال تر خواهد شد که اقتصاد نفتی کشور فعال شود و بر این اساس اگر صنعت نفت کشور از شرکت هایی مانند ما استفاده کند بی تردید چرخ اشتغال زایی و توسعه اقتصادی نیز به حرکت در خواهد آمد.اینک که قرار است حدود 40 سکو کارشان به انجام برسد و یا در شرایطی که قرار است سکوهای تقویت فشارکه هرکدام 10 هزار تن وزن دارند ساخته بشود ما طبعا کار بسیار زیادی در پیش رو خواهیم داشت.اما به هرحال نمی توانیم حدود 1.2 میلیارد دلار تجهیزات را در شرکت خود بخوابانیم.

درخصوص همسویی با تکنولوژیهای جدید هم آیا برنامه هایی دارید؟در حال حاضر بحث های هست که می گوید در دنیا ساخت سکوهایی با این وزن و شرایط تا حدودی منسوخ شده است و در دنیا دارند سکوهایی 500 تنی می سازند.آیا شما هم قصد دارید که در این زمینه کارهایی انجام دهید؟
بله بی تردید یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم به روز شدن است.ما کشورمان حدود ده سال و بخصوص شرکت تاسیسات دریایی حدود شش سال در تحریم کامل بوده است.ما در تمام این مدت مجبور بودیم اجناس و کالاهای مورد نظرمان را از چند دست مختلف و به صورت غیر مستقیم تهیه کنیم.اگر حالا مستقیما از حیث تهیه کالا و تجهیزات و یا حتی مهندسی کار،فعالیت هایمان را ادامه دهیم خواه ناخواه مجبوریم با علم دنیا پیش برویم تا همه چیز برایمان صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.سیستم ها و روش ها و تجهیزاتمان باید کاملا تغییر کند،چرا که در غیر این صورت کار ما اقتصادی نخواهد بود.باید به یاد داشته باشیم که همه این مراحل زمان لازم دارد.به یاد می آوریم که تا پیش از این برای نصب یک سکوی 3هزار تنی می بایست حتما یک شرکت مثلا هلندی به کمک ما می آمد در حالی که اینک خودمان به تنهایی و با تکیه بر تخصص نیروهای بومی و داخلی داریم این کار را به انجام می رسانیم. و جالب است بدانید که حالا ما می خواهیم برویم هلند و یا نروژ که در مناقصات آنها شرکت کنیم و از آن ها پروژه تحویل بگیریم.
همین امسال در کشور پنج سکوی پارس جنوبی تکمیل شده و بارگیری می شود و این در حالی است که سکوی 19A پیش از این به دریا حمل شد و سکوی فاز 21 نیز درمدت هفت روز به روی بارج منتقل می شود و این کاری است که پیش از این هرگز در کشور ما انجام نمی شد.
من معتقدم اگر از ظرفیت های خود به خوبی استفاده کنیم ،تاثیر عمیقی در توسعه اقتصادی کشور خواهیم گذاشت چرا که در حال حاضر ما قطب صنعت فراساحل منطقه هستیم و باید از این لحاظ شاکر خداوند و قدر دان تک تک تلاشگران صنعت نفت کشورمان باشیم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي اصغر جوادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
0
0
در خبره اي فوري خواندم كه ورود كانتينر سرد خانه دار دريل واگن ودستگاه حفاري تؤول و شناور أزاد شده است شادي دليل ورود دستگاه حفاري تونل بدليل نياز وعدم امكان ساخت داخل ضروري بوده ومشكلتي را ايجاد نكند ولي ورود كانتينر يخچالي ًو شناور دست دوم براي چه ضروري تي أزاد شده ؟اين مصوبه به پيشنهاد كدام سازمان وبه تصويب كدام نهاد رسيده است كه دستور مقام رهبري مبني بر حمايت از توليدات داخلي را نا دده گرفته اند وزارت صنعت معدن وتجارت چگونه در برابر اين مصوبه تسليم شده است ؟ انجمن مهندسي درىايي ايران وسائر انجمن هاي حامي صنعت داخلي كجا گرفت أر شده اند ؟ حمايت از توليدكننده داخلي دولت اين است؟ اينطوري براي ايجاد اشتغال كمك ميكنند؟ دولت تدبير واميد با اين تدابير أميدي به كاهش ميزان بيكاري در كشوررامنطفه دارد؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: