تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۱۰۵
تعداد بازدید: ۲۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
سازمان بنادر و دریانوردی با بی اعتنایی آشکار به دستور وزیر در خصوص واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی واقعی پس از گذشت حدود یکسال از تاریخ این دستور نه تنها اقدامی در این زمینه صورت نداده بلکه اصرار به فعالیت شرکتهای شبه دولتی وابسته خود در واگذاری پروژه ها دارد.

به گزارش مارین نیوز، با اینکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سازمان های تابعه خود حدود یکسال است طی بخشنامه ای خواسته از قراردادهای خرید خدمات با اشخاص حقیقی و حقوقی به نحوی از انحاء با کارکنان آن سازمان اعم از شاغل و بازنشسته (مانند صندوق‌های بازنشستگی. شرکت‌ها و صندوق‌های تعاونی کارکنان، صندوق‌های پس‌انداز کارکنان و از این قبیل) خودداری به عمل آید، اما چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی به اصرار پروژه واگذاری اجاره مدیریت و راهبری انبارها و محوطه های بندری فله و غلات بندرامام خمینی(ره) را به شرکت خدمات دریایی و بندری آریا بنادر ایرانیان داد که البته به گفته امجد اردلان رئیس هیئت مدیره این شرکت این قرارداد هنوز نهایی نشده است.
شرکت آریا بنادر ایرانیان از شرکتهای وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی است که بخشی از سهام داران این شرکت از بازنشستگان سازمان بنادر و دریانوردی هستند. 
به گفته امجد اردلان در مصاحبه اخیر خود : این قرار داد نیز مانند واگذاری های معمول نیست و به اصرار سازمان بنادر و دریانوردی این مسئولیت را پذیرفته ایم. 
به گفته وی سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه واگذاری ها دارای اختیارات قانونی مصرح است و سازمان بنادر سازمانی است که به موجب قانون تاسیس شده و به موجب قانون راجع به اجازه تاسیس سازمان مصوب خردادماه 1339 که درسال 1387 با تغییرنام سازمان مجدد تنفیذ شد، قانون گذار اختیار تام داده که سازمان بنادر می تواند شرکت تاسیس کند و آیین نامه ی معاملات خاص دارد که تشخیص و اختیارات آن با قوانین خاص سازمان است. این امر در کل دنیا مرسوم است و اگر غیر از این باشد، نمی توان به موقع درآمدهای لازم را کسب و یا تصمیم گیری کرد و نمی توان این را با دستگاه اجرایی که کار مشخصی را انجام می دهد و اعتبار آن از بودجه عمومی تامین می شود مقایسه کرد. بنابراین اگر این اختیارات از چنین سازمانی گرفته شود، وظیفه اصلی و اساسی خود را نمی تواند انجام دهد. قانون گذار که 50 سال قبل این سازمان را تاسیس کرده است به موجب در نظرگرفتن تمامی این مسائل اختیارات تام را به این سازمان داده و درآمد و هزینه ها را به شکل خود گردان دیده است.
در همین راستا بود که علی اکبر کریمی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص انجام معاملات دولتی و انعقاد قراردادها پیش بینی شده بیان داشت که این قوانین به منظور گشایش در امور است نه اینکه زمینه تخلف و سوء استفاده فراهم شود.
علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به واگذاری پروژه ها گفت که بطوراصولی و منطقی بهترین روش در انعقاد قراردادهای دولتی و سپردن امور به پیمانکاران، ایجاد فضای رقابتی است و در انعقاد قراردادها باید از شایبه ایجاد انحصار و رانت جلوگیری شود. بنابراین غیر از شرایطی که ضرورت اقتضاء کند استفاده از ترک تشریفات پسندیده و منطقی نیست. 
نماینده مجلس شورای اسلامی بر تاکیداتی که همه مسئولین عالیرتبه دولت و نظام و مجلس شورای اسلامی مبنی بر جلوگیری و پیشگیری از فساد و رانت خواری دارند اشاره نمود و بیان داشت در همه زمینه ها بویژه در انعقاد قراردادهای مهم در بنادر این اصل و ضرورت قطعی مورد توجه قرار گیرد تا در این امور مشکلی ایجاد نشود. 
رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس از کسانی که در فرایند این واگذاری ها احساس می کنند که امری خلاف قانون صورت گرفته و یا حقی ضایع شده است خواست شکایت خود را به مراجع نظارتی از جمله کمیسیون اصل 90 مجلس ارایه نمایند تا این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. 



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
یعنی این شرکت های و صندوق ها کسب در آمد می کنند که بعد در آمد خود را به سازمان تزریغ کنند ؟ من درست متوجه شدم ؟ یعنی این آقایون که باز نشسته شده و در این شرکتها مشغول بکار هستند آمده اند که برای سازمان کسب درآمد کنند و عملا ما به ازای کاری که می کنند دستمزد . حق ماموریت . حق مدیریت . حق حضور در جلسه و اینها را نمی گیرند و در راه رضای خدا و جهت کمک رسانی به سازمان معظم بنادر و دریا نوردی کمک می کنند و در واقع این بازنشستگان الان دارند.در حق سازمان لطف می کنند ؟ تازه این لطف را هم به اصرار سازمان دارند در حق سازمان انجام می دهند . !والله من از شرمندگی این اینهمه منت گذاشتن آب شدم . البته بنده هیچ پستی در سازمان بنادر ندارم حالا نمی دانم مدیران سازمان چه حسی دارند .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: