تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۱۹۹
تعداد بازدید: ۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
مالک کشتی راشا گفت:کشتی راشا1 متعلق به کشتیرانی دلتا مارین خزر با تلاش مالک و همیاری کشتیرانی دریای خزر شناور سازی شد.
به گزارش مارین نیوز، شهرام مقدم گفت: کشتی راشا که به دلیل خطا و بی مسئولیتی کارکنان آن با 1400 تن کالای صادراتی در ورودی بندر آکتائو به گل نشسته بود که با تلاش نماینده اعزامی شرکت دلتا مارین خزر و با همیاری و استفاده از تجارب متخصصان و مدیریت شرکت کشتیرانی دریای خزر شناور سازی و به بندرانزلی بازگشت.
مالک کشتی راشا1 با اشاره به بی تعهدی کاپیتان این کشتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این افراد به استناد سوابق دریانوردی انتخاب می شوند و همچنین کاپیتان مذکور سی سال سابقه کار در یک شرکت معتبر در جنوب کشور را داشته و تائید اشتغال ایشان در مدارک دریانوردی گواه این امر بوده است اما کارکنان کشتی ها شاغل در دریای خزر به شناورهایی که به دست آنها سپرده شده است، تعهدی ندارند. 
وی افزود: در روز حادثه تمامی شناورها به علت هوای توفانی منطقه را ترک کردند اما کاپیتان این کشتی با توجه با وجود اخطار پنج سیستم هشدار دهنده مبنی بر کم شدن عمق آب و برخورد با خشکی، به دلیل اینکه آنتن تلفن همراه خود را از دست ندهد متوجه وخامت اوضاع نشد و کشتی به گل نشست.
مقدم با اشاره به اینکه این اتفاق در لنگرگاه آکتائو رخ داده است ؛ گفت : کشتی باری راشا حامل 1400 تن بار صادراتی از ایران و در نوبت ورود به بندر آکتائو بوده است که تنها به علت بی توجهی و احساس مسئولیت کاپیتان ایرانی در آبهای خزر دچار سانحه شد .
مالک کشتی راشا 1 با بیان مشکلات این بخش در حوزه دریای خزر گفت: تعداد شناورهای ایرانی که در دریای خزر فعالیت می کنند به 40 فروند نمی رسد که 24 شناور در مالکیت کشتیرانی دریای خزر و تعدادی دیگر در مالکیت بخش خصوصی است. بخش خصوصی با تمامی مشکلات از جمله رکود بازار، عدم وجود بار، نرخ بالای سوخت که مبنای آن جلوگیری از قاچاق سوخت بوده است، دست وپنجه نرم می کنند.
وی در این باره ادامه داد: با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان در اولین روز حادثه با ارسال ایمیلی به مدیریت این سازمان طرح مشکل شد که وی با پاسخ فوری خود مبنی بر اینکه ما در آن منطقه امکانات امدادرسانی نداریم اما هر نوع حمایت دیپلماتیک و هماهنگی های لازم را به عمل خواهیم آورد ما را همراهی کردند که این پاسخ سبب ایجاد بارقه امید و انگیزه برای این شرکت شد تا مصمم تر به کارخود ادامه دهد و در نهایت توانستیم با صرف هزینه بالا و استفاده از امکانات محلی کشتی را سبک سازی و کالاها را سالم به صاحبان کالا تحویل دهیم.
مقدم درباره کمک و همراهی کشتیرانی دریای خزر نیز تصریح کرد : در قزاقستان هماهنگی بین شرکت های امدادرسان به سهولت امکان پذیر نیست مگر اینکه مالک کشتی یا نماینده آن بر این فرایند آشنایی داشته باشند. با اعزام نماینده این شرکت و همچنین حضور نماینده شرکت کشتیرانی دریای خزر در آکتائو و نگاه ویژه مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر که نجات ناوگان دارای پرچم جمهوری اسلامی را در هنگام بحران در راس مسائل قرار می دهند سبب شد بتوانیم بعد از سبک سازی و شناورسازی کشتی را به سمت بندرانزلی اعزام کنیم.
مالک کشتی راشا با بیان پرداخت ده درصدی به سازمان پایانه و راهداری بابت حمایت از ناوگان ایرانی اظهار داشت: درحال حاضر بر اساس نرخ سازمان پایانه، چنانچه کالایی توسط ناوگان خارجی از بنادر آکتائو، ترکمن باشی، باکو و آستاراخان به بنادر شمالی حمل شود تعرفه های متفاوتی وجود دارد که مبنای محاسبه جهت صدور مجوز ترخیص از سوی سازمان پایانه و راهداری است، به عنوان مثال تعرفه حمل کالا از بندر آکتائو 15 دلار است که مبنای اخذ 10درصد سازمان پایانه قرار می گیرد و منجر به صدور مجوز می شود اما این نرخ مشمول ناوگان داخلی نمی شود چراکه به واسطه رکود موجود، فقدان بار و با توجه به اینکه ناوگان ایرانی ممکن است تا یک ماه در لنگرگاه های بنادر خارجی در انتظار بارگیری باشند اما کرایه حمل بین هفت و نیم الی هشت دلار است.
وی با توجه به امکانات بنادر جنوبی گفت : امکانات بنادر شمالی بر خلاف بنادر جنوبی است در بنادر جنوب کشتی ها می توانند در مکانهای امن همچون خورها پهلو بگیرند و به بندر ورود نکنند اما در بنادر شمال حتی اگر سفر و بارگیری نداشته باشند می بایست وارد بندر شوند که با هزینه های بسیار زیادی ازجمله هزینه های بندری، حضور پرسنل در کشتی بر اساس قانون و ... همراه است.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: