تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۰۵
تعداد بازدید: ۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
دانشمندان توسط فناوری تولید افزایشی موفق به ساخت روبات‌های حلزونی شکلی شدند که می‌توانند به مدت یک روز در اعماق آب‌های شور به تحقیق و اکتشاف بپردازند.
به گزارش مارین نیوز، دانشمندان دانشگاه Case Western Reserve، توسط فناوری تولید افزایشی موفق به ساخت روبات‌های حلزونی شکلی شدند که می‌توانند به مدت یک روز در اعماق آب‌های شور به تحقیق و اکتشاف بپردازند.


این اولین بار است که یک روبات بیوهیبریدی انعطاف پذیر که جنس آن با الهام از ترکیبات موجود در پوست جانداران دریایی به دست آمده، توسط انسان ساخته و کنترل می‌شود. این روبات‌ها همچون یک لاک پشت یا حلزون دارای یک لاک خشن کامپوزیتی هستند در عین حال که بازوهای حرکت کننده آن‌ها از جنس پلیمر است و می‌توانند هم داخل آب و هم بر روی خشکی زندگی کنند. 
شیوه حرکت روبات همچون یک حلزون است و توسط ماهیچه متصل به دهان (که از جنس پلیمر هستند) آن که با اعمال یک میدان الکترونیکی خارجی کنترل می‌شود، به علاوه دستگاه به مجموعه ای از نرم افزارها مجهز شده است که برای انجام حرکات تکراری عضله‌ها، سیگنال‌هایی را به منبع کنترل ارسال می‌کنند و از این رو حرکت این حلزون‌ها تقریبا به صورت خود کنترلی انجام خواهد شد.
محققان معتقد هستند که این روبات‌های بیو هیبریدی با طولی کمتر از دو اینچ، نه تنها برای کشف اعماق دریاها که برای شناسایی محل نشت لوله‌های نفت و گاز، شناسایی منشا سم موجود در آب‌ها و پیدا کردن جعبه سیاه هواپیماهای سقوط کرده در انتهای اقیانوس ها مورد استفاده قرار گیرند. مواردی که تاکنون از دست روبات‌های معمول بر نمی آمده است.
تمام قطعات مورد استفاده در این روبات بیوهیبریدی توسط فناوری چاپ سه بعدی به دست آمده است. این قطعات نسبت به دمای آب، شوری آب دریاها، جزر و مد اقیانوس‌ها و تغییرات محیط زیستی بسیار پایدار و سازگار هستند. سرعت آن نیز نسبت به قابلیت‌هایش قابل قبول بوده و حدود 0.4 سانتی متر در هر دقیقه بر آورد شده است.
همان طور که از تحقیقات اخیر بر می آید؛ تولید افزایشی به عنوان یک راه حل برای رفع نیازهای بی پاسخ بشر با سرعت فراوان در حال رشد و توسعه است.

منبع : مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: