تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۲۱
تعداد بازدید: ۱۸۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری : ارتباط با سایر کشورها از طریق دریا به مراتب بیشتر و ملموس تر از طریق خشکی است. کشورهایی که با خشکی محصور شده‌اند کل ارتباط آنها با کشورها تنها از طریق دیگر کشورها صورت می‌گیرد. بنابراین باید بتوانیم از این مزیت الهی بهره مند شویم و بیش از پیش موفق تر عمل کنیم.
به گزارش مارین نیوز، محمدسعید سیف با بیان اینکه حدود 70 درصد سطح زمین را دریا تشکیل می‌دهد گفت: عمق متوسط دریاها چیزی حدود 3800 متر است و نکته جالب این است که اقدامات صورت گرفته در خصوص اکتشاف و استخراج از سطح دریا حداکثر 2 تا 3 هزار متر بوده است و ما تا کنون به عمق متوسط دریاها دست نیافته‌ایم و یکی از دلایل این امر گران بودن تجهیزات مورد استفاده در سطح دریا است و علی رغم وجود ذخایر عمیق در سطح دریا به توسعه فناوری دست پیدا نکرده‌ایم. از این رو، پیشرفت در سطح دریا وجود فناوری های پیشرفته را خواهان است. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه گفت: چیزی در حدود 12 مایل از نوار ساحلی در اختیار کشورهای ساحلی قرار دارد و مابقی دریاها تقریبا مشاع است لذا به این صورت نباید پنداشت که تنها خشکی‌ها متعلق به ما است. باید بدانیم دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها می‌توانند در اختیار کسانی قرار گیرد که فناوری های پیشرفته در اختیار دارند و با این فناوری ها، از فرصت‌های موجود در دریاها استفاده می‌کنند. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی به بعد موقعیتی کشورمان اشاره و اظهار کرد: از نظر بعد موقعیتی کشور ما به چند نقطه مهم همچون تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب المندب نزدیک است که به آن مثلث طلایی می گویند که چیزی در حدود دو سوم تجارت دنیا از نقاط صورت می‌گیرد و کشتی هایی که شرق و غرب دنیا را به هم متصل می‌کنند از این مناطق عبور می‌کنند که طبیعتاً می‌تواند موقعیت بازار خوبی برای ما فراهم آورد. از این رو در نظر گرفتن موقعیت های جغرافیایی ما را به طور حتم به اهدافمان نزدیک تر می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمیق دریای خزر در نزدیک سواحل ما قرار دارد گفت: از آنجا که دریای خزر چیزی در حدود 700 تا 800 متر عمق دارد و بخش عمیق آن در اختیار ما است نیاز به فناوری های خاص در آن مناطق داریم و در این خصوص کارهای زیادی برنامه ریزی و صورت گرفته است تا بتوانیم بهتر عمل کنیم. از اقدامات صورت گرفته در این خصوص می‌توان به سکوی ایران امیر کبیر اشاره کرد که مشغول به کار است.

دستیابی به فناوری‌های عمیق لازمه پیشرفت در سطح دریا است 
سیف با اشاره به لزوم فناوری‌های پیشرفته دریایی گفت: دریای عمان تا چند هزار متر عمق دارد و طبیعتا لزوم دستیابی به فناوری‌های آب های عمیق دو چندان می‌شود. از طرفی بحث منابع دریایی نفت و گاز خلیج فارس به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم می‌شود و پارس جنوبی که حدود 7 تا 8 درصد گاز دنیا را در خود ذخیره کرده به عنوان یک منبع مشترک است که اگر هر چه سریع تر بتوانیم از آن برداشت کنیم، استفاده بیشتری خواهیم داشت. 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی به کشورهایی که با خشکی محصور شده‌اند اشاره و بیان کرد: دریاها می‌توانند هر کشوری را با کل دنیا مرتبط کنند و همانطور که مشهود است ارتباط با سایر کشورها از طریق دریا به مراتب بیشتر و ملموس تر از طریق خشکی است. کشورهایی همچون آسیای میانه که به خشکی محدود می‌شوند که چیزی در حدود 400 تا 500 میلیون نفر در آن جمعیت متمرکز هست راهی به سمت دریا ندارند و کل ارتباط آنها با کشورها تنها از طریق دیگر کشورها صورت می‌گیرد. بنابراین با وجود اینکه ما از این مزیت الهی بهره مندیم باید بتوانیم بیش از پیش موفق تر عمل کنیم. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
1
فقط بلدیم انشا بخوانیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: