تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۲۳
تعداد بازدید: ۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
امروز دوم مرداد بیست و نهمین سالروز از بین رفتن هیمنه خودساخته امریکا در خلیج فارس است.
به گزارش مارین نیوز، رژیم بعث عراق پس از مقاومت‌های جانانه رزمندگان اسلام در برابر تجاوزهای چند ساله این رژیم، با چراغ سبز امریکا سعی کرد جنگ را به دریا بکشاند و با قطع صدور نفت ایران، کمی از ناکامی‌هایش را جبران کند.
بعثی‌ها با کمک نفتکش‌های همسایگان جنوبی خلیج فارس به ویژه کویت و با همراهی رزم‌ناوهای امریکایی ضمن این که نفتشان را از آبراه استراتژیک خلیج فارس عبور می‌دادند، به روی کشتی‌های ایرانی هم آتش می‌گشودند.


فرماندهان عالی رتبه سپاه، جریان عبور آزاد و متکبّرانه ناوهای جنگی آمریکا و نیز سایر شناورهای تحت حمایت این کشور را به عرض امام خمینی (ره) رساندند. حضرت امام (ره) فرمود: «اگر من بودم، می زدم.» همین کلام امام راحل، برای سردار شهید نادر مهدوی دلاورمردی از خطه شهرستان دشتی استان بوشهر و همرزمان وی کافی بود تا خلیج فارس را ماه‌ها برای ناوگان فوق‌مدرن‌ آمریکا و متحدانش ناامن کنند. اول مرداد 66، حکم ماموریت شهید مهدوی و همرزمانش برای حضور در خلیج فارس صادر ‌شد. 
چند روز پیش از این حکم یعنی در تیرماه سال 1366 ، نخستین کاروان از نفتکش‌های کویتی آن هم با پرچم آمریکا و اسکورت کامل نظامی این کشور، به راه افتاده بود.آمریکایی‌ها عملیات سنگینی را در ابعاد روانی، تبلیغی، سیاسی، نظامی و اطّلاعاتی برای انجام موفّقیت آمیز این اقدام انجام داده بودند. در این کاروان، نفتکش کویتی «اَلرَّخاء» با نام مبدّل «بریجتون» با ظرفیت 400  هزار تن حضور داشت که در بین یک ستون نظامی، به طور کامل، اسکورت می شد. این نفتکش، دوم مرداد، در فاصله 13مایلی غرب جزیره فارسی، بر اثر برخورد با مین منفجر و حفره ای به بزرگی43متر مربع در بدنه آن ایجاد شد. انعکاس ضعف امریکا در اسکورت کاروان نفتکش در جهان پیچید و برای این کشور پیامدهای سیاسی و نظامی زیادی داشت، هر چند خودشان سعی داشتند این حادثه را بى‏ اهمیت تلقى کنند.
این رخداد سبب شد که کاروان‏‌هاى بعدى بی ‏سر و صدا و تبلیغات و با رعایت پنهان کارى از سواحل کویت به دریاى عمان و بالعکس حرکت کنند، در حالى که همواره خطر مین‏ ها، قایق‏ هاى تندرو و موشک ‏هاى کرم ابریشم را احساس می‌کردند.
شهید نادر مهدوی، سرانجام در 16 مهر 1366در رویارویی مستقیم با امریکا در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج فارس پس از آن که ناوگروهِ تحت امرش، یک فروند بالگرد آمریکایی را سرنگون ساخت، با آتش مستقیم تفنگداران دریایی آمریکایی مجروح شد و به اسارت آنان در آمد. سپس زیر شکنجه‌های آنها به شهادت رسید. 
علاوه بر وی، چند همرزم او از جمله شهیدان توسلی،گُرد،شفیعی،مبارکی،آبسالان و محمدیها در این حادثه به دیدار پروردگار شتافتند.
شهید مهدوی سال گذشته به عنوان شهید شاخص ملی معرفی شده بود.

منبع : خبرگزاری صداوسیما


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: