تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۲۹
تعداد بازدید: ۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
محمد آشوری، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و جاسم جادری، استاندار هرمزگان از از آخرین وضعیت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما خلیج فارس در مجموعه کشتی‌سازی شهید درویشی بندرعباس بازدید کردند.
به گزاش مارین نیوز، ساخت کشتی تحقیقاتی خلیج فارس به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام گرفته است. 
برای ساخت این کشتی تحقیقاتی 20 میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای ساخت آن تامین شده است. پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارایه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد. 
ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش آمده شرکت ایتالیایی از همکاری دراین پروژه سرباز زد، از این رو کار طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی کاملا بومی و توسط محققان داخلی انجام شده است. 
برهمین اساس امروز سوم مرداد ماه 95 محمد آشوری، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و جاسم جادری، استاندار هرمزگان از از آخرین وضعیت شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما در مجموعه کشتی‌سازی شهید درویشی بندرعباس بازدید کردند.



از مهم‌ترین ماموریت‌هایی که برای این کشتی تحقیقاتی در نظر گرفته شده است نمونه‌برداری رسوب، تعیین غلظت و شوری، آنالیز جریان‌ها، بررسی‌ دما و چگالی، شناسایی و چگونگی شکل‌گیری معادن، شناسایی بستر دریاها برای عملیات لوله‌کشی و انتقال گاز و نفت، بررسی نشت سکوهای نفتی، آنالیز گونه‌های بومی را می توان نام برد. 
این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند. 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: