تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۵۰
تعداد بازدید: ۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی : توجه کشورها به توسعه علم و فناوری در حوزه دریا نشان دهنده این است که دولت باید سرمایه گذاری اساسی در این حوزه داشته باشد چرا که در این رابطه افراد محقق و امکانات، توان بهره برداری را محقق می کنند.
به گزارش مارین نیوز، دکتر ناصر حاجی‌زاده ذاکر رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در نشست خبری بررسی ظرفیت های علمی و فناوری دریایی کشور گفت : کشور ما از یک موقعیت دریایی بسیار خوبی برخوردار بوده و این موضوع برای توسعه آینده کشور در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های فناورانه بسیار مهم است.
وی بیان کرد: کشور ما در بستر دریا به دلیل داشتن ذخایر نفتی، گردشگری یا حمل نقل کشور دریایی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و موسسه ملی اقیانوس شناسی سعی در استفاده بهینه از همه امکانات بستر دریا دارد.


حاجی ذاکر یادآور شد: مسئه اساسی و پایه بهره برداری بدون استفاده از دانش و پژوهش لازم میسر نمی باشد. ایران تجربیات بسیار زیادی در سطح ملی یا جهانی کسب کرده است اما کشور های دیگر پیشرفت های بیشتری نسبت به ما داشتند و این نشان از اهمیت این موضوع دارد. به طور مثال بودجه پژوهشگاه دریایی آمریکا بیشتر از پنج میلیون دلار و در روسیه دو میلارد دلار در سال است. این میزان توجه کشورها به توسعه علم و فناوری در حوزه دریا نشان دهنده این است که دولت باید سرمایه گذاری اساسی در توسعه علم و فن آوری در حوزه دریا داشته باشد چرا که در این رابطه افراد محقق و امکانات، توان بهره برداری را محقق می کنند. 
وی عنوان کرد: در بحث ارزش‌های بنیادی تاکید بسیاری در دستیابی به عالی ترین سطوح علم و توسعه فناوری و نوآوری شده است و در بحث اهداف کلان به کسب رتبه اول منطقه در تولید علم و توسعه فناوری‌های دریایی ما را در این حوزه در بین 10 کشور دنیا از لحاظ ثبت اختراعات حوزه دریایی اشاره شده است. 
وی با اشاره به سند توسعه دریا محور در کشور گفت : در قسمتی از این سند تاکید به دستیابی به عالی ترین سطوح علم و توسعه فناوری و نو آوری شده است.  
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت توسعه علم و فناوری در حوزه دریا بتوانیم در اسرع وقت با برنامه ریزی هایی که انجام می شود به این اهداف برسیم. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: