تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۶۹
تعداد بازدید: ۳۸۳۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
دولت بدون اطلاع بخش خصوصی چنین امتیازی را آنهم به مدت 30 سال به یک شرکت شبه دولتی واگذار کرده است. آن هم در تنها بندر اقیانوسی کشور که بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی دارد و به واقع کلید توسعه شرق کشور است.
به گزارش مارین نیوز، اواسط سال 91 بود که توسعه بندر شهید رجایی و دو اپراتور شدن آن به عنوان مهم ترین بندر تجاری ایران دوباره مطرح شد. ابتدا عطاءالله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه یکی از نشست های خبری کدهایی به خبرنگاران داد که حاکی از برنده شدن شرکت کاوه در مزایده داشت. با وجود رسمی نشدن این خبر، چند ماه بعد سازمان بنادر اعلام کرد، از شرکت هایی که اسناد و مدارک خود را برای حضور در مزایده ارسال کرده اند، دو شرکت (کاوه و بنیاد بارانداز) واجد شرایط برای برگزاری مزایده هستند.  به هر حال با انصراف بنیاد بارانداز، شرکت کاوه به عنوان برنده اپراتور دوم بندر شهید رجایی معرفی شد؛  اما این پایان داستان نبود، در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته عطاءالله صدر، مدیر عامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی خبر از واگذاری اپراتور دوم بندر شهید رجایی به شرکت انصرافی از مزایده یعنی بنیاد بارانداز داد. خبر عجیب تر اینکه مدتی بعد مدیر عامل در نامه ای به معاون امور دریایی خود، دستور داد اجاره شناورهای خدماتی، راهنمابر و طناب‌کش سازمان بنادر در قالب یک قرارداد ۱۰ ساله به شرکت «هدایت کشتی خلیج فارس» واگذار شود. در بخشی از این نامه به تاریخ 8 آبان 91 آمده است: « قرارداد اجاره شناورهای خدماتی در کلیه بنادر کشور غیر از بنادر خرمشهر و چابهار که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است، به تفکیک مناطق تعیین شده در مدل مالی و همچنین قرارداد اجاره شناورهای راهنمابر و طناب گیر جهت انجام امور مرتبط با راهنمایی کشتی ها در همه بنادر کشور از طریق ماده ۳۱ آئین نامه معاملات سازمان (مشروط به رعایت کلیه قوانین، مقررات و دستورالعمل های لازم الرعایه) به شرکت هدایت کشتی خلیج فارس به مدت ۱۰ سال واگذار گردد. » از جمله نکات جالب این واگذاری این است که بدون برگزاری مزایده، مناقصه یا ترک تشریفات انجام شده است- نکته دیگر این که در بخشی از این نامه آمده است «اجاره شناورهای خدماتی در کلیه بنادر کشور غیر از بنادر خرمشهر و چابهار که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است» به شرکت هدایت کشتی خلیج فارس واگذار شده است. 
بازخوانی این اتفاق عجیب- مربوط به سال ها پیش- برای مرور مورد مشابه دیگری است که به تازگی اتفاق افتاده است و به نظر می رسد استفاده شرکت های زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی از روابط و نفوذ خود و تکرار این اتفاق در پروژه های صنعت دریایی، تمام شدنی نیست. با رصد آگهی های قانونی در روزنامه رسمی کشور به راحتی می توان دید، روش مدیریت و مالکیت این شرکت ها به صورت تار عنکبوت و در هم تنیده و با ارتباطات پیچ در پیچ ، نوعی انحصار را به وجود آورده است:
برای مثال شرکت «آریا بنادر ایرانیان» سهامدار شرکت «هدایت کشتی خلیج فارس» است و شرکت «هدایت کشتی خلیج فارس» سهامدار «آریا بنادر ایرانیان» است. شرکت «امین» سهامدار شرکت «نگین سبز» است و شرکت «نگین سبز» سهامدار شرکت «آریا بنادر ایرانیان» و نقاطی که هم چون گراف کامل به هم متصل اند و ساختاری خاص و مسئله دار ایجاد کرده اند.
آذر ماه سال 94 هیئت وزیران تصویب کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با نسبت ٧٠ درصد (بخش مشارکت) به ٣٠ درصد (سازمان بنادر) اقدام کند.
هنوز مدت زیادی از ماجرای برگزاری مناقصه لایروبی بنادر کشور و برنده شدن تایدواتر خاورمیانه در پروژه لایروبی بنادر استان گیلان و مازندران و سپس رد نتیجه مناقصه و برگزاری مجدد آن، نگذشته بود که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گویی با تاکید بر اینکه یک شرکت دولتی نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی وام دریافت کند، گفت: « برای دریافت وام از صندوق توسعه ملی، شرکت آریابنادر ایرانیان به عنوان واسطه تعیین شد.» بدین ترتیب پیش پروژه فاز اول توسعه بندر چابهار بدون تشریفات قانونی و با ضمانت سازمان بنادر و دریانوردی در مساحت ۲۱۰ هکتار به شرکت آریا بنادر ایرانیان (از زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی) واگذار شد.
آریا بنادر خیلی زود وام 334  میلیون دلاری با ضمانت سازمان بنادر و دریانوردی از صندوق توسعه ملی دریافت کرد. به موجب این قرارداد در قبال پرداخت 334 میلیون دلار تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات به شرکت خدمات دریایی و بندری آریا بنادر ایرانیان و مشارکت این شرکت در پروژه مذکور به مبلغ 143 میلیون دلار، تجهیز و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار به مدت 30 سال به شرکت آریا بنادر ایرانیان واگذار شد.» در کنار چنین امتیازی حال قرار است این شرکت در پروژه اجاره انبارها و محوطه های بندر امام خمینی نیز سهم قابل ملاحظه ای را از آن خود کند. 
امجد اشجع اردلان رئیس هیئت مدیره شرکت آریا بنادر ایرانیان در مصاحبه ای با اشاره به قرار‌داد واگذاری اجاره مدیریت و راهبری انبار‌ها و محوطه‌های بندری فله و غلات بندرامام خمینی(ره) اعلام کرد: «... مانند واگذاری‌های معمول نیست و برای این شرکت منافعی در بر نخواهد داشت.» وی در ادامه می گوید: «تضامین بازپرداخت را خود دولت انجام داده و ما به لحاظ بازپرداخت اقساط زیاد نگران نیستیم، چون دولت خودش آن را تضمین کرده است
او در ادامه با اشاره به قرارداد یکساله رو به پایان سازمان بنادر و دریانوردی با شرکتی دیگر ، در بندر امام خمینی توضیح داد: «  انبارهای غله بندر امام خمینی‌(ره) عملاً از حیز انتفاع ساقط شده است به همین دلیل اداره بهداشت اجازه استفاده و نگهداری کالا در آن‌‌ها را نمی‌دهد، لذا این انبار‌ها و محوطه‌ها باید بازسازی شوند و با شرط بازسازی این انبارها، مدیریت و راهبری این انبار‌ها به شرکت آریا بنادر واگذار می‌شود.»
رییس هیأت مدیره شرکت آریا بنادر ایرانیان در ادامه اظهار کرد: « این بازسازی نیازمند سرمایه‌گذاری 770 میلیارد ریالی از سوی این شرکت است » وی هم چنین یک ماه قبل تر در گفت و گویی در مورد پروژه بندر شهید بهشتی چابهار  تاکید کرد: «تنها بر اساس درخواست سازمان بنادر و دریانوردری مسئولیت بزرگ ورود به پروژه چابهار را تقبل کرده ایم.» 
پرسش هایی پیش روی ماست: آیا در بین شرکت های فعال بندری بخش خصوصی  هیچ کدام علاقمند به اجرای پروژه  در بندر چابهار  نبودند؟ چگونه تضامین بازپرداخت یک شرکت خصوصی را دولت انجام داده است ؟ 
دولت بدون اطلاع بخش خصوصی چنین امتیازی را آنهم به مدت 30 سال به یک شرکت شبه دولتی واگذار کرده است. آن هم در تنها بندر اقیانوسی کشور که بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی دارد و به واقع کلید توسعه شرق کشور است.
محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به تازگی در مصاحبه ای در مورد عملکرد سازمان بنادر در دوران ریاستش، می گوید : « سازمان بنادر با حمایت دولت و وزیر راه و شهرسازی موفق شد قرارداد 150 میلیون دلار فاینانس را با دولت هند امضاء کند که مراحل اجرایی آن در دست پیگیری جدی است. همچنین موافقت‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی ایران - هند - افغانستان از جمله اقدامات مهم این سازمان است. سازمان مزبور توانست  اولین قراداد BOT  ساخت، بهره‌برداری و انتقال را بعد از برجام با یک شرکت هندی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار منعقد کند.»



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
Pmo
|
United States
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
3
بإسلام، واقعا كسي توي اين مملكت نيست جلو مفاسد مديران سازمان بنادر را بگيرد؟!!!!!
اخيرا در جلسه بازگشايي پاكات STSكرين هاي بندر شهيد رجايي برخلاف قانون كميييون معا ملات دولتي مديرعمل سازمان خود شركت مي كند و ضمن توهين به بقيه شركتها دستور برنده شدن شركت ليبهر المان كه قيمتش ٧ م دلار بالاي شركتهاي ديگر ميدهد خدايا خودت به داد اين كشور برس
كارشناس
|
United States
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
3
مطمنن باشيد اگر شركت هدايت كشتي منافع مديران سازمان را براووده نكند همان بلايي كه سر تايدواتر اوردن بعداز واگذاري سر اين شركت هم خواهند اورد
mirzaei
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
3
با تغییرلتی که در مدیریت شرکت هدایت کشتی دیده میشود و اطلاعاتی که از دوستان در این شرکت میرسد به نظر از همین الان این شرکت تو سراشیبی سقوط قرار گرفته است و هنوز شروع نکرده به اخر خط رسیده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
3
رانت و رابطه در تمام بخش های صنعتی ما نهادینه شده است و این تنها به سازمان بنادر و دریانوردی مربوط نمی شود
کارشناس مطلع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
4
0
مطالب ارائه شده از طرف نگارنده محترم مطالعه شدلیکن ذکرنکاتی برای اگاهی این بزرگوار وتنویر افکار عمومی لازم است.
1-به احتمال زیاد نگارنده این گزارش اشنایی واشراف کامل به سازمان بنادر ودریانوردی وقوانین مترتب بر ان وحوزه فعالیتهای سازمان ندارد ودر غیر اینصورت گزارش با اغراض شخصی وخدای نکرده به خطر افتادن منافع گروهی تنظیم گردیده است.
2-سازمان بنادر ودریانوردی به استناد تکلیف قانونی ودر راستای اجرای اصل 44قانون اساسی یکی از سازمانهای پیشرو دربرون سپاری امور تصدیگری میباشدوتقریبا تمام امور تصدیگری خود رابه بخشهای خصوصی براساس چهارچوب قانونی ومقرارات جاری واگذار نموده است .حال این که از صدهها هزار میلیارد تومان امور واگذار شده کمتر از یک درصد طبق مقرارات جاری به مجموعه های که تقریبا کلیه کارکنان بازنشسته سازمان بنادر ودریانوردی بعد از30سال زحمت درسخت ترین شرایط دربنادر تابعه سهامدار ان می باشند وشرکت مربوط ازنیروهای متخصص وباتجربه تشکیل شده جای تردید وتامل دارد
3-بسیاری از بخشهای خصوصی درحوزه بندری ودریایی که امروز میلیادرها تومان سرمایه دارند وبطور خانوداگی اداره می شوند وچندین سال قبل فقط با یک کیف سامسونت پا در عرصه فعالیتهای بندری گذاشته اند چرا هیچگاه مورد مواخذه قرار نمی گیرند .هرچند به زعم اینجانب اگر کسی با زحمت به جایی رسیده نتیجه تلاش خود را درو می کند.
4-برادر بزرگوار درتمام قوانین بالادستی واهداف تعریف شده برای نظام جمهوری اسلامی ایران توزیع عادلانه ثروت ودرامد مورد تاکید قرار گرفته ودر دین مبین اسلام بهرمندی جمع به فرد ترجیح داده شده است چرا که استثمار درسایه همین فرد گرایها وسرمایداری مطلق رشد پیدا میکند.
5-مصدایق مطروحه درگزارش با توجه به اینکه اینجانب در کلیه این موارد از نزدیک بعنوان یک کارشناس حضور داشتم موضوعیت نداشته وخلاف واقع می باشد وبنده شهادت میدهم که سختگیری سازمان در مورد شرکتهای تخصصی که منتسب به بازنشستگان ویا صندوق پس انداز کارکنان ان می باشد به مراتب بیشتر از دیگران می باشد.
6-ایکاش ما در قضاوتهایی که انجام می دهیم ضمن اشراف کامل به موضوع از حب وبغض های دوری نموده وموارد مطروحه را بر اساس واقعیات موجود وشرایط حادث شده تحلیل نماییم
7-شرکت هدایت کشتی خلیج فارس شاید تنها شرکت فوق تخصصی در زمینه هدایت کشتیها ویدک کش در ایران باشد وکلیه راهنما های موجود در جمهمری اسلامی ایران در ان شرکت شاغل وسهامدار ان می باشند ضمن اینکه این شرکت بالغ بر5000 نفر سهامدار دارد.حال سوال این است این فعالیت حیاتی برای سازمان بنادر ودریانوردی به چه کسی باید واگذار شود .اگر کوچکترین اختلالی در امر هدایت کشتیها ویدک کردن انها چه از بعد تخصصی چه بعد قصور پیش اید چه کسی پاسخ تبعات راخواهد داد.عزیزان اگاه باشند تا قبل از شروع به فعالیت این شرکت محدویتهای جاری وبورکراسی موجود باعث گردیده بود که اکثر راهنماها به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته بودند واز حیث مشکلات بسیار جدی برای سازمان بنادر ودریانوردی حادث شده بود.
7-درخصوص پروژه سرمایگذاری بندر شهید بهشتی چابهار ؛با توجه به ریسکهای حاکم براین سرمایگذاری هیچ بخش خصوصی تمایلی به ورود دراین پروژه نداشته وندارد.چرا که بازدهی سرمایگذاری واطمینان از سوددهی جز پارمترهای اولیه یک سرمایگذاری میباشد این درحالیست که هیچیک ازاین اوصول اولیه دراین پروژه قابل اطمینان نیست.
بقیه موارد مطروحه استدلال های به مراتب قوی تری دارند لیکن جهت عدم تصدیق اوقات به همین مطالب بسنده می شود.
mirzaei
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
0
2
جناب آقای کارشناس مطلع ، با سلام ، متاسفانه هیچ یک از موارد مطروحه دلیلی بر اجرای خلاف قانون نمی شود . شرکت های زیادی توانایی عملیات هدایت کشتی ها رو دارند و خوب است بدانید به جز کشتی هایی ورودی به بنادر سازمان ، کشتی های زیادی به بنادر نفتی و پایانه های نفتی ورورد و خروج می کنند ، ناوهای زیادی وارد اسکله های ارتشی میشوند ، انها نیز تحت کنترل مجموعه های خصوصی و دلتی هستند لذا تصور به اینکه فقط شرکت هدایت کشتی توانایی هرایت و پایلوت کردن کشتی را دارد نا درست است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
1
0
سلام ببخشید. روی همون حسابی که هر چه رده بندیه به موسسه ایرانیان سپرده می شه از طریق رانت، روی همون حساب هم سازمان بنادر پروژه هاشو دوست داره بده به افراد خاص! یک بام و دو هوا و حمایت سایت مارین نیوز از موسسه ایرانیان و کوبیدن سازمان بنادر چه مفهومی می تونه داشته باشه؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: