تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۳۸۷
تعداد بازدید: ۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه، گفته است اگر خط راه‌آهن به ایران ساخته شود، می‌تواند سهمی‌ از باری که از طریق کانال سوئز حمل می‌شود را تصرف کنیم.
به گزارش مارین نیوز، ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل و نقل روسیه، گفته است اگر خط راه‌آهن به ایران ساخته شود، می‌تواند سهمی‌ از باری که از طریق کانال سوئز حمل می‌شود را تصرف کنیم.
این گفته وزیر حمل نقل روسیه نشان می‌دهد تکمیل خط راه‌آهن ایران به روسیه برای دو کشور چقدر اهمیت دارد.
این خط راه‌آهن در کنار خطوط راه‌آهنی که بندر چابهار ایران را به افغانستان و آسیایی میانه متصل می‌کنند در کنار خط راه‌ آهنی که چین را از طریق ایران به اروپا وصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه های ایران در خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی ایران در زمینه حمل و نقل جهانی است.


الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرده به فاینانس کریدور حمل و نقل شمال-جنوب که یکی از مهمترین پروژه‌های متصل کننده اروپا و آسیا توصیف شده است، کمک کند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران پیش از این گفته بود جمهوری آذربایجان برای فراهم کردن نیمی ‌از فاینانس مورد نیاز برای گسترش شبکه ریلی ایران به این کشور موافقت کرده است.
جمهوری آذربایجان که با ایران و روسیه مرز مشترک دارد، در تلاش است در موقعیت یک کانون حمل و نقل بزرگ قرار بگیرد. سومین تولیدکننده بزرگ نفت در زمان اتحادیه جماهیر شوروی سابق از درآمد نفتی خود برای ساخت بزرگترین بندر دریای خزر استفاده می‌کند و همچنین در فاینانس ساخت یک راه‌آهن که از طریق آذربایجان، گرجستان و ترکیه، آسیای مرکزی را به اروپا متصل می‌کند، مشارکت دارد.
به گفته یوری یوشاکوف، دستیار رییس جمهور روسیه، کوریدور شمال-جنوب نسبت به مسیرهای کنونی از جمله مسیری که تا کانال سوئز ادامه دارد، مزیت‌هایی دارد. انتظار می‌رود پیگیری این پروژه که از سال ۲۰۰۸ تحت مذاکره بوده است پس از مذاکرات روسای جمهور سه کشور، شتاب بیشتری پیدا کند.
الکسان شاهین اوغلو، مدیر مرکز تحقیقات اطلس در باکو به بلومبرگ گفته است: روسیه می‌تواند از مسیر جدید برای صادرات کالا به بازارهای آسیایی و منطقه خلیج فارس استفاده کند. همچنین مسیر کوتاه‌تری برای کالاهای ایرانی که به شمال و شرق اروپا صادر می‌شوند، فراهم می‌کند.
سیستم راه‌آهن جمهوری آذربایجان به روسیه متصل است. خبرگزاری ترند دو ماه قبل به نقل از علی نورزاد، مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران گزارش داده بود بانک بین‌المللی آذربایجان که یک بانک دولتی است، ۵۰۰ میلیون دلار برای گسترش شبکه ریلی به مرزها به ایران وام خواهد داد. وی هزینه این پروژه را ۱.۱ میلیارد دلار برآورد و عنوان کرده بود مذاکرات درباره توافق وام ادامه خواهد یافت.
این کوریدور بندر عباس را به شهر مرزی آستارا در آذربایجان و از آنجا به روسیه و بنادر پوتی در گرجستان وصل خواهد کرد. هم اکنون تقریباً کل این کوریدور به استثنای قطعه خط آهن رشت-آستارا آماده است. هزینه این قطعه حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که بانک بین‌الملل آذربایجان توافق کرده است که نیمی‌از این هزینه را بصورت وام در اختیار ایران قرار دهد. این کوریدور ظرفیت حمل سالانه ۱۰ میلیون تن کالا را خواهد داشت.
حسن روحانی در این خصوص گفته است «جمهوری آذربایجان با احداث این راه‌آهن به خلیج فارس متصل می‌شود و در نهایت این خط آهن کشورهای منطقه قفقاز، روسیه و اروپای شمالی و شرقی را به خلیج فارس و کشورهای جنوبی خلیج فارس را به شمال متصل می‌کند. 

منبع : فرهنگیان نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: