تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۳۹۰
تعداد بازدید: ۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
سالها بر تعداد مشتریان گاز ایران اضافه شده است، یکی از این مشتریان هند است که برای سهولت در صادرات این محصول قرار شده است بزرگترین خط لوله دریایی جهان برای صادرات گاز ایران به هند احداث شود.
به گزارش مارین نیوز، گاز از منابع مهم انرژی در جهان به حساب می آید و کشورمان با وجود منابع گازی متعددی که دارد یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار در این حوزه به شمار می رود. اولین مشتری صادرات گاز ایران را می‌توان کشور ترکمنستان دانست که خرید گاز از ایران را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرد. دومین مقصد صادرات گاز ایران کشور ترکیه بوده که طرح احداث خط لوله گاز بین دو کشور در سال ۲۰۰۲ به پایان رسید و صادرات گاز به این کشور آغاز شد. ارمنستان سومین وارد کننده گاز از ایران است که از سال ۲۰۰۹ دست به این اقدام زده است. پاکستان و هند دو مشتری احتمالی گاز ایران خواهند بود.
بنابراین گزارش، پس از آن سالها بر تعداد مشتریان گاز ایران اضافه شده است، یکی از این مشتریان هند است که برای سهولت در صادرات این محصول قرار شده است بزرگترین خط لوله دریایی جهان برای صادرات گاز ایران به هند احداث شود. صادرات گاز ایران به هند قرار بود از طریق خط لوله موسوم به صلح و از مسیر کشور پاکستان انجام شود، اما به دلیل مشکلات سیاسی دهلی نو با اسلام آباد، هیچ گاه این طرح عملیاتی نشد. هندی ها با هدف جلوگیری از وابستگی به پاکستان در تامین گاز، اعلام کرده اند خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور باید از مسیر دریا عبور کند که در صورت اجرایی شدن، به بزرگترین خط لوله دریایی جهان تبدیل خواهد شد.
این گزارش می افزاید: شرکت ملی نفت در این باره به نقل از علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نوشته است: "سرمایه گذاری و اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز به هند را قرار است یک شرکت هندی عملیاتی کند. این خط لوله حدود یک هزار و 400 کیلومتر طول دارد و در بعضی از نقاط عمق آن به 3500 متر می رسد که لوله گذاری به این میزان و تا این عمق در دنیا تا به حال انجام نشده است. هم اکنون طرف هندی با مشارکت تعدادی از شرکت های توانمند اروپایی بررسی و مطالعات اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به هند را انجام داده و اعلام کرده این کار عملی است البته پیش از انجام مذاکره نهایی با خریداران هندی، باید هزینه انتقال این خط لوله و میزان سود خالص عایدی از محل صادرات به هند را محاسبه کنیم و با یک تحلیل هزینه و فایده به این نتیجه برسیم که آیا اجرای این پروژه از نظر اقتصادی به صرفه است یا خیر."
این در حالی است ایرنا در این زمینه خبر داده است: "سه مسیر برای انتقال گاز طبیعی ایران به شبه قاره هند پیشنهاد شده و بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران امکان عبور خط لوله گاز از سه مسیر آب های عمیق، آب های کم عمق ساحلی و خشکی را بررسی کرده است. شرکت هندی سیج (Sage) که برای خرید گاز از ایران تفاهمنامه امضا کرده، شناخته شده ترین شرکت هندی در زمینه فناوری ساخت خطوط لوله زیردریایی است. این شرکت پیشتر مدعی بود با برداشته شدن تحریم ها، ساخت خط لوله زیردریایی انتقال گاز از ایران به هند را می تواند در طول سه تا چهار سال تکمیل کند. بر اساس توافق های اولیه قرار است در مرحله نخست روزانه ٣١ میلیون متر مکعب گاز ایران از طریق این خط لوله به هند صادر شود."
یادآور می شود: هم اکنون، عنوان طولانی ترین خط لوله زیردریایی جهان متعلق به خط لوله صادراتی گاز نروژ به انگلستان به طول یک هزار و 200 کیلومتر است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: