تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۳۹۶
تعداد بازدید: ۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : در ذیل برنامه توسعه ششم، برنامه های دیگری باید طراحی شود تا مسائل دریایی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش مارین نیوز،  پروین فرشچی روز دوشنبه پس از بازدید از پارک طبیعت گردی پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا در جمع خبرنگاران آستارا بیان داشت: همکاری کشورهای منطقه در اجرای پروتکل پیشگیری، کنترل و مقابله با آلودگی های نفتی دریای خزر، گام موثری در جهت حفاظت از محیط زیست دریایی است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توجه به دریای خزر علاوه بر سازمان محیط زیست نیازمند توجه سایر ارگان های دولتی و غیردولتی است، افزود: غفلت هایی که در برنامه های توسعه چهارم و پنجم در مقوله مسائل دریایی وجود داشت، در برنامه توسعه ششم به شکل پررنگی مورد توجه قرار گرفته است.
فرشچی اضافه کرد: در ذیل برنامه توسعه ششم، برنامه های دیگری باید طراحی شود تا مسائل دریایی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: تدوین سند توسعه دریایی ، سند توسعه فناوری دریایی و نقش داشتن در جهت حفظ محیط زیست در سند گردشگری دریایی از جمله اقدامات محیط زیست با دیگر ارگان هاست که اگر اجرایی شود، تحولی در وضعیت فعلی محیط زیست دریای خزر اتفاق می افتد.
فرشچی خاطرنشان کرد: اهمیت دریای خزر و رسیدگی به آن، به غیر از سطح ملی، همکاری های منطقه ای را هم می طلبد.
وی یادآور شد: ایران جزو فعال ترین کشورها در منطقه بوده و توانسته با حضور فعال خود، نقش خوبی را در تصمیمات پیرامون دریای خزر ایفا کند.
فرشچی گفت: پروتکل پیشگیری، کنترل و مقابله با آلودگی های نفتی دریای خزر، با همکاری کشورهای منطقه چند سال پیش امضا شده بود که امسال در روز جهانی دریای خزر، لازم الاجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: با الحاق کشورهای منطقه به پروتکل ها و همچنین کنوانسیون تهران که یک کنوانسیون پنج جانبه است، بسیاری از همکاری های منطقه شکل جدی به خود می گیرد.
حوضه آبریز دریای خزر با وسعت سه و نیم میلیون کیلومتر مربع در محدوده کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه، ایران و ترکمنستان قرار گرفته است. بیش از 130 رودخانه به این دریا منتهی می‏شوند که در میان آنها ، رودخانه ولگا در روسیه از نظر رژیم آبدهی مهمترین رودخانه در حوضه دریای خزر بوده و رودخانه کورا در آذربایجان از نظر درجه اهمیت در اولویت دوم قرار دارد.
کشورهای حاشیه دریای خزر در سال 1382 کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضاء کردند و از 21 مردادماه سال 1385 ، این معاهده به عنوان یک واقعه مهم زیست محیطی لازم الاجرا شده است.
هرچند با نامگذاری روزی با عنوان روز دریای خزر، مشکلات و چالش های پیش روی این اکوسیستم مهم طبیعی پنج کشور جهان نمی تواند رفع شود ، اما نامگذاری یک روز به نام این دریا ، تلنگری به وجدان های مردم کشورهای حاشیه این دریا برای حفظ آن است.
پناهگاه حیات وحش لوندویل و تالاب آق شهرستان آستارا با مساحتی افزون بر یک هزار و 74 هکتار طی مصوبه شماره 63 مورخه 21 مردادماه سال 1354 شورای عالی محیط زیست کشور به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در آمده است. 
شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و دارای 18 و نیم کیلومتر نوار ساحلی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: