تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۴۳۰
تعداد بازدید: ۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
شرکت کشتی‌سازی کاسکو، به عنوان پنجمین کشتی‌سازی بزرگ جهان، از ۳ ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی با بحران مالی مواجه شده، به طوری که بنا به گفته کارشناسان، آژیر خطر در بخش کشتی‌سازی این شرکت چندملیتی به صدا درآمده است.
به گزارش مارین نیوز، شرکت کشتی‌سازی کاسکو چین با ۱۶۵ کشتی و ظرفیت جابه‌جایی ۸۶۱ هزار و ۳۲۱ تناژ خالص کانتینر در مقام پنجمین کشتی‌سازی و کشتیرانی بزرگ جهان قرار گرفته است. سهام اصلی کاسکو در دست دولت چین است و با وجود آنکه دفتر مرکزی آن در شهر پکن قرار دارد، بخشی از سهام آن در بازار بورسشانگهای معامله می‌شود. 
این شرکت کشتی‌سازی چینی از سال ۲۰۱۲ میلادی علاوه‌بر ساخت کشتی، در زمینه ساخت سکو و اسکله فعال شد و ساخت بیش از ۱۵۰ اسکله را در کشورهای چین، هنگ‌کنگ، تایوان، سنگاپور، ایالات متحده امریکا، اروپا و خاورمیانه بر عهده گرفت. در کنار این موارد کاسکو چین توانست با همکاری کشتی‌سازی کاسیک، خط تعمیر کشتی‌های خود را نیز راه‌اندازی کند و یکی از بزرگترین شرکت‌های تعمیر کشتی و مدیریت ساخت کشتی در چین نام بگیرد به طوری که بنابر آمار، کاسکو چین به همراه شرکت‌های تابع خود، از نظر وزن تولیدات، این شرکت سالانه ساخت بیش از ۸ میلیون تناژ خالص کشتی با ظرفیت بالا را تولید می‌کند. و همچنین تعمیر بیش از ۷۰۰ کشتی بزرگ را در کارنامه کاری خود دارد. 
شرکت دریایی کاسکو چین پیشینه ۵۵ سال فعالیت در سراسر جهان را دارد و در زمینه‌هایی از جمله حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌سازی، تعمیر کشتی‌ها و تاسیس و توسعه اسکله‌های دریایی مشغول فعالیت است. کاسکو در مجموع ۳۰۰ شرکت زیرمجموعه در چین و سایر کشورهای جهان دارد که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند. معروف‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه کاسکو؛ شیامن، نانتونگ و گوانگ‌دونگ در چین و شرکت‌کشتی‌سازی کاسکو در سنگاپور«ژواشان» است.

سفارش ساخت ۵ کشتی
کاسکو شیامن چین به عنوان یکی از شرکت‌های کشتی‌سازی تابع کاسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی از سفارش ساخت ۵ کشتی حمل کالای عمومی به شرکت کشتی‌سازی شانگهیانگوان چین خبر داد. براساس این قرارداد، شناورهای سفارش داده شده یک‌سال بعد به کاسکو تحویل داده شد تا کاسکو شیامن بتواند ناوگان خود را بازسازی کند و تعدادی از شناورهای کهنه خود را اوراق کند. به دنبال این قرارداد، کاسکو شیامن در سال ۲۰۱۵ میلادی، با هدف ارتقای رقابت‌پذیری عملیاتی ناوگان کشتیرانی خود ۱۱ کشتی قدیمی از جمله ۸ کانتینربر و ۳ فله‌بر را اوراق کرد و براساس نتایج حسابرسی مالی شرکت کاسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی، ضایعات ناشی از اوراق این کشتی‌ها به بیش از ۲۹/۲ میلیون دلار رسید. 
در همین سال شرکت کاسکو سنگاپور که یکی از شرکت‌های تابع کشتی‌سازی کاسکو چین به شمار می‌آید، از ضرر ۵۸ میلیون دلاری خود در ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داد و اعلام کرد در بخش‌های سازه‌های فراساحل، کشتی‌سازی و حمل فله با مشکلاتی مواجه شده که منجر به بحران مالی در این شرکت شده است. کاسکو در تشریح مشکلات خود کاهش بهای نفت خام، رکود در بازار سازه‌های فراساحل، کاهش سفارش ساخت و کسادی حمل‌ونقل فله را دلایل اصلی این ضرر مالی عنوان کرده
 است. این شرکت به منظور پیشگیری از بحران‌های بزرگتر اعلام کرد که بخش کشتی‌سازی آن باید شرایط جدیدی برای لغو یا تعویق قراردادها ایجاد کند.

بزرگترین شرکت نفتکش
کاسکو که در ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی به دلایلی از جمله فعالیت ضعیف در کشتی‌سازی، مهندسی دریایی و چارترینگ فله متحمل ضرر مالی ۱۴ میلیون دلاری شده بود، در ۳ ماه دوم این سال موفق شد بزرگترین شرکت نفتکش جهان را در شانگهای چین افتتاح کند. این شرکت که «شرکت حمل‌ونقل انرژی کاسکوی چین» نام دارد، مالک ۱۰۵ کشتی با ظرفیت ۱۷ میلیون تناژ ناخالص است و به همین دلیل برترین شرکت جهان از نظر تناژ و تعداد کشتی به شمار می‌آید. ارزش این شرکت ۰/۱ دارایی‌های کشتیرانی کاسکو چین است و با ۲۰۰ مشتری داخلی و برون‌مرزی در زمینه نفت و گازسروکار دارد. علاوه بر این، کاسکو به منظور توسعه فعالیت‌های خود و کاهش هزینه‌های صادرات محصولات چینی به کشورهای اروپایی، «پیرایوس» بزرگترین بندر را به قیمت ۴۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار خرید کرد و به این ترتیب مالک ۶۷ درصد از این بندر بزرگ شد. با این حال درحال‌حاضر کاسکو مالک ۵۱ درصد از سهام پیرایوس است و تا ۵ سال آینده ۱۶ درصد دیگر را نیز دراختیار خواهد گرفت. 
با وجود این، همچنان کشتی‌سازی کاسکو چین با بحران مواجه است و در ۳ ماه دوم سال جاری نیز ضرر ناخالص خود را ۳۶/۸ میلیون دلار عنوان کرده است. کارشناسان معتقدند که روند کند بازارهای کشتیرانی بر میزان درآمد این شرکت تاثیر گذاشته است، اما همچنان شرایط بدتری در راه است و کاسکو تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی با بحران‌های مالی زیادی مواجه خواهد شد.

بزرگترین کارگاه‌های تعمیرکشتی
در همین حال اوضاع در شرکت‌های تابع کاسکو چین کمی مساعدتر است و به‌تازگی کاسکو سنگاپور توانسته سفارش ساخت ۳ کشتی کانتینری را از یک شرکت اروپایی دریافت کند. 
این شرکت اعلام کرده که سفارش شرکت اروپایی در کشتی‌سازی گوانگ‌دونگ متعلق به کاسکو ساخته خواهد شد و در ۳ماه دوم و سوم سال ۲۰۱۹ میلادی به خریدار تحویل داده می‌شود. کاسکو گوانگ‌دونگ در شمال چین واقع شده است و به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه خود بهترین موقعیت را برای تعمیر کشتی دارد و به همین دلیل علاوه بر ساخت، کارگاه تعمیر کشتی در این منطقه بنا شده است. 
این شرکت که در مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع بنا شده، درحال‌حاضر تعمیر کشتی‌های ۲۸ کشور جهان را انجام می‌دهد. 
شرکت کاسکو سنگاپور نیز به عنوان زیرمجموعه شرکت کاسکو چین یکی از بزرگترین کارگاه‌های تعمیر و ساخت کشتی را دراختیار دارد. بخش تعمیرات کاسکو سنگاپور از سال ۲۰۰۵ میلادی شروع به فعالیت کرده و درحال‌حاضر ۵۱ درصد از سهام این شرکت در دست دولت چین است. این شرکت سنگاپوری امسال توانست قرارداد ساخت ۴کشتی کانتینری را با کشتیرانی فرانسوی CMA CGM به امضا برساند. 
براساس برنامه‌ریزی‌ها، این کشتی‌های کانتینری در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی به طرف فرانسوی تحویل داده می‌شوند، اما رقم قرارداد آن بنا به درخواست دو طرف مخفی مانده است. کارشناسان معتقدند این قرارداد فرصت خوبی برای جبران ضررهای مالی کاسکو خواهد بود و کاسکو با تکیه بر آن می‌تواند راهی برای خروج از بحران بیابد. 
بنا بر این گزارش، هرچند بحران مالی کاسکو که از ۳ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، روند توسعه این شرکت دریایی را کاهش داده است، اما به دلیل گستره فعالیت کاسکو در زمینه‌های مختلف کشتی‌سازی، تعمیر کشتی، ساخت اسکله و سکوهای نفتی امید بسیاری وجود دارد که کاسکو سال ۲۰۱۶میلادی را به سلامت پشت‌سر بگذارد. از سوی دیگر حجم سفارش‌های جدید شرکت‌های اروپایی می‌تواند راهی برای آغاز دور تازه‌ای از موفقیت‌ها برای این شرکت چندملیتی به شمار آید.

منبع: صمت


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: