تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۴۷۹
تعداد بازدید: ۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
درز گسترده اطلاعات محرمانه یک شرکت فرانسوی که سفارش ساخت چند زیردریایی از دولت استرالیا دریافت کرده است، محور مذاکرات سران استرالیا و فرانسه در حاشیه اجلاس گروه 20 در چین بود و رییس جمهوری فرانسه اطمینان داد این موضوع با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش مارین نیوز، مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا که برای شرکت در نشست سران گروه 20 به چین سفر کرده بود در حاشیه این نشست روز دوشنبه دیداری با فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه داشت.
یکی از مهمترین موضوعاتی که دو طرف در این دیدار در خصوص آن بحث و تبادل نظر کردند موضوع درز گسترده اطلاعات محرمانه شرکت فرانسوی 'دی.سی.ان.اس' بود که مناقصه طراحی و ساخت ناوگان 50 میلیارد دلاری زیردریایی های جدید استرالیا را برنده شد.
دولت استرالیا اردیبهشت ماه امسال شرکت 'دی.سی.ان.اس' فرانسه را برنده مناقصه حدود 50 میلیارد دلاری طراحی و ساخت 12 زیردریایی برای نیروی دریایی سلطنتی این کشور اعلام کرد.
فرانسوا اولاند در این دیدار درز اطلاعات محرمانه و بسیار حساس این شرکت فرانسوی را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: تحقیقات کاملی در این خصوص در حال انجام است و ما متعهد هستیم استرالیا را در جریان جزئیات این تحقیق قرار دهیم.
سران استرالیا و فرانسه در این دیدار خطرات احتمالی درز این اطلاعات محرمانه را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر اهمیت توسعه مناسبات نظامی بین کانبرا و پاریس تاکید کردند.
نخست وزیر استرالیا پیش از دیدار با رییس جمهور فرانسه درز این اطلاعات را بسیار تاسف برانگیر توصیف کرد و به این شرکت هشدار داد محرمانه نگه داشتن اطلاعات بسیار اهمیت دارد.
به نوشته روز سه شنبه تارنمای شبکه خبری ای. بی.سی استرالیا، ترنبول گفته بود این موضوع را در جریان دیدار با فرانسوا اولاند در شهر 'هانگ جو' چین مطرح خواهد کرد. 'بله، ما نگرانی های خود را را با دولت فرانسه در میان گذاشته ایم و جزئیات بیشتری از آن را در دیدار با رئیس جمهور فرانسه بحث خواهیم کرد.'
وی در عین حال تاکید کرد که درز این اطلاعات محرمانه تاثیر امنیتی مستقیمی برای استرالیا نخواهد داشت، زیرا زیردریایی های جدید تنها برای استرالیا ساخته خواهد شد و اطلاعات درز پیدا کرده مربوط به زیردریایی های دیگری است.
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که نشریه 'د استرالین' ماه گذشته اسناد محرمانه بیش از 22 هزار صفحه ای مربوط به سال های 2010 و 2011 شرکت دی.سی.ان.اس را منتشر کرد.
فرانسه براساس این قرارداد 12 زیردریایی به طول 90 متر و وزن چهار هزار تن به استرالیا تحویل می دهد.
این زیردریایی ها از نوع زیردریایی هسته ای 'باراکودا' هستند که هم اکنون در بندر 'شربورگ' و در کارگاه های شرکت فرانسوی ساخته می شوند.
فرانسه طبق قرارداد باید فناوری ساخت زیردریایی را به فروش برساند و خط تولید را در 'آدلاید' استرالیا راه اندازی و آموزش نیروها را بر عهده گیرد.
تعمیر و نگهداری 50 ساله زیردریایی ها از تعهدات فرانسه به استرالیا در این قرارداد فروش و ساخت زیردریایی های رادارگریز است.
مانوهار پاریکار وزیر دفاع هند نیز در واکنش به درز این اطلاعات محرمانه که گفته می شود از این کشور صورت گرفته است، گفت: به فرمانده نیروی دریایی دستور دادم دقیقا ماهیت اطلاعات فاش شده را بررسی کند. اینکه آیا اسناد فاش شده مربوط به ما هم می شوند و در صورت صحت، تاثیرشان در چه حد است.
هند سال 2005 دستکم 6 زیردریایی از نوعی که اطلاعاتشان فاش شده را از فرانسه خریداری کرد. البته کار ساخت بخش اعظم این زیردریایی ها در خاک هند صورت گرفته بود.

منبع : ایرنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: