تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۵۴۲
تعداد بازدید: ۱۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفت و گو با روزنامه جام جم با اشاره به تحقق سیاست‎ های اقتصاد مقاومتی در این شرکت می گوید : 96 درصد از سوخت ناوگان از داخل و بیشتر تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز از منابع داخلی تامین می شود که این موضوع گام مهمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
به گزارش مارین نیوز، در این گفت و گو که چهارشنبه 31 شهریور 1395 منتشر شده است، می خوانیم : اقتصاد مقاومتی سال 92 به دولت ابلاغ شد و بعد از مدتی همه دستگاه ها موظف شدند این سیاست را که از نظر کارشناسان نسخه حیات بخش و احیای اقتصاد است در وزارتخانه یا سازمان خود اجرایی کنند. علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در این شرکت می گوید: 96 درصد از سوخت ناوگان از داخل و بیشتر تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز از منابع داخلی تامین می شود که این موضوع گام مهمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. این گفت وگوی را می خوانیم.
  • سیاست اقتصاد مقاومتی چگونه در شرکت ملی نفتکش اجرایی می شود؟
شرکت ملی نفتکش ایران از مدت ها قبل در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داد به طوری که هم اکنون اقتصاد مقاومتی در بسیاری از موارد در این شرکت به نتیجه رسیده است. این شرکت در راستای افزایش بهره‎وری ناوگان، حمایت از صنایع داخلی و ایجاد فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی ایرانی و همچنین پیگیری مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی با تشکیل جلسات متعدد و ایجاد کمیته‎های تخصصی در مجموعه این شرکت اقداماتی به‎عمل آورده که می‎تواند ضامن حرکت رو به جلوی کشور در زمان‎های بحرانی و همچنین توسعه اقتصادی باشد.
  • اقدامات شما در زمینه اجرای این سیاست تاکنون چه بوده است؟
این اقدامات شامل پنج سرفصل مجزاست. یکی از برجسته ترین اقدام های این شرکت، جذب جوانان ایرانی برای کار روی کشتی های ناوگان به جای نیروی های خارجی است که این امر با اجرای دوره‎های آموزشی متعدد و در زمینه‎های مختلف از طریق یکی از شرکت‎های آموزشی زیرمجموعه این شرکت در حال اجراست. از دو سال گذشته تا امروز 370 دریانورد ایرانی جایگزین نیروی خارجی فعال در ناوگان این شرکت شده که این تعداد تا پایان سال 95 به 700 نفر افزایش خواهد یافت. 
در این خصوص تا سال 97 نیروی دریانورد شاغل در ناوگان این شرکت در سمت‎های افسری و تا سال 99 در سمت‎های ملوانی کاملا ایرانی خواهد شد. در ادامه این اقدام، شرکت ملی نفتکش ایران در نظر دارد سیاست‎ ایرانی کردن نیروی انسانی شاغل در ناوگان این شرکت را تا ‎تامین 100درصد نیاز ناوگان از دریانوردان ایرانی و حتی اعزام نیروهای ایرانی به شرکت‎های کشتیرانی خارجی ادامه دهد.
  • سوخت ناوگان کشتیرانی از خارج تامین می شود یا از محصولات داخلی بهره می برید؟
به سوال مهمی اشاره کردید. 96درصد از سوخت ناوگان از داخل می شود. در سال گذشته میلادی بیش از 633 تن متریک سوخت مورد نیاز ناوگان از مبادی داخلی تهیه و تامین شد که این ارقام بیانگر تامین بیش از 96 درصد سوخت مورد نیاز ناوگان از فروشندگان و مبادی داخلی است.
  • اکنون نیاز مصرفی ناوگان شرکت ملی نفت از چه محلی تامین می شود؟ بخش های دیگر نفتی بیشتر به تامین تجهیزات از خارج از کشور اعتقاد دارند.
اکنون می توانم بگویم تامین اقلام و ملزومات مصرفی کشتی‎ها از داخل است. علاوه بر تامین نیروی انسانی داخلی، تامین نیازهای مصرفی کشتی های ناوگان که تا دو سال پیش تقریبا به صورت کامل از خارج تهیه می شد با همت مدیران این شرکت و سیاست های اتخاذ شده به سمت استفاده از تولیدات ایرانی تغییر یافته است، به صورتی که تاکنون نزدیک به 300 قلم از نیازهای روزمره ناوگان نفتکش کشور از شرکت های ایرانی تهیه و از طریق شرکت های زیرمجموعه در اختیار کشتی‎های ناوگان قرار گرفته است. 91 درصد از رنگ دریایی مورد نیاز ناوگان این شرکت در سال گذشته میلادی از داخل تهیه شده است. 
با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال تامین اقلام مصرفی ناوگان از داخل کشور را به 600 قلم افزایش خواهیم داد. همچنین در نظر داریم تا پایان سال آینده، حدود 3000 قلم از این اقلام مصرفی را از منابع داخلی تهیه کنیم.
  • برای رسیدن به این هدف مهم چه الزاماتی باید در نظر گرفته شود؟
بدیهی است این امر مستلزم همکاری تولیدکنندگان داخلی و ارائه اجناس با کیفیت خوب و بسته بندی مناسب برای انتقال و ماندگاری بالا در کشتی‎هاست. البته خوشبختانه بر اساس بررسی های دست اندرکاران این شرکت، این هدف دست یافتنی است و میلیون ها دلار در هزینه‎های کشور صرفه جویی می شود.
برای افزایش بهره‎وری و عمل به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، تامین روغن موتور کشتی ها و سایر روان کننده ها تحت لیسانس های بین المللی با استفاده از روغن‎های پایه تولید داخل مورد تائید سازندگان بین‎المللی در دستور قرار گرفته است. در این خصوص با شرکت های بین المللی خارجی و داخلی که قادر به تولید روغن‎پایه مناسب هستند، مذاکراتی به عمل آمده است به طوری که امیدواریم بزودی تفاهم نامه ای برای سرمایه گذاری مشترک در احداث کارخانه تولید روغن ‎های دریایی در کشور امضا کنیم. روغن های تولیدی داخلی تحت لیسانس بین المللی نه تنها به ناوگان داخلی بلکه به همه کشتی های عبوری از تنگه هرمز قابل فروش خواهد بود. این مورد در توانمندی دریایی کشور و ایجاد اشتغال پایدار نقش مهمی خواهد داشت.
  • آیا استفاده از خدمات شرکت‎های دانش بنیان را در برنامه دارید؟
اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم تولید و خدمات دانش بنیان به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است. شرکت ما با بیش از 18 شرکت دانش بنیان تولید و تامین کننده محصولات مورد نیاز این شرکت وارد مذاکره شده است که تاکنون تعداد زیادی از این شرکت‎ها به مجموعه تامین کننده نیاز این شرکت ها پیوسته اند. به موازات همه فعالیت های اشاره شده، موضوع فرهنگسازی و ترغیب دست اندرکاران به اتکا و استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی در دستور کار بخش های مختلف این شرکت قرار گرفته که این مهم نیز در حال انجام است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
0
خنده داره، حرف از حمایت از نیروی داخلی است اون وقت من که افسر دریایی شرکت نفتکش بودم و یکسال مشکلات شدید خانوادگی داشتم اخراج کردن و وقتی مشکلاتم حل شد هر چقدر درخواست بازگشت کردم قبول نمی کنند و الان وثیقه پنجاه میلیونی ام رو اجرا گذاشتن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: