تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۵۵۳
تعداد بازدید: ۱۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
مسئولین باید تصمیمات جدی تری بگیرند وعزم خود را جزم کرده و معضلات و مشکلات دریا را در دریا حل کنند.
به گزارش مارین نیوز، تعرفه های گمرکی بنادر از موضوعاتی است که مشکلات زیادی برای مالکان کشتی ایجاد کرده است. نحوه تعیین این تعرفه ها از بحث های مسئله دار است. 
در همین راستا مهندس اسد الله رحمانی از مالکان و سازندگان شناور با اشاره به اینکه مشکلات در حوزه صنعت دریا تمامی ندارد در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز گفت : عملا قوانین ایجاد شده دست و پا گیر هستند. به عنوان مثال الان اگر شما برای شناوری بخواهید مجوز بگیرید و بروید دریا، باید چند روزی درگیر انجام بورکراسی اداری باشید. برای ورود و خروج شناور تعرفه های بالا دریافت میشود در صورتی که شناور خارجی با توجه به اینکه نه دفترچه نیروی انتظامی دارد و نه دفترچه سوخت، براحتی در بندر پهلو میگیرد و عملیات تخلیه و بارگیری انجام می دهد و بی توجه به این مسائل می رود. قطعا توان پرداخت عوارض هم برای آنها بیش از بخش داخلی است و مشکلی در این خصوص ندارند. 
رحمانی در ادامه افزود : اگر  شما بخواهید 1000 تن بار در بندر شهید رجایی بارگیری نمائید هزینه بسیاری باید پرداخت کنید. علت آن هم این است که سازمان بنادر و دریانوردی هیچ وقت نیامده بررسی کند، این بار با این تعرفه، برای تولید کننده، تجار و حمل کننده کالا آیا بصرفه است ؟ 
وی با اشاره به اینکه هزینه ها در بخش دریا و خدمات بندری با هزینه های اروپایی برابری می کند اما خدمات بندری، زیر خط فقر آسیایی است بیان داشت : تعرفه های چند برابری مانند ورود و خروج، سوخت و ... از شناور گرفته می شود در حالی که می بایست برای اینکه بخش داخلی توان رقابتی با بخش خارجی داشته باشد تعرفه ها را کاهش دهند که متاسفانه به این امر توجهی نشده است. 
اسد الله رحمانی در ادامه گفت : از نظر بومی سازی خدمات بندری، وضع قوانین دست و پاگیر ما را روی خط قرمز قرار داده است. این در حالی است که در حاشیه خلیج فارس بوی آتش گاز، نفت و پتروشیمی را باید تحمل نمود و از طرف دیگر گازوئیل را چند برابر قیمت خریداری نماییم و این مشکلات توان رقابت با خارجی ها را از ما گرفته است. 
وی خطاب به کسانی که در تهران زیر باد کولر حقوق های چند ده میلیونی میگیرند گفت : در جنوب به علت بوی نفت و گاز نمی توانیم روی پشت بام های خود بخوابیم. یعنی نباید به قیمت تولید به شناورهای داخلی سوخت داد و شهرهای نفتی کشور سوخت ارزانتر دریافت کنند.؟!  
رحمانی با تاکید به اینکه تعرفه هایی که بندر امام، خرمشهر، شهید رجایی و... دریافت میکنند، باعث شکستن کمر صادرات و در مقابل افزایش واردات بی رویه می شود گفت : بخاطر همین تعرفه ها، کویت بعضی از کالاهای خود را که قبلا از ایران وارد می کرد، از فجیره امارات تهیه می کند. یعنی امارات با اینکه خدمات بندری بهتری ارائه می کند، تعرفه ورودی و خروجی آن از ما هم ارزانتر است. 
این مالک شناور در پایان گفت : این مسائل باید کارشناسی و نگاه ها از جیب مردم برداشته شود. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ش ترکپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
متاسفانه همه این مشکلات به متولی دریاها یعنی سازمان بنادر و دریانوردی برمیگردد . این سازمان خود را بعنوان تنها مرجع قانونی دریا و بنادر میداند و دو چهره متفاوت دارد
1- سازمانی متولی ؛ ناظر و برنامه ریز در صنعت دریایی که طی چندسال گذشته نتوانسته پیشرفتی را حاصل کند و بنادر ایران را به رتبه های پایین تری نسبت به بنادر درجه سوم و چهارم جهان کاهش داده است .
2- یک بنگاه اقتصادی بزرگ که خود هم کارفرماست و هم پیمانکار و با این نگاه سود جویانه بعنوان یک رقیب قدرتمند در مقابل بخشهای دیگر ایستاده و انحصارگرایانه در فعالیتهای مختلف و در قالب تعداد زیادی شرکتهای اقماری ضربه مهلکی را به اقتصاد دریایی و فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی وارد کرده است .
هر از گاهی هم که نمایندگان مجلس یا بعضی دولتمردان و منتقدین حرفی میزنند . به شکل عجیب و معنا داری؛ موضوعات مطروحه به حاشیه فراموشی کشیده میشود .
امید است تا صد سال آینده بتوانیم با این مدیران ..... به پیشرفتی شبیه بنادر بعضی از کشورهای نیمه پیشرفته جهان برسیم......
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: