تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۵۶۴
تعداد بازدید: ۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
لاریجانی با تاکید بر اینکه بضاعت کارشناسی دستگاه های اجرایی همین اندازه مشهود است، گفت: باید مجلس از ظرفیت انجمن های علمی، مرکز پژوهش ها و دستگاه های کارشناسی استفاده کند تا بتواند قوانین محکمی را مصوب کند.
به گزارش مارین نیوز، دکتر علی لاریجانی در نشست مشترکی با اعضای کمیسیون عمران مجلس که عصر امروز (یکشنبه 4 مهر ماه) برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد درک مشترکی از مشکلات کشور در میان نمایندگان گفت: باید مشکلات را آنالیز کرده و اولویت‌ها را تعیین کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در حال عبور از دوره سختی هستیم، افزود: سوء مدیریت‌ها در برخی مواقع مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه کمیسیون عمران از ظرفیت تخصصی خوبی برخوردار است، تصریح کرد: باید از قوه تفکر خود به خوبی استفاده کرده و شرایط کشور را تغییر دهیم.
دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه بضاعت کارشناسی دستگاه‌های اجرایی همین اندازه مشهود است، گفت: باید مجلس از ظرفیت انجمن‌های علمی، مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های کارشناسی استفاده کند تا بتواند قوانین محکمی را مصوب کند.
وی ادامه داد: پشتوانه مجلس کمیسیون‌های تخصصی آن است از این رو باید این کمیسیون‌ها به سمت بحث‌هایی هدایت شود که حل مشکلات کشور را شاهد باشیم.
دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه در بعد نظارت محدودیتی از سوی مجلس وجود ندارد، افزود: در بحث سوال، تحقیق و تفحص و ... محدودیتی نداریم اما باید اولویت‌سنجی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه نمایندگان تنها به تحقیق و تفحص در بعد نظارتی روی می‌آورند، گفت: ارجاع پرونده به قوه قضاییه با ماده 216 قانون اساسی یکی از راهکارهایی است که زمانبر نبوده و می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کند.
 
ضرورت گزارش گیری کمیسیون های تخصصی مجلس از دستگاه های مختلف
دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه نظام ارزیابی دستگاه‌ها باید گزارشگیری از سازمان‌ها و نهادهای ذیربط را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: کمیسیون عمران مجلس می‌تواند از دستگاه‌های ذیربط خود همچون سازمان بنادر، وزارت مسکن و سایر دستگاه‌های ذیربط گزارشگیری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون باید اولویت‌بندی دقیقی در کار خود داشته باشد، تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات راه‌آهن از حیث در نظر گرفتن بودجه و همچنین توجه به سواحل جنوبی و مکران از جنبه رشد این مناطق باید جزو اولویت‌های کمیسیون عمران باشد.
 
دولت در زمینه واگذاری طرح های عمرانی تعلل کرده است
وی با تأکید بر ضرورت واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی گفت: دولت در این زمینه تاکنون تعلل کرده از این رو کمیسیون‌های تخصصی باید در این باره از دولت سوال کنند و اگر مشکلی وجود دارد در چارچوب قانون حل کند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه باید از خطوط اعتباری برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی استفاده کرد، افزود: سهم سرمایه‌گذاری در راه‌آهن باید از خطوط اعتباری افزایش یابد و در این راستا باید از بنیه اجرایی مجلس برای وضع قوانین بهره گرفت.
وی با اشاره به محدودیت منابع در کشور تصریح کرد: واگذاری طرح‌ها و همچنین جذب سرمایه‌گذار خارجی از راهکارهایی است که محدودیت منابع را کاهش می‌دهد.
دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه وظیفه مجلس نشان دادن راه به دولت است، گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه باید به اولویت‌های سرمایه‌گذاری خارجی توجه ویژه‌ای شود.
وی با بیان اینکه باید از قدرت کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در تنظیم طرح‌ها و لوایح بهره بگیریم، افزود: متأسفانه تاکنون آمایش سرزمینی در کشور ما رخ نداده است که باید این موضوع به کمک نمایندگان و مرکز پژوهش‌ها هر چه سریعتر اجرایی شده و اولویت‌های هر استانی از حیث توریستی، صنعتی و تجاری در برنامه ششم توسعه دیده شود.
دکتر لاریجانی ادامه داد: در بحث آمایش سرزمینی باید تلاش کنیم جهت گیری هر استان تعیین شود تا بدین وسیله رشد و پیشرفت مناطق مختلف همسو با قابلیت‌های آن انجام شود.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه باید برای جذب نقدینگی فکر اساسی شود، گفت: تا زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری را تسهیل نکنیم نقدینگی به سمت خدمات خواهد رفت.
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد کشور تصریح کرد: باید زمینه‌ای برای صادرات در این مناطق فراهم شود و مشوق‌های همچون معافیت مالیاتی برای افرادی در نظر گرفته شود که اقدام به صادرات می کنند.
دکتر لاریجانی با تأکید بر تسهیل شرایط واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی گفت: باید دستورالعمل شفاف در زمینه واگذاری‌ها در نظر گرفته شود تا هر نوع سنگ‌اندازی از پیش پای دولت در این باره برداشته شود.
گفتنی است در جریان دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس با رئیس قوه مقننه، ریاست کمیسیون عمران در ابتدا به ارائه گزارشی از عملکرد این کمیسیون در بحث بررسی طرح ها و لوایح و همچنین بازدیدها پرداخت.

منبع : خانه ملت 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: