تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۵۶۷
تعداد بازدید: ۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
رئیس انجمن سازندگان شناور : اکنون در ایران سخت افزار، نیروی انسانی و منابع مالی برای گسترش صنعت دریایی وجود دارد، اما متاسفانه واردات بی رویه و زیاد انواع کالای مرتبط با صنایع دریایی از خارج مانع بزرگی در مقابل صنعت داخلی گردیده است.
به گزارش مارین نیوز، با گشایش روابط اقتصادی بین‌المللی به نظر می‌رسد ساخت یا خرید شناور نیز از جمله مسائل با اهمیت در این حوزه محسوب می‌شود با توجه به اینکه صنعت كشتی‌سازی با بیش از صد صنعت دیگر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مرتبط است، ساخت آن تاثیر بسزایی در اشتغالزایی کشور دارد. کارشناسان بر این باورند که کشتی‌سازی صنعت مادر است كه باعث توسعه صنعتی و اقتصادی هر كشور و زمينه ای برای رشد ديگر صنايع به ويژه صنايع بالادستی خود می‌شود، به این ترتیب نباید از آن غافل ماند .
در همین خصوص دکتر ناصر فلاحی از کارشناسان و پیشکسوتان صنایع دریایی که در پروژه های بسیاری در کشور همچون ساخت سکوی امیرکبیر و شناورهای کاسپین به عنوان مهندس مشاور حضور داشته اند، با بیان این مطلب که اکنون دانش و فناوری دریایی در ایران وجود دارد گفت : ما باید از این فرصت استفاده کنیم، دولت باید جلوی خرید شناور از خارج را بگیرد زیرا به صورت جدی صنعت مشابه داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به گونه ای که باعث عدم سفارش به داخل و در نتیجه ورشکستگی باقیمانده شرکت های نیمه فعال عرصه صنعت دریا خواهد شد. 
رئیس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران بیان کرد: تولیدات سازندگان داخلی، قطعا از کیفیت بالاتری نسبت به سازندگان خارجی مانند چینی برخوردار است و قابلیت های علمی و اجرایی تولیدات داخلی نیز نسبت به سایر تولیدات مشابه خارجی بهتر است. 
فلاحی در ادامه گفت : اکنون در ایران سخت افزار، نیروی انسانی و منابع مالی برای گسترش صنعت دریایی وجود دارد، اما متاسفانه واردات بی رویه و زیاد انواع کالای مرتبط با صنایع دریایی از خارج مانع بزرگی در مقابل صنعت داخلی گردیده است. 
دکتر ناصر فلاحی همچنین درباره خرید کشتی های مستعمل از خارج گفت : انجمن صنفی جلسات متعددی را با نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران برگزار کرد و ما در این جلسات خواستار ممنوعیت خرید شناورهای دست دوم شدیم.
وی با اشاره به اینکه نتیجه جلسات برگزار شده با سازمان توسعه تجارت، موافقت کلی با خرید شناورهای مستعمل اعم از چوبی، فلزی و فایبر گلاس لغو شد گفت : اگر کسی از خارج شناور دست دوم وارد کرده باشد به این معنی است که برای آن مجوز دریافت کرده است که جای بسی تاسف دارد.
وی با بکار بردن لفظ «آشغال» در توصیف شناورهای دست دوم وارداتی گفت : این «آشغالها» خطر زیست محیطی دارند و فاقد ایمنی هستند و عمر و کارایی آنها نیز به هیچ وجه مطلوب نیست، ضمن آنکه اینگونه خریدها به غیر از هزینه های بازسازی اولیه باعث کاهش پروژه های نوسازی در داخل و در نتیجه تضعیف صنایع داخلی میشود.
وی در خصوص سفارشاتی که در صنایع دریایی چندین سال طول کشیده اظهار داشت : قبل از این خریداران می‌گفتند : پول نداریم، می‌خواهیم کشتی هم بخریم، ولی کشور چین با ۱۰۰درصد فاینانس به ما کشتی می‌دهد، به همین دلیل از کشور چین کشتی خریداری می کنیم و به مرور زمان پولش را باز می‌گردانیم، البته نه از جیب خودشان بلکه از منابع دولتی باز می‌گردانند ! گرفتاری حال حاضر صنعت کشتی‌سازی این است که کشتیرانی ها رغبتی به سفارش ندارند و بهانه‌شان هم این است که ما ۱۰سال است سفارش کشتی داده‌ایم ولی هنوز ساخته نشده و تحویل نگرفته‌ایم، آیا می‌پرسید چرا ساخته نشده است؟ زمانی که پول به کشتی ساز و سفارش‌ گیرنده ساخت کشتی نمی‌دهید، چطور می‌تواند کشتی بسازد؟ مگر می‌توان تولید داخل و منافع داخل را در نظر نگرفت؟ عزم بر این است که تولید داخل را درست کنیم.
فلاحی در پایان گفت : دریای خزر را در نظر بگیرید؛ ما بهترین کشتی‌ها را در این دریا ساخته‌ایم، هیچ فکر کرده‌ایم چرا؟ چون دریای خزر بسته است، نمی‌توانیم برویم و کشتی را از چین واردش کنیم، خواستیم و ساختیم، دریای خزر راه ورود ندارد و ناچار به ساخت شدیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: