مدیر پروژه های "زر" و "زیور" در کشتی سازی اروندان با بیان اینکه حدود یکسال است که کار تکمیل این شناورها آغاز شده گفت : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته حدود یک ماه دیگر فروند اول آن به اندازی می شود.
به گزارش مارین نیوز، محسن خسروی بابادی مدیر پروژه های زر و زیور در کشتی سازی اروندان با بیان اینکه حدود یکسال است که کار تکمیل این شناورها آغاز شده گفت : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته حدود یک ماه دیگر فروند اول آن به اندازی می شود.
خسروی افزود : شناورهای کاتامارن به نام های "زر" و "زیور"، با طول 47/5، عرض 11.9 و عمق 3.9 با سرعت 26 گره دریایی که قابلیت حمل 254 مسافر در آبهای بین المللی را دارد، با همکاری شرکت ITI با مدیریت دکتر حمید گل فریدن در حال تکمیل است.
وی گفت : موتور شناور اول در حال نصب است و موتور شناور دوم در حال اورهال برای نصب می باشد. لوله کشی، دکوراسیون و عایقکاری اولین فروند (شناور زر) تمام شده است بحث رنگ، برسکاری و ... در حال انجام است.
خسروی با تاکید به اینکه برای اولین بار است در ایران که از سیستم خاصی در بدنه این کاتاماران ها استفاده شده است گفت : این بدنه حالت دمپینگ دارد که این فرایند باعث می شود امواج به سالن مسافر انتقال نیابد و از تنش های امواج جلوگیری می نماید.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 150 نفر در اروندان مشغول به کار هستند گفت : تمام عملیات تکمیل شناورهای کاتاماران بوسیله نیروهای بومی و متخصصان داخلی منطقه انجام شده است.
مدیر پروژه های زر و زیور در کشتی سازی اروندان با تاکید به وضعیت ضعیف اشتغال در منطقه خرمشهر گفت : با توجه به توان ساخت انواع شناورها در این منطقه، با سفارش ساخت به صنایع داخلی می توان اشتغازایی را تقویت نمود.
وی در خصوص واردات شناور گفت : واردات را اگر منحصرا نگاه کنیم مشکلی ندارد، اما بیکاری یکی از مشکلات بسیار پر اهمیت کشور است و با این همه جوان تحصیل کرده و کارگران بیکار که مجبورا به شغل های کاذب روی بیاورند، واردات خیانت بزرگی به بحث اشتغال می نماید و به همین دلیل است که نباید واردات انجام شود.
خسروی در ادامه افزود : کشتی سازی همانند هواپیماسازی و خودروسازی از صنعت های مادر هستند که مشاغل مستقیم و غیر مستقیم بسیاری ایجاد می کنند و این نیاز مبرم دارد که دولت آن را حمایت نماید. دولت ها در کشورهای دیگر پشتیبان اصلی کشتی سازی ها هستند و در ایران هم اگر دولت حمایت نکند هیچ ثمره و نتیجه ای بدست نمی آوریم.
وی در پایان از همکاری های مجدانه ارسلان غمگین مدیرعامل کشتی سازی اروندان و حمید گل فریدن مدیرعامل شرکت ITI که در بحث اشتغالزایی در منطقه کمک نموده است، تشکر و قدردانی نمود.
بنده منکر توان داخلی نیستم اما خدمت شما عرض شود که ساخت این شناورها به قدری پیچیده است که تکنولوژی آنها تنها در اختیار استرالیاییها می باشد و حتی کشورهای پیشرفته دیگر در ساخت این شناورها ورود نمی کنند. مثل این است که آلمانی ها آمده اند در ایران بدنه بنز را ساخته اند و بعد ما بیاییم بگوییم این اتومبیل توسط نیروی بومی در حال تکمیل است. می دانیم که قطعا چنین نخواهد شد. حتی اگر تجهیزات این شناورها تهیه شود که آن هم بعیید است نصب و راه اندازی آنها به تخصص بسیار زیادی نیاز دارد. حداقل برای تکمیل آنها به یک جوینت قدر خارجی نیاز است .به نظر بنده این موضوع آب اندازی بیشتر شبیه یک کار سیاسی است و نه اجرایی که عده ای دنبال اهداف بلند پروازانه خود هستند.
با تشکر
با طرز نگاه شما می بایست در تمام صنعت دریایی و دریانوردی امان را تخته کنیم و برویم دنبال کارمان.
با عرض پوزش مطلع باشید که طراحی و تایید این شناور زیر نظر دو شرکت خارجی و موسسه رده بندی خارجی (که شما خیلی بهش علاقه مندید) صورت گرفته. هم اکنون نیز تکمیل آن با همکاری شرکت های خارجی در حال انجام است. البته موسسه رده بندی داخلی است و این قضیه مایه مباهات امثال حضرتعالی است که هموطنانتان این کار را بالاخره دارند جمع می کنند. پروژه ای که سال هاست خوابیده و هیچ کس مسئولیت ان را قبول نمی کند....
با تشکر
و واین پتانسیل نیرو در کشور به و فور یافت میشود
ساخت پروژه های نفتی و گازی با کمک اجنبی بود اما اکنون با اعتماد بنفس کارگاه کوچک و با حداقل امکانات ساخته میشوند همیشه باید امیدوار باشیم
این دوستان انشالله که خود باوریشون پایینه و درکی از شرایط کشور ندارند و... و نه سوء نیت و به خطر افتادن منافع ... های وارد کننده
بزرگوار یه پیشنهادی داشتم براتون میتونید توش از موتور واتر جت استفاده کنید با این کار تو سطح جهانی میتونید مصحول صادر کنید