تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۱۱
تعداد بازدید: ۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
معاون وزیر نفت گفت: سه شرکت صاحب صلاحیت دیگر به مجموع هشت شرکت ایرانی مستعد برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید اضافه شدند.
به گزارش مارین نیوز، محمدرضا مقدم، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، از افزوده شدن سه شرکت به مجموع شرکت‌های ایرانی مستعد برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) خبر داد و گفت: شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش در ارزیابی‌های وزارت نفت، صاحب صلاحیت تشخیص داده شده اند.
وی تصریح کرد: پیرو فراخوان معاونت امور مهندسی وزارت نفت در ٢٨ اردیبهشت ماه امسال برای ثبت نام شرکت‌های متقاضی فعالیت در قالب اکتشاف و تولید و ارزیابی متقاضیان در این معاونت، در پایان ٩ شرکت متقاضی باقی ماندند که به آنها فرصت ٢ ماهه ای برای تکمیل مدارک داده شد.
معاون وزیر نفت گفت: این ٩ شرکت مدارک خود را در مهلت تعیین شده تکمیل کردند و از سوی کارگروه‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ارزیابی و سرانجام سه شرکت صاحب صلاحیت تشخیص داده شدند.
در اجرای مصوبه هیئت وزیران و به منظور حمایت از ایجاد شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی و با هدف انتقال و توسعه فناوری در جریان مشارکت شرکتهای نامبرده با شرکتهای معتبر خارجی، وزارت نفت تعیین شرکت های ایرانی حائز توانمندی حداقلی برای عهده داری وظایف مقرر شرکت‌های اکتشاف و تولید را در دستور کار قرار داد و به این منظور فراخوانی منتشر کرد.
پیرو فراخوان معاونت امور مهندسی وزارت نفت در ٢٨ اردیبهشت ماه امسال، ٤٩ شرکت برای شرکت در این فراخوان اعلام آمادگی و سرانجام ٣٧ شرکت ثبت نام کردند.
معاونت امور مهندسی وزارت نفت، صلاحیت این ٣٧ شرکت را در سه مرحله غربال‌گری (برای دریافت حداقل ٦٠٠ امتیاز)، پیش ارزیابی (برای دریافت حداقل ٥٠٠ امتیاز) و ارزیابی (برای دریافت حداقل ٣٠٠ امتیاز) مورد بررسی قرار داد که در این میان، هشت شرکت توانستند حدنصاب های لازم را کسب کنند؛٢٠ شرکت در همان مرحله نخست ارزیابی (غربالگری) با کسب کمتر از ٥٠٠ امتیاز، از چرخه ارزیابی خارج شدند و به ٩ شرکت باقی مانده نیز فرصت ٢ ماهه ای داده شد تا در صورتی که بتوانند تمهیدات لازم را بیندیشند، ارزیابی دوباره و اضافه شدن اسامی آنان به فهرست شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در قالب شرکتهای E&P امکانپذیر شود.
از میان این ٩ شرکت، ٢ شرکت در مرحله نخست ارزیابی (غربالگری) نتوانستند حدنصاب ٦٠٠ امتیاز را کسب کنند، اما از آنجا که بیش از ٥٠٠ امتیاز کسب کردند، فرصت دوباره ای در اختیارشان قرار داده شد؛ همچنین ٢ شرکت به صورت مشارکتی در این فراخوان حضور یافتند در حالی‌که ادغام آنها به شکل رسمی صورت نگرفته بود به آنان فرصت داده شد تا شروط حقوقی مشتمل بر ثبت قانونی شرکت به شکل ادغام شده و اخذ شخصیت حقوقی جدید را محقق کنند؛ چهار شرکت امتیاز لازم از مرحله غربالگری را کسب کرده اما به حدنصاب لازم در مرحله پیش ارزیابی دست نیافتند و یک شرکت نیز با کسب امتیازهای لازم از ٢ مرحله غربالگری و پیش ارزیابی، تنها در مرحله پایانی (ارزیابی) حائز امتیاز مدنظر نشد.
در ماده چهار مدل جدید قراردادی صنعت نفت ایران بر انتقال و ارتقای فناوری در حوزه عملیات بالادستی نفت و اجرای طرحهای بزرگ و توانمندسازی شرکتهای ایرانی برای اجرای پروژه های بزرگ داخلی و نیز حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی تاکید شده است که به این منظور، در هر قرارداد بر براساس شرایط، شرکتهای صاحب صلاحیت ایرانی با تایید کارفرما، به عنوان شریک شرکت یا شرکت‌های معتبر نفتی خارجی حضور دارند و با حضور در فرآیند اجرای قرارداد، امکان انتقال و توسعه دانش فنی و مهارت‌های مدیریتی و مهندسی مخزن به آنها میسر می شود.

منبع : شانا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: