تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۶۲
تعداد بازدید: ۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی : در روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی چند جریان وجود دارد، یکی توجه به توان ساخت داخل است که ما می بینیم آنطور که شایسته است به این موضوع توجه نمی شود.
به گزارش مارین نیوز، در حاشیه بازدید مهندس سید مهدی مقدسی از غرفه انجمن مهندسی دریایی ایران در نمایشگاه صنایع دریایی کیش ، گفت و گویی اختصاصی با نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون حمایت از سیاست های اقصاد مقاومتی در مجلس دهم ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:
  • صحبت را در خصوص قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی آغاز کنیم نظر شما در خصوص اجرا نشدن این قانون چیست ؟ 
قانون حمایت از صنایع دریایی برای ده سال پیش است، 8 سال از این قانون گذشته و فقط دو سال باقی مانده است. در آن قانون تمهیدات خوبی اندیشیده شده ولی در عرصه عمل اهتمام لازم به هر دلیلی صورت نگرفته و انتظار است مسئولین ذیربط به ظرفیت های خاص این بخش توجه ویژه ای داشته باشند و اقتصاد دریا متناسب با بخش های اقتصادی دیگر مورد توجه قرار نگرفته است. ما باید نگاه خود را به صنایع دریایی تغییر دهیم، در واقع برگزاری همایش هجدهم و نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر بخش توسعه دریا محور این پیام را دارد که در این بخش قابلیت های زیادی وجود دارد ولی آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است. من فکر می کنم به راحتی می توان فرصت های زیادی را در صنایع دریایی ایجاد کرد ولی باید مجموعه ای از اقدامات به توسعه منجر شود. امیدواریم مسئولین کشوری برای پنج سال آینده در هدفگذاری ها به دنبال این باشند که چه در حوزه نرم افزاری و چه در حوزه سخت افزاری مورد عنایت جدی قرار گیرد.
  • یکی از مهم ترین مسائل در صنایع دریایی اجرایی نشدن قوانین است، به این معنا که قوانین سازنده ای مصوب می شود ولی اجرایی نمی شود. به نظر شما چگونه می توان این مشکل بزرگ را حل کرد؟
سازوکار حل این مسئله در شورای عالی صنایع دریایی پیش بینی شده است، ولی من فکر می کنم باید گزارش های واقع بینانه از پتانسیل و قابلیت های صنایع دریایی توسط دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گردآوری شود و شناخت دقیقی به دست آید و صادقانه اعلام کنیم که به چه دلیلی مصوبه قبلی اجرایی نشده است. مثلا مصوبه ای که 10 درصد از سهم  حمل و نقل باید برای پرداخت تسهیلات به صندوق اختصاص داده می شده که وزارت نفت تمکین نکرده است و دولت و شورای عالی صنایع دریایی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. در بحث پرداخت تسهیلات از طریق صندوق و در یک جایگاهی یک میلیارد دلار پیش بینی شده است ولی آنچه که در سال 95 محقق شده است، 250 میلیون دلار است و این دو عدد تناسبی ندارند. ما اگر می خواهیم این صنعت را تقویت کنیم بایستی در سال حداقل 2700 میلیاردتومان به این صنعت آن هم در طول چند سال و به صورت پی در پی اختصاص دهیم که این صنعت از قابلیت هایش استفاده کند.
چون بنده دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی هم هستم در روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی چند جریان وجود دارد، یکی توجه به توان ساخت داخل است که ما می بینیم آنطور که شایسته است به این موضوع توجه نمی شود.
  • شما به عنوان نماینده مجلس دهم، عضو ناظر شورای عالی صنایع دریایی هستید. آیا می توان امیدوار بود که اجرایی شدن قوانینی که بلاتکلیف مانده، در واقعیت ظهور کند؟
ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم و این الزامی است که باید اسباب آن هم در حیطه قوانین و هم دولت در اجرا اسباب این موضوع فراهم شود و تقویت این صنعت حرکت بسیار ارزشمند در راستای منافع ملی است؛ این است که بنده تاکید دارم مصوبات شورای عالی باید اجرایی شود و این موضوع  بستگی به این دارد که دبیرخانه و فعالان این حوزه چقدر بتوانند قابلیت های این بخش را معرفی کنند. سعی من هم به عنوان عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی این است که در جایگاه نهاد قانون گذار این پیگیری ها را خصوصا دراحکام برنامه ششم داشته باشم و ازهمه مهم تر ارتباطات بیشتری بین بخش ها ایجاد کنیم، زیرا انسجام بیشتر بین بخش های درگیر در صنایع دریایی می تواند در ارتقای سطح جامعه دریایی کمک کند. اگر ما از فرصت برگزاری هجدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی برای معرفی قابلیت ها استفاده می کنیم، این اقدام بسیار مثبتی است، اقدام دیگر این است که در مراجع تصمیم گیری اطلاعات صحیح و به موقع داده شود تا زمینه همکاری و همیاری بیشتر فراهم شود. من هم به سهم خودم در مجلس تلاش می کنم، کمیسیون صنایع و معادن نیز حتما از این موضوع حمایت می کند و ما فرصتی را هم فراهم می کنیم که از اعضای انجمن مهندسی دریایی ایران و سایر فعالان صنایع دریایی در کمیسیون صنایع و معادن حضور پیدا کنند و قرار است در کمیسیون تلفیق هم اطلاع رسانی لازم انجام شود تا انشاءالله بتوانیم به جایگاه محکمی در این حوزه دست پیدا کنیم. 
  • جناب مهندس شما عضو فراکسیون اقتصاد مقاومتی هستید، در بند 13 سیاست های اقتصاد مقاومتی بر لزوم تاسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید شده است. به نظر شما این موضوع تا چه حد می تواند در ارتقای سطح صنعت دریایی کشور تاثیرگذار باشد؟
خبرهایی مبنی بر آغاز حرکت در این حوزه به گوش می رسد، هم اکنون برای قضاوت در خصوص عملکرد آنها بسیار زود است، ولی یکی از نکات بسیار مهم در بندهای 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی، بحث تقویت شرکت های دانش بنیان است و اینکه ما بتوانیم به قابلیت های حوزه های علمی و تحقیقاتی توجه کنیم. موضوع دیگر اینکه بخش R&D ما در صنعت بسیار ضعف دارد و سهم کمی از سود و درآمدهای شرکت ها به این بخش اختصاص یافته است، زیرا زودبازده نیست و به همین خاطر به این موضوع توجه نشده است، مثلا از 3000 واحد تولیدی تنها 63 واحد پروانه گرفته اند و فقط 30 واحد فعال وجود دارد، در حوزه صنایع دریایی هم می بینید که شرکت های دانش بنیان شروع به کار کرده اند و باید تقویت شوند و این از الزامات برای رشد و توسعه از جمله در صنایع دریایی است.  
هجدهمین همایش صنایع دریای و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی از روز سه شنبه بیست و هفتم تا سی ام مهر ماه نود و پنج در جزیره زیبای کیش برگزار گردید.   


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: