تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۶۴
تعداد بازدید: ۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری : لازم است وحدت رویه در توسعه گردشگری ایجاد و سازمانها، ارگانها، انجمن و صنف مدعی حمایت از این صنعت باشند.
تصور کنید توریستی از یک کشور اروپایی از تبریز وارد کشور شود و بعد از بازدیدهای توریستی از تهران، اصفهان، شیراز و بعد ورود به هرمزگان، از طریق شناور به جزیره زیبای کیش وارد شود. رسیدن به این مهم چندان دور از ذهن نیست. انجمن مهندسی دریایی در جلسات متعدد در طول سال گذشته تصمیم گرفت سمینار تخصصی با محوریت توسعه گردشگری در هجدهمین همایش صنایع دریایی ترتیب دهد.


در ابتدای جلسه مهندس امیر سماواتیان نماینده سازمان صنایع دریایی ضمن تشریح ساختار سازمانی سازمان صنایع دریایی به توضیح فعالیت ها و معرفی محصولات تولیدی شامل شناورهای تفریجی، زیردریایی های تفریحی، ویلاهای شناور و مشخصات آن ها  پرداخت. بنابرگفته های سماواتیان نماینده سازمان صنایع دریایی سفارشاتی در خصوص شناورها و زیردریایی های تفریحی وجود دارد که بحث تامین مالی آن ها نیز تا حدود زیادی انجام شده است. وی در ادامه به تولیدات داخلی در زمینه سیستم ژنراتور برق دریایی سیستم های لوله، فلنج، اتصالات و تابلوهای برق پرداخت. 
مهندس عبدالکریم رزازان مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در طول یک دهه گذشته در خصوص ساخت شناورهای مسافربری اقدامات خوبی صورت گرفته است  بیان داشت : با توجه به اینکه متولی خاصی در حوزه گردشگری دریایی وجود ندارد. مسئله مهم فعال کردن زیرساخت ها برای گردشگری برون دریایی و درون دریایی است. بحث توجیه اقتصادی برای ورود بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد و سازمان بنادر وام های صفر درصد را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است. 
دکتر پروین فرشچی معاونت دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در این نشست با اشاره به اینکه گردشگری دریایی می تواند حافظ محیط زیست باشد گفت : وابستگی ما به صنعت نفت و گاز به شکلی است که صنایع دیگر به دست فراموشی سپرده شده است. زمانی که سرمایه گذاری صحیح در صنعت گردشگری انجام شود، این موضوع خود می تواند مدعی حفاظت محیط زیست باشد. گردشگری دریایی یک صنعت فرابخشی است و نمی توان انتظار داشت یک نهاد به تنهایی بتواند گردشگری دریایی را هدایت کند و متولی اصلی در این حوزه 
مهندس حسن رضا صفری مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان با بیان اینکه ساختار اخذ مجوزها به شکلی است که کار را دشوار می کند و این موضوع باید از ایجاد مجوز تاسیسات ساحلی آغاز شود و هفت خان مجوزی را در ادامه سپری کند بیان داشت : به واقع در یک اقتصاد مجوز محوری باید به دنبال توسعه صنعتی از جمله در بحث گردشگری باشیم. برای توسعه گردشگری دریایی به دو نکته باید توجه کنیم، اول از همه اینکه خدمات اجباری نیست و ما باید ببینیم که چطور باید بتوانیم اذهان خود را مطابقت دهیم. نکته دیگر اخذ مجوزها از یک ارگان دولتی به نام سازمان بنادر و دریانوردی است و این موضوع باید بررسی شود.
دکتر محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری در این نشست گفت : ما در معاونت علمی مطالعات جامعی را در خصوص گردشگری انجام داده ایم که در اختیار سازمان گردشگری قرار گرفته است ولی به دلیل فرابخشی بودن موضوع باید دقیق تر به موضوع پرداخت. 
وی ادامه داد : در اروپا درآمدی که از حوزه گردشگری تامین می شود، بسیار بیشتر از بخش های اقتصادی دریایی دیگر است. فراهم شدن شرایط و استفاده از پتانسیل ها بسیار اهمیت دارد، مثلا وجود جنگل های حرا پتانسیل مهمی است ولی باید شرایط و زمینه ها را برای کاربردی کردن گردشگری فراهم کرد. 
سیف افزود : در معاونت علمی ریاست جمهوری، نام این مسئله را گردشگری فناورانه گذاشته اند و باید توسعه در این حوزه را با طرح ها و موضوعات علمی نوین پیش ببریم. موضوع دیگر ایجاد وحدت رویه در این خصوص است و اینکه سازمانها و ارگانها، انجمن ها و صنف گردشگری باید مدعی حمایت از این صنعت باشند.
 
هجدهمین همایش صنایع دریای از روز سه شنبه بیست و هفتم مهر ماه نود و پنج آغاز و طی یک برنامه مدون دو روزه در جزیره زیبای کیش به کار خود پایان داد. 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: