تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۸۱
تعداد بازدید: ۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
وزرای راه و شهرسازی ایران و امور زیربنایی و محیط زیست هلند در خصوص همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و هوایی با یکدیگر گفت‌وگو و بر آمادگی سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیکی تاکید کرد و گفت این کشور می‌تواند سریع‌ترین سیستم حمل‌ونقل دریایی را در اختیار ایران بگذارد.
به گزارش مارین نیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران به اتفاق اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، بشیر گنبدی مدیرکل دفتر امور بین‌الملل، پیمان جهان‌دیده معاون سازمان بنادر و دریانوردی و محمدجواد عطرچیان مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با «ملانی شولتز فن هاخن» وزیر امور زیربنایی و محیط زیست هلند و هیئت همراه درباره راهکارهای افزایش سطح همکاری دو کشور در حوزه‌های حمل‌و‌نقل دیدار و گفتگو کردند.


ابتدای جلسه عباس آخوندی ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر امور زیربنایی و محیط زیست هلند و هیئت همراه با اشاره به موضوع این نشست مبنی بر همکاری مشترک در جهت توسعه حمل و نقل دریایی اظهار داشت: ایران و هلند از گذشته روابط خوبی در زمینه حمل و نقل به ویژه در حمل و نقل دریایی در کنار حمل و نقل هوایی و جاده‌ای داشته‌اند و با توجه به نقاط مشترک و همسو، دو طرف می‌توانند از نظرات یکدیگر استفاده کنند.
ملانی شولتز فن هاخن وزیر امور زیربنایی و محیط زیست هلند نیز هدف اصلی خود و هیئت همراه برای حضور در ایران را گفت‌وگو درباره حمل و نقل دریایی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور از خطوط ساحلی بهره‌مند هستند و از آنجا که ۹۰ درصد تجارت ایران از طریق ۱۱ بندر انجام می‌شود، متوجه شدیم که ایران نیاز به سرمایه‌گذاری در بنادر خود دارد و کشور هلند نیز درآمد بالایی از تجارت و صادرات دارد که حجم جابجایی کانتینر در بندر روتردام ۴۵۰ میلیون TEU در سال است.
وی افزود:  اگرچه روتردام بزرگترین بندر هلند به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن است اما جابجایی این حجم از کانتینر و کالا فقط به دلیل وسعت آن نیست؛ بلکه به خاطر نحوه مدیریت و سازماندهی این بندر است. به همین خاطر ما علاقه‌مند به همکاری با ایران در بندرعباس هستیم و علاوه بر بازدید از بندرعباس با مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران ملاقات خواهیم کرد.

عباس آٖخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در ادامه بیان داشت: همانطور که اشاره کردید ما در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی در زمینه دریانوردی و هوانوردی هستیم و برنامه‌های گوناگونی برای توسعه بندر شهید رجایی در بندرعباس همانند بندر چابهار داریم.
به گفته آخوندی سکوی دوم بندر شهید رجایی تکمیل شده است و فاز سوم تحت عملیات اجرایی قرار دارد اما با توجه به اینکه پروژه برای ادامه عملیات به فاینانس نیاز دارد، راهکار مورد نظر این وزارتخانه جذب فاینانس به روش «لیز» است و به همین خاطر ما به دنبال فاینانسور در بازار بین‌المللی هستیم. حوضچه‌های موجود در بندرعباس ۱۶ تا ۱۷متر است و ما به دنبال افزایش عمق آنها برای ورود کشتی‌های بزرگتر در فاز سه بندرعباس هستیم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۶ لاینر بزرگ بین‌المللی در بنادر ایران حضور دارند و تعداد آنها در حال افزایش است و ما به دنبال افزایش سهم ترانزیت ایران در حمل و نقل جهان و شکل‌دهی به مسیر ترانزیت از اروپا  به آسیای‌میانه و  چین با عبور از ایران و خلیج فارس هستیم. لذا باید فکر کنیم که چطور می‌توانیم این کریدور را ارتقا و با همکاری سایر کشورهای اروپایی احیا کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بندر چایهار یادآور شد: این بندر جدید با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن که البته زیاد نیست اما با توجه به قرار گرفتن در کنار دریای عمان از موقعیت خوبی برخوردار است به همین خاطر کشتی‌های بزرگتری می‌توانند در چابهار پهلو بگیرند. همچنین اولین فاز بندر چابهار در آینده نزدیک و در شش ماه آینده به ۱.۵ میلیون تن می‌رسد. برای فعال‌سازی این بندر ما یک کریدور با همکاری و مشارکت هند و افغانستان تعریف و همچنین بین ایران و عمان و ازبکستان و ترکمنستان موافقت‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم.
آخوندی با اشاره به راهکار خود برای توسعه تجارت دریایی مبنی بر توسعه پسکرانه‌ها بیان داشت: این اقدام در بندرعباس و چهابهار همانند بندر امام خمینی انجام شده و فضای مناسبی برای تاسیس انبار، عملیات بسته بندی، مدیریت کانتینری و سایر اقدامات به همراه امکانات مناسب در اختیار شرکت‌های بین‌المللی قرار می‌دهد.
وی افزود: خوشبختانه بندرعباس و بندر امام خمینی به دلیل اتصال به ریل قابلیت ایجاد یک حمل و نقل چند وجهی دارند و می‌توان کانتینرها را با قطار به سایر کشورها همچون هند و چین ارسال کرد.
روان‌سازی روابط ترانزیت جاده‌ای و صادرات بین دو کشور

در ادامه وزیر امور زیربنایی و محیط زیست هلند تصریح کرد: شما برنامه‌های خوبی در خصوص راه‌اندازی کریدور و ایجاد شبکه برای جابجایی کالا از طریق بنادر در نظر گرفته‌اید اما نکته مورد نظر ما سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک است زیرا رقابت اصلی در سطح بین‌المللی در این زمینه است.
شولتز فن هاخن با بیان اینکه «اگر بحث توسعه زیرساخت در بنادر در میان باشد، چینی‌ها می‌توانند در مدت یک سال حتی سریع‌تر بنادر بزرگتری برای شما آماده کنند» گفت: اما امروزه رقابت بر سر سرعت بیشتر حمل و نقل است. به طور مثال گمرک کشور هلند که زمانی ۸ ساعت برای کنترل کانتینر‌ها زمان لازم داشت و بعدها این زمان به یک ساعت کاهش یافت، اکنون برای کنترل کانتینرها به ۱ دقیقه زمان نیاز دارد.
وی افزود: ادغام شرکت‌های ایرانی و هلندی به منظور همکاری در زمینه لجستیک و آموزش کارکنان بنادر ایران در بالاترین سطوح از طریق مراکز آموزشی دریانوردی هلند، از دیگر اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد. همچنین فاز سوم بندرعباس به طور حتم برای سرمایه‌گذاران خارجی از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود و برای رقابت‌پذیر کردن آن می‌توان از طرح‌های جدید هلند که طی ۵ سال گذشته طراحی شده استفاده کرد.
وزیر امور زیربنایی و محیط زیست هلند ضمن اعلام آمادگی این کشور برای همکاری با ایران بیان داشت: بسیاری از کشورهای اروپایی از بنادر آن سوی خلیج فارس حمایت می‌کنند و شرکت‌های هلندی آماده همکاری با بنادر جنوبی ایران و ایجاد ارتباط با آن‌ها و استفاده از  بخشی از بنادر برای انبارش هستند، ما به دنبال روابط بلند مدت هستیم.
در ادامه همتای آخوندی به درخواست وی مبنی بر برگزاری سمیناری برای آشنایی شرکت‌های هلندی برای سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک در ایران پاسخ مثبت داد.
فن هاخن با اشاره به وضعیت حمل و نقل جاده‌ای میان دو طرف یادآور شد: در خواست اصلی من به نمایندگی از انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی هلند روان‌سازی روابط ترانزیت جاده‌ای و صادرات بین دو کشور است، زیرا قیمت‌های ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه و منطقه گرانتر است.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: