تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۷۲۱
تعداد بازدید: ۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در مرداد ماه سال 87 با طرح بسیاری از موانع و معضلات صنایع دریایی در قالب آن بتصویب رسید، اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده و فقط 2 سال از عمر آن باقی مانده است.
به گزارش مارین نیوز، آئین نامه اجرایی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به تصویب وزیران عضو کارگروه حمایت از تولید دولت در سال 1388 رسید. 
در این آیین نامه شورای عالی صنایع دریایی کشور مرجع سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی لازم در جهت بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های کشور در بخش صنایع و امور دریایی، اتخاذ تصمیمات راهبردی و نظارت بر اجرای مصوبات، هماهنگی بین دستگاهای اجرایی، تصویب سند راهبردی و نقشه راه و برنامه عملیاتی و نظام نوآوری بخشی صنایع دریایی کشور و ارائه آن به مراجع ذیربط در صورت لزوم،بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در صنایع و امور دریایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بازنگری قوانین و مقررات مربوط به حوزه امور دریایی کشور و ارائه پیشنهاد به مراجع ذی ربط تعیین گردید.
این قانون با توجه به تصویب لایحه حمایت از توسعه صنایع دریایی در مرداد ماه سال 87 با طرح بسیاری از موانع و معضلات صنایع دریایی بتصویب رسید اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است و فقط 2 سال از عمر آن باقی مانده است. 
صنعتگران دریایی کماکان درگیر مشکـات عدیده مالی و حقوقی ناشی از عدم اجرای این قانون هستند. این امر در صورتی محقق می‌شود که هماهنگی و انسجام کامل بین ارگان‌ها و دست‌اندرکاران صنایع دریایی وجود داشته باشد. اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی امیدهای بی‌شماری را جهت توسعه این صنعت زنده می‌کند. 
اجرایی شدن این قانون از اهمیت بالایی برخوردار است و بارها مسئولین و کارشناسان بر اجرای آن تاکید داشته اند، دکتر سید حسین دهدشتی نماینده آبادان در مجلس نهم در گفتگویی بیان داشت : اگر عزم دولت، اقتدار در دریا و توسعه کشتی‎ سازی و کشتیرانی است این نکته را باید جدی بگیرد که قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی 87 یا باید اجرا و یا سریعا اصلاح شود زیرا در این قانون راهکارهای حمایت از این صنعت لحاظ شده است. 
مهندس سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون حمایت از سیاست های اقصاد مقاومتی در مجلس دهم نیز معتقد است سازوکار حل این مسئله در شورای عالی صنایع دریایی است، باید گزارش های واقع بینانه از پتانسیل و قابلیت های صنایع دریایی توسط دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گردآوری شود و شناخت دقیقی به دست آید و صادقانه اعلام کنیم که به چه دلیلی مصوبه قبلی اجرایی نشده است.
به گزارش مارین نیوز، اجرایی کردن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی دغدغه اصلی این صنعت است که در قطعنامه همایش های صنایع دریایی که بزرگترین گردهمایی جامعه دریایی کشور می باشد نیز آورده شده و به اجرایی شدن کامل آن تاکید می شود. 


آیین نامه اجرایی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی
شماره 193538/ت42069ک 1/10/1388
وزارت صنایع و معادن ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
وزیران عضو کارگروه حمایت از تولید در جلسه مورخ 9/8/1388 بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (11) قانون توسعه و حمایت از صنایع‌دریایی ـ مصوب1387ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 151247/ت43505هـ مورخ 29/7/1388 آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی
ماده1 ـ منظور از صنایع دریایی در این آیین‌نامه کلیه امور مربوط به تحقیقات، طراحی، ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی، و صنایع فراساحلی می‌باشد.
ماده2 ـ وظایف شورای عالی صنایع دریایی کشور به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی لازم در جهت بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های کشور در بخش صنایع و امور دریایی، اتخاذ تصمیمات راهبردی و نظارت بر اجرای مصوبات در جهت رفع مشکلات و موانع فعالیت‌های امور دریایی و صنایع مربوط متناسب با نقش و جایگاه این صنعت در توسعه اقتصادی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی کشور.
ب ـ هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به منظور حُسن انجام وظایف مرتبط با صنایع و امور دریایی کشور در جهت سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیمات متخذه.
پ ـ تصویب سند راهبردی و نقشه راه و برنامه عملیاتی و نظام نوآوری بخشی صنایع دریایی کشور و ارایه آن به مراجع ذیربط در صورت لزوم.
ت ـ بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در صنایع و امور دریایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ث ـ بازنگری قوانین و مقررات مربوط به حوزه امور دریایی کشور و ارایه پیشنهاد به مراجع ذی‌ربط.
تبصره1 ـ آیین‌نامه نحوه تشکیل جلسات شورا، کمیسیون‌راهبری (کمیسیون تخصصی)،
کمیته‌های تخصصی و شرح وظایف دبیرخانه شورای عالی و سایر امور مرتبط در اولین جلسه شورای عالی به تصویب خواهدرسید.
تبصره2 ـ دبیرخانه شورای عالی در وزارت صنایع و معادن تشکیل و رییس دبیرخانه توسط وزیر صنایع و معادن انتخاب می‌گردد.
ماده3 ـ در اجرای تبصره (5) ماده (1) قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی که در
این آیین‌نامه به اختصار « قانون» نامیده می‌شود، صندوق توسعه صنایع دریایی موظف است تا سقف بیست درصد (20%) قیمت بین‌المللی شناور مورد مناقصه یا سفارش را به عنوان تعرفه ترجیحی و به صورت بلاعوض به سازنده داخلی برنده مناقصه بین‌المللی منوط به رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی پرداخت نماید. مبالغ پرداخت شده از این بابت جزء هزینه‌های قابل قبول صندوق می‌باشد.
ماده4 ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مکلف است میزان وجوه اداره شده موضوع قانون را ضمن اعتبارات وزارت صنایع و معادن در بودجه سنواتی پیش‌بینی و منظور نماید. مالکان شناورهایی که در داخل کشور ساخته یا تعمیر می‌شوند، پس از پرداخت مالیات بر درآمد سالانه شناور موردنظر، معادل مبلغ پرداختی از این بابت را منوط به ارائه اسناد مالیات پرداختی به صندوق ظرف سه ماه از محل وجوه اداره شده مذکور دریافت می‌نمایند.
ماده5 ـ کلیه شنـاورها اعم از ایـرانی و یا خارجی که برای انجام هر نوع تعمیر به تعمیرگاه‌های‌داخلی تردد می‌نمایند از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض بندری معاف هستند.
ماده6 ـ وزارت صنایع و معادن مکلف است در پایان اردیبهشت ماه هر سال فهرست اقلام مربوط به صنایع دریایی را که در داخل کشور تولید می‌شوند با ذکر مشخصات فنی دقیق اعلام نماید. واردات سایر اقلامی که در فهرست یادشده وجود ندارد با رعایت ماده (5) قانون انجام خواهدشد. هرگونه اصلاح فهرست باید حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه هر سال صورت پذیرد.
ماده7 ـ دستگاههای اجرایی به استثنای نیروهای مسلح مکلفند فهرست شرکتهای مرتبط با امور دریایی را که نیاز به استفاده از کارشناسان خارجی دارند، به وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و امور خارجه اعلام نمایند. وزارت امورخارجه مکلف است ظرف یک هفته از زمان درخواست مدیران شرکتهای مذکور ویزای ورود کارشناسان موردنیاز را صادرنماید. این افراد مجازند ظرف دو ماه بدون اخذ پروانه اشتغال اتباع بیگانه در این واحد به کار اشتغال داشته باشند.
تبصره1 ـ در مواردی که حضور کارشناسان فوق بیش از مدت مندرج در این ماده نیاز باشد وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است نسبت به صدور پروانه اشتغال اقدام نماید.
تبصره2 ـ در صورت عدم انعقاد قرارداد با کارشناسان موضوع این ماده مبالغ موضوع ماده (97) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب1380ـ براساس اعلام کارفرما تعیین و به حساب خزانه واریز خواهدشد.
ماده8 ـ به منظور تسهیل در پرداخت تسهیلات از محل منابع موضوع ماده (7) قانون، وزارت صنایع و معادن و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانکهای عامل را تعیین و ساز و کار لازم را به آنها ابلاغ می‌نمایند. اعتبار مذکور در اختیار صندوق توسعه صنایع دریایی قرار می‌گیرد تا با رعایت شرایط مندرج در ماده یادشده و در چارچوب مقررات اساسنامه صندوق به متقاضیان پرداخت شود.
ماده9 ـ شرکتهای صادرکننده گاز مایع در اجرای ماده (8) قانون موظفند در عقد قراردادهای فروش گاز مایع به نحوی اقدام نمایند که حمل و نقل دریایی حداقل سی‌درصد (30%) از گاز مایع صادراتی بنا به تشخیص شورای‌عالی صنایع دریایی به سازمان یا شرکتهای داخلی متناسب با میزان استفاده از توان ساخت داخل کشتیهای حمل گاز مایع صادراتی اختصاص یابد.
ماده10 ـ سازمان‌ها، نهادها و شرکتهای دولتی و عمومی مرتبط با صنایع و امور دریایی که در بودجه سالانه خود اعتباراتی را تحت عنوان وجوه اداره شده پیش‌بینی می‌نمایند، وجوه مذکور را با اولویت برای ساخت و توسعه صنایع دریایی در داخل کشور هزینه نمایند.

این تـصویب‌نامه در تاریخ 28/9/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رییس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: