تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۷۲۲
تعداد بازدید: ۲۶۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
مدیر عامل صدرا با بیان اینکه آمادگی ساخت 10 فروند از قرارداد ساخت کشتی بین کشتیرانی و کره جنوبی را داریم ، گفت: یک شرکت دولتی چینی برای تامین فاینانس این پروژه اعلام امادگی کرده است.
به گزارش مارین نیوز، محمدرحیم دهقانی با بیان این که شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) هیچ بدهی به کارکنان و کارگران خود ندارد، گفت: در حال حاضر پرداخت بدهی به کارمندان و کارکنان صدرا به روز شده است و سنوات تمام کارکنان را پرداخت کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با تاکید بر این که شرکت صدرا مطالباتی را از کارفرماهای خود مانند وزارت نفت و سایر بخش‌ها دارد، گفت: در حال حاضر مطالبات صدرا چیزی حدود 700 میلیارد تومان است که از محل وصول این مطالبات، بدهی‌های خود را پرداخت خواهیم کرد.
دهقانی با اشاره به میزان بدهی‌های این شرکت گفت: در حال حاضر چیزی حدود 2 هزار میلیارد تومان بدهی داریم که از محل وصول مطالبات، بخشی از بدهی‌ها را پرداخت خواهیم کرد که پرداخت حقوق کارکنان در اولویت قرار دارد.

بدقولی کره‌ای ها برای تحویل سفارشات کشتیرانی
دهقانی با اشاره به رایزنی‌ها با شرکت کشتیرانی برای اخذ سفارش ساخت 10 فروند کشتی گفت: شرکت کشتیرانی سال 2008 قرارداد ساخت 27 فروند کشتی را با کره جنوبی به امضا رساند و پیش پرداخت 220 میلیون دلاری هم برای این قرارداد پرداخت اما کره‌ای‌ها پس از گذشت مدتی اعلام کردند که نمی‌توانند این سفارش‌ها را در موعد مقرر تحویل دهند و تا به امروز هم هیچ یک از 27 فروند کشتی مورد قرارداد با کره‌ای‌ها با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تحویل داده نشده است.
مدیرعامل صدرا ادامه داد: رایزنی‌هایی را با معاون اول رئیس جمهوری برای لغو قرارداد کشتیرانی با کره‌ای‌ها انجام دادیم که در ازای آن 27 فروند کشتی در شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی تامین شود.

آمادگی صدرا برای ساخت 10 فروند کشتی قرداد کشتیرانی با کره  
وی با بیان اینکه شرکت صدرا برای ساخت 10 فروند از این قرارداد اعلام آمادگی کرده است ، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت جلساتی را با شرکت کشتیرانی برای متقاعد سازی آنها برگزار کرده‌اند تا سفارش‌های واگذار شده به کره ای ها در داخل کشور ساخته شود.
دهقان با بیان این که برای انجام این معامله در داخل کشور نیاز به فاینانس داریم، گفت: به طور قطع یکی از مزایای سفارش ساخت کشتی به شرکت‌های خارجی این است که شرکت‌های سفارش دهنده می توانند از فاینانس خارجی برای پرداخت هزینه‌ها  بهره‌مند شوند و با تامین 20 درصد پیش پرداخت، 80 درصد مابقی را شرکت فاینانس کننده می‌پردازد و از محل اجاره کشتی‌ها هزینه اقساط پرداخت می‌شود.

آمادگی شرکت دولتی چینی برای فاینانس پروژه‌های صدرا
مدیرعامل صدرا ادامه داد: در حال حاضر با یک شرکت دولتی چینی مذاکراتی برای تامین فاینانس قرارداد ساخت 10 کشتی برای کشتیرانی انجام داده‌ایم و این شرکت دولتی چینی اعلام آمادگی کرده است که 85 درصد این پروژه را فاینانس کند.
مدیرعامل صدرا تاکید کرد: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد قطعا هم به نفع رونق صنعت دریایی کشور و هم به نفع شرکت کشتیرانی است چرا که در طول 10 سال گذشته حتی یک فروند از کشتی‌های مورد معامله تحویل این شرکت داده نشده است.
دهقانی با بیان این که در فاز اول می‌توانیم  10 فروند کشتی برای شرکت کشتیرانی بسازیم، گفت: با توسعه زیرساخت‌ها می‌توانیم تعداد بیشتری شناور سفارش بگیریم.
وی درباره ارزش این قرارداد گفت: ارزش قرارداد ساخت 27 فروند کشتی، یک و نیم میلیارد دلار است.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران درباره چرایی تحویل سفارش‌ها گفت: این که چرا که صنایع داخلی در اجرای پروژه‌ها با تاخیر مواجه هستند قابل بررسی است و باید دید آیا تمام مشکلات از جانب صنایع دریایی است و یا این که این مشکلات به کارفرماها هم بر می‌گردد.
دهقانی ادامه داد: در بسیاری از پروژه‌ها کارفرماها در پرداخت اعتبارت بدحسابی می‌کنند از سوی دیگر مقررات دست و پاگیری هم در کشور برای تولیدکنندگان وجود دارد.

دولتی‌ها صدرا را زمین زدند
مدیرعامل صدرا با تاکید بر این که در شرایط تحریم، اولین کسانی که صدرا را زمین زدند خود دولتی‌ها بودند، ادامه داد: بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و بیمه‌ها ابزار کار ما را در شرایط تحریم توقیف کردند و جرثقیل‌ها و شناورهای صدرا را مصادره کردند. حتی شرکت بیمه ورق‌هایی که از آن برای ساخت کشتی استفاده می‌شود را فروخت.
وی ادامه داد: این در شرایطی بود که شرکت صدرا مورد تحریم‌های ظالمانه قرار داشت و سازمان‌های دولتی هم بر این شرکت فشار آوردند. از سوی دیگر کارفرماها هم اعتبارات مورد توافق در قرارداد را در موعد مقرر پرداخت نمی‌کردند.
دهقانی با بیان این که شرکت‌های خارجی هم مانند کره‌ای‌ها و چینی‌ها از ابتدا در تحویل سفارش‌ها خوش حساب نبودند،‌ گفت: شاید در اولین سفارش‌ها دچار تاخیر در تحویل شویم اما با گرفتن سفارش‌های مستمر، این اشکالات را رفع خواهیم کرد.
وی افزود: چرا زمانی که شرکت کره‌ای 8 سال در تحویل سفارش‌ها تاخیر دارد شرکت کشتیرانی اعتراضی به این موضوع نمی‌کند در سالی که در سال 2008 ،   220 میلیون دلار برای این معامله پرداخت کردند.
وی افزود: معتقدم این که گفته می‌شود شرکت‌های تولیدکننده داخلی در تحویل سفارش تاخیر دارند، بهانه‌هایی است که مطرح می‌شود تا بتوانند از خارج خرید داشته باشند، چرا که خرید از شرکت‌های خارجی برای شرکت‌های ایرانی مزیت‌هایی از جمله استفاده از فاینانس دارد.
مدیرعامل صدرا ادامه داد: در داخل کشور هم در حالی صندوق توسعه ملی میلیاردها دلار انباشته کرده است که می‌تواند با تکمیل مقررات این مشکلات را در زمینه فاینانس حل کند.
دهقانی با بیان این که صنایع دریایی یک صنعت گران محسوب می‌شود ، اظهار داشت: در حالی که این صنعت یک صنعت پرهزینه است اما ضریب اشتغالزایی بسیار بالایی هم دارد.
وی با اشاره به احکام صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه درباره صنعت دریایی احکام قابل توجهی ذکر نشده است چرا که دریا در کشور ما متولی ندارد.
وی تاکید کرد: حتی سازمان بنادر هم برای سفارش ساخت شناورهایی که تولید آن برای شرکت‌های ایرانی بسیار راحت است، شرط حضور شرکت خارجی را می‌آورد و الزام می‌کند که در این پروژه‌ها شرکت‌های خارجی هم حضور داشته باشند. از سوی دیگر هم شرکت‌های خارجی این که در ایران تولید داشته باشند را نمی‌پذیرند بنابراین سازمان بنادر شرایطی را فراهم می‌آورد که تولید به خارج از کشور منتقل شود.
وی با بیان این که زمانی در کارخانه صدرا در شمال کشور 3 هزار و 500 نفر شاغل بودند، گفت: امروز تعداد کارکنان این کارخانه به 300 نفر رسیده است. این در حالی است که این مجموعه ظرفیت اشتغال 4000 نفر را دارد.

اخذ سفارش ساخت نفتکش از ونزوئلا
مدیرعامل شرکت صدرا با بیان اینکه 25 ساله گذشته این شرکت توانسته جک آپ حفاری در شمال کشور تولید کند، گفت:‌ امروز این جک آپ‌ها در کشور ترکمنستان هستند. همچنین در 15 سال گذشته توانایی ساخت شناورهای حفاری 100 میلیون دلاری را داشتیم که امروز سکوی امیرکبیر تنها سکوی فعال دریای خزر است.
وی با بیان این که در حالی که شرکت ملی نفتکش توانایی‌های ما را نمی‌پذیرد و تولید ما را قبول ندارد ما از کشور ونزوئلا برای ساخت نفتکش سفارشات متعددی گرفته‌ایم.
دهقانی ادامه داد: صدرا در حال حاضر در پارس جنوبی مشغول به ساخت 10 سکو است که پیشرفت قابل توجهی در ساخت این مجموعه دارد.
وی ادامه داد: معتقدم اقتصاد مقاومتی در درون‌زا کردن اقتصاد است و باید قوانین هم در راستای همین سیاست اجرایی شوند.

منبع : ایلنا 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سهامدار صدرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
2
هیچ جای دنیاچنین عملکردی با سرمایه ملی
وچنین رفتاری با سهامدارا نشده
چطور بگیم ما حقمونه از داخل شرکت ازچرایی افت قیمت وخیلی از ابهامات با خبر باشیم
ما حق انتقاد از عملکردضعیفتون عدم شفاف سازی و...............داریم
ما حقمونه بدونیم چراسال 82/5/29قیمت سهم47785بوده والان بعد13 سال قیمت سهم2661 ریال
چه اتفاقی در شرکت افتاده که این سرمایه ملی اینقدرضعیف شده
بله دانستن حق ماست وپاسخگویی وظیفه شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
2
2
هنوز بعد 4 سال 3ه فروند بارج جمع اوری آلودگی دریایی را به سازمان بنادر به طور کامل تحویل ندادید انتظار دارید پروژه های ملی دریایی به شما واگذار شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
3
2
هر الف بچه ای می دونه که سفارش ونزوئلا به خاطر روابط سیاسی بوده نه توانایی های صدرا. 25 سال پیش هم مشاوران و پیمانکاران انگلیشی و اروپایی در مراحل ساخت دکل حفاری حضور داشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: