تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۷۴۸
تعداد بازدید: ۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
بحران آب چالشی که ایران در مسیر توسعه با آن مواجه است آیا استفاده از آب شیرین کن ها می تواند تخفیفی برای بحران کم آبی کشور باشد.
به گزارش مارین نیوز، بحران آب یکی از بزرگترین چالش هایی است که ایران در مسیر تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته با آنها مواجه است. این مسئله ای است که می توان از طریق راهبردهای کارشناسی شده آن را حل کرد. تحلیل های اخیر نشان می دهد هفت استان از 32 استان کشور در رده استان های دچار «کم آبی» طبقه بندی شده اند و 13 استان با «وضع بحرانی آب» مواجه هستند از این رو، مدیریت آب به یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل شده است.
براساس تحقیقات 94 درصد آب موجود بر روی کره زمین شور است 3 درصد آب شیرین کره زمین در قطب ها به صورت یخ وجود دارند و فقط 1 درصد آب‌های موجود بر روی کره زمین در دسترسی و قابل مصرف هستند از این رو بسیاری از کشورهایی که با مشکل تامین آب رو به رو هستند  به منظورتامین آب مورد نیاز رو به شیرین کردن و استفاده از آب شور دریاها آورده اند.
از سویی ایران کشوری است که از تابش و انرژی خورشیدی به مقدار زیادی برخوردار است که یکی از کاربردهای این ارژی در نمک زدایی آب های شور است. در واقع سیستم هایی با عنوان سیستم‌های نمک زدایی یا همان آب شیرین کن ها سامانه ای هستند که با استفاده از انرژی خورشید آب را خالص سازی می کنند. بسته به توان مورد نیاز آب شیرین کن ها از سامانه های متفاوت خورشیدی استفاده می کنند. به عنوان مثال در نوعی از آب شیرین کن های استوانه معکوس که توان مورد نیاز آن برق است برای تامین این توان از سیستم فتوولتاییک استفاده می شود.
اما در مقیاس های وسیع همچون آب دریا که توان حرارتی مورد نیاز است استفاده از سیستم فتوولتاییک کاربردی نداشته و از کلکتورها باید استفاده کرد و از انجایی که استفاده از کلکتورها نیز در این مورد پاسخگو نیست پس از متمرکز کننده های خورشیدی استفاده می شود.

به گفته شیوا گرجیان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، استفاده از آب شیرین کن ها می تواند راهی برای تخفیف بحران کم آبی در کشورمان باشد و در سواحل جنوبی کشور شاهد تعداد زیادی از آب شیرین کن ها به منظور خالص سازی اب شور دریا هستیم و در برخی مناطق کشور نیز از آنها استفاده می شود.
گرجیان همچنین معتقد است: استفاده از آب شیرین کن ها به این علت که کاهش دی اکسید کربن و استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان سوختی پاک را در بر دارد اما از سوی دیگر استفاده از این سیستم ها بدون تخریب به محیط زیست نبوده و اثار مخرب زیستی را به همراه دارد. زیرا پسای این سیستم ها دوباره به آب دریا بازگشته و بر روی اکوسیستم دریا اثرات منفی را خواهد گذاشت. 
بنابراین در استفاده از آب شیرین کن ها باید ابتدا بررسی های زیست محیطی انجام شود و باید دید با توجه به وسعت کم آبی منطقه مورد نظر و اثرات زیست محیطی این سیستم ها با نصب این سامانه چه چیز را به دست آورده و چه چیز را از دست می دهیم. البته در کشور ما بحث استفاده از آب شیرین کن ها چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته اما در بحث های مربوط به نصب وسیع آنها در ابتدای راه هستیم.
همچنین توسعه فناوری آب شیرین کن ها با رویکرد پاسخ به نیازهای کشور یکی از اولویت های ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر معاونت علمی در حوزه انرژی خورشیدی است که در این راستا ستاد پروژه هایی را مورد حمایت قرار داده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: