تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۷۷۳
تعداد بازدید: ۳۳۹۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
پیشنهادات مدیر عامل صدرا برای حل مسائل صنعت دریایی که در میزگرد تخصصی هجدهمین همایش صنایع دریایی مطرح شد.
"بیش از 140 فروند شناور در حوزه های خدماتی دریایی حفاری و نفت و گاز مشغول به کار هستند، کم تر از بیست درصد از این شناورها مربوط به مالکین داخلی است و اکثریت آن ها مربوط به شرکت های خارجی. ایده اجرایی ساده است و اینکه حداقل 100 فروند از این شناورها به داخل سفارش داده شود. وزارت نفت که این شناورها را اجاره می کند و ارز را از کشور خارج می کند، پنج سال تضمین اجاره شناورهای ساخت داخل را بکند، صندوق توسعه یا بانک ها منابع مالی این پروژه را تامین کنند، قطعا سازندگان داخلی در زمان مناسب از عهده ساخت شناورها برخواهند آمد."
به گزارش مارین نیوز، روز سه شنبه 27 مهرماه 95 بعد از مراسم افتتاحیه هجدهمین همایش صنایع دریایی میزگرد تخصصی با عنوان «چالش ها و فرصت های پیش روی صنایع دریایی کشور در برنامه ششم توسعه» با حضور امیر دریادار رستگاری (رییس سازمان صنایع دریایی)، مهندس رحمانی (مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران)، مهندس دهقانی ( مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران-صدرا) دکتر مظاهری (دبیر هجدهمین همایش صنایع دریایی ایران)، دکتر فرشچی ( معاون امور دریایی سازمان حفاظت محیط زیست)، مهندس مقدسی ( نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر شورای عالی صنایع دریایی) ، مهندس نبی پور (مدیرعامل شرکت کشتیرانی خیبر) و دکتر حق شناس (مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی) در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، مشروح این میزگرد را می توانید در شماره آینده ماهنامه تحلیلی «مهندسی دریا» مطالعه کنید، سخنان مهندس رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) را در ادامه می خوانید :


در ابتدا از انجمن مهندسی دریایی ایران تشکر می کنم که بانی و برگزار کننده همایش و نمایشگاه سالانه صنایع دریایی هستند و علاوه بر به دوش داشتن این زحمت پیگیر مسائل و مشکلات صنعت دریایی کشور هستند. همچنین تشکر ویژه ای هم باید از انجمن مهندسی دریایی به خاطر حمایت همه جانبه از مجموعه صدرا و تلاش برای بازگشت آن به جامعه دریایی کشور داشته باشم. 
همانطور که مطلعید شرکت صنعتی دریایی ایران با سابقه ای بیش از 47 سال در بخش دریایی کشور فعال است و چند سالی به دلیل مشکلات عدیده از چرخه صنعت دریایی کشور خارج و با مسائلی مواجه شد که به طور کلی امکان تنفس و فعالیت را نداشت. با همکاری و حمایت همه جانبه قرارگاه خاتم الانبیا و همکاری دولت و معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر صنایع و سایر دستگاههای ذیربط خوشبختانه صدرا در مجموعه قرارگاه قرار گرفت و فعالیت خود را از بهمن سال گذشته مجددا آغاز کرد که امروز خوشبختانه با تلاش های 8-9 ماهه ای که انجام شد، مشکلات صدرا یکی پس از دیگری برطرف شد و از ته دره دوباره به ریل صنعت دریایی کشور بازگشتیم. امروز ما با اشتغال بیش از 3000 نفر در یاردهای بوشهر و نکا مشغول فعالیت هستیم و مشکلات بانکی و پولی، بیمه ای، گمرکات کشور و مطالبات کارگان، پیمانکاران و کارمندان تا حدود زیادی برطرف شد و هم اکنون صدرا از جهت مشکلات مالیاتی، بانکی و بیمه ای به دلیل همکاری که در مجموعه دولت انجام شد، مشکل خاصی ندارد و مسائل مربوط به کارگران زحمتکش هم برطرف شد و حقوق و سنوات کارگری و پیمانکاری پرداخت شده است، البته به معنای اینکه همه طلبکاران ما حقوق خود را دریافت کرده باشند نیست، ولی تا حد قابل توجهی مشکلات حل شده است. 
ما بیش از 40 سازه دریایی را در یارد بوشهر و در جزیره صدرا در حال انجام داریم که تعداد 10 سکوی فازهای 22-24- 13 و 18-17 است که پیشرفت 60 تا 74 درصد در حال حاضر فعال هستیم و ماهانه بین 3-4 درصد Progress داریم و امیدوار هستیم حداقل دو سکوی پارس جنوبی را بتوانیم تا پایان سال بارگیری و برای نصب آماده کنیم. سایر معلقات این سکوها سه پایه ها، بریج ها، فلرها و ... هم در حال ساخت است و هرماه حداقل دو- سه پایه مربوط به این سکوها در حال نصب است که همین الان هم نصب یکی از سه پایه های فاز 18B در حال انجام است. 
این ترسیم وضعیت کلی بود و ظرفیت و پتانسیل صدرا در مجموعه های بوشهر و نکاء به گونه ای است که با حداقل ظرفیت مشغول بکار است و توانمندی در این مجموعه ها فوق العاده بالاست، به گونه ای که ما 25 سال پیش Jack-up ریگ حفاری در شمال کشور ساختیم که امروز در ترکمنستان مشغول کار است. سکوی Semi submersible حفاری در مجموعه صدرا بیش از بیست سال پیش ساخته شده و امروز در دریای خزر در حال حفاری است. در حوزه جنوب علاوه بر ساخت سکوها و جکت ها ، از جمله سکوی مربوط به سلمان و حوزه رشادت و سکوهای پارس جنوبی که بعضا بخشی از آن ها نصب شده و بخشی دیگر در حال ساخت است. 
در حوزه کشتی سازی ما نفتکش 130 هزارتنی افراماکس را در بوشهر برای ونزوئلا ساختیم و سه فروند دیگر هم در حال ساخت است که به دلیل مشکلات مالی کشور ونزوئلا متوقف است. بنابراین مجموعه صدرا توانایی ساخت کشتی، ریگ حفاری، سکوها و سازه های فراساحل را داراست و این توانمندی در مجموعه از نظر فنی، اجرایی و مهندسی وجود دارد. آنچه مهم است اعتماد به این مجموعه و سایر مجموعه ها و به طور کلی صنایع داخلی در کشور است که باعث پیشرفت و توسعه مجموعه صنعت دریایی کشور می شود. 
با قطعیت عرض می کنم که صدرا این توانایی را دارد که به نیازهای اساسی کشور در حوزه کشتی سازی و فراساحل پاسخ دهد و پروژه ها را به خوبی به مرحله اجرا برساند. من 5 پیشنهاد مشخص برای صنایع دریایی و 1 پیشنهاد ویژه دارم که معتقدم اگر اجرایی شود رونقی در صنعت دریایی اتفاق خواهد افتاد: 
  1. اعتماد به ظرفیت های داخل کشور. این موضوع اگر در دیدگاه مسئولین به خوبی مورد توجه قرار گیرد، می تواند بسیار موثر باشد. 
  2. تدوین قوانین تسهیل کننده و حمایتی از مجموعه صنعت دریایی. 
  3. ایجاد متولی دریایی برای کلیت صنایع دریایی که بسیاری از مدیران در صحبت های خود بارها به این مسئله اشاره می کنند. ما در حال حاضر به دو مرجع مراجعه می کنیم، یکی انجمن مهندسی دریایی که اختیارات قانونی ندارد و امکاناتی در اختیارش نیست و دیگری دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی که در واقعیت وضعیت مشابهی دارد. 
  4. تامین مالی برای سازندگان و مالکین و مجموعه های مرتبط با دریا که می تواند از محل صندوق توسعه ملی باشد. امروز در بسیاری از کشورها سازنده کشتب با ارائه قرارداد به نزدیکترین بانک  می تواند وام بگیرد و با Rate بسیار پایین تامین مالی انجام دهد. 
  5. الزام سفارش ساخت به داخل کشور، کسانی که نیازمند به کشتی یا سازه دریایی هستند، مجاز نباشند به راحتی و به بهانه فاینانس و یا هر بهانه دیگری ساخت را به کشورهای دیگر واگذار کنند، در حالی که توانایی و ظرفیت آن در داخل کشور وجود داشته باشد، زیرا به این ترتیب به دلیل نبود کار و پروژه اشتغال از بین می رود و شرکت های ایرانی در کنار پتانسیلهایی که دارند ورشکست می شوند. 
پیشنهاد ویژه من این است که بیش از 140 فروند شناور در حوزه های خدماتی دریایی حفاری و نفت و گاز مشغول به کار هستند، کم تر از بیست درصد از این شناورها مربوط به مالکین داخلی است و اکثریت آن ها مربوط به شرکت های خارجی. ایده اجرایی ساده است و اینکه حداقل 100 فروند از این شناورها به داخل سفارش داده شود. وزارت نفت که این شناورها را اجاره می کند و ارز را از کشور خارج می کند، پنج سال تضمین اجاره شناورهای ساخت داخل را بکند، صندوق توسعه یا بانک ها منابع مالی این پروژه را تامین کنند، قطعا سازندگان داخلی در زمان مناسب از عهده ساخت شناورها برخواهند آمد. این موضوع اصلا پیچیده نیست و با تصمیم در سطح وزرا می تواند اجرایی شود، نیازی به برگزاری مناقصه جهانی و برنده شدن شرکت های خارجی هم نیست. البته غیرت و جرات برای تصمیم گیری در این موضوع شفاف و روشن لازم است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
کارشناس و محقق بین المللی در امور دریایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
1
درود به جناب آقای مهندس دهقانی. صحبت های ایشان بسیار سازنده و گره گشا است و امیدواریم انشاالله عملی گردند.یا حق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
1
3
مدیران صدرا باید وارد عرصه ساخت لنج و کشتیهای کوچک به تیراژ بالا بشن و حاشیه سودآوریشو افزایش بدن از طرفی باید جزیره صدرا به عنوان یک قطب اقتصادی در دستور کار صدرا باشه. و نسبت به بازارگردانیو رشد سهمش نگاه ویژه ای داشته باشه
سهامدار صدرا
|
United States
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
3
جناب سردار دهقان
بنده به عنوان یک سهامدار جز شرکت ، مهمترین ایده را به عنوان رکن اصلی در بازار سرمایه جهت حل مسائل صدرا به جنابعالی پیشنهاد میکنم :


لطفا قبل از ارائه هر گونه ایده و پیشنهاد جهت حل مسائل صنعت دریایی یک گزارش شفاف سازی از اقدامات انجام شده در راستای تغییرات ایجاد شده جهت حل مشکلات شرکت صدرا در سال 94 را که در مجمع امسال تعهد کرده اید به سرانجام برسانید و در مرحله بعد گزارش 6 ماهه شرکت را به همراه پیش بینی سود سال 96 جهت جلب اعتماد سهامداران و فعالین بازارارائه بدین تا انشالله ایده های مهم جنابعالی جهت حل مسائل صنعت دریایی ایران مورد توجه کلیه کارفرمایان و متولیان صنعت قرار گیرد.
سهامدار صدرا
|
United States
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
3
جناب دهقان لطفا حواستون به قیمت سهم هم باشه
قیمت سهم صدرا منعکس کننده عملکرد وتوانایی تیم مدیریتی شرکت می باشد
نیم نگاهی هم به سهامداران متضرر صدرا داشته باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
با سلام خدمت مهندس محمدرحيم دهقاني و تشكر از زحمات جناب عالي اگر در قرارگاه مديراني مثل شما حمايت شوند همه مشكلات پروژه ها حل خواهش شد البته حسودان هم بيكار نيستن همان أفراد نا لايق
از پیمانکاران صدرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
با سلام خدمت سردار جهاد و سازندگی و یک خسته نباشید و دست مریزاد جناب سردار خواهش میکنم به مطالبات پیمانکاران پروژه آبگیر بندر عباس که طلب سال ۹۱هستش رسیدگی کنید به مولا قسم ما شبانه روز در گرمای بالای ۴۰ درجه و رطوبت بالا هوا زجرها کشیدیم دعای خیر ما همراه شما خواهد بود .باتشکر التماس دعا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: