تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۷۹۸
تعداد بازدید: ۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
ربات‌های سه تا پنج‌کیلوگرمی که در انجام عملیات شناسایی، پایش، نقشه‌برداری، نمونه‌برداری و نظارت بر عملیات دریایی به کار می‌آیند.
به گزارش مارین نیوز، مسابقات ربات‌های زیرسطحی (ROV) با حمایت ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با هدف ارتقای دانش فنی و آشنایی با فناوری ربات‌های دریایی برگزار شد. در واقع این ربات‌ها یک وسیله نقلیه بدون سرنشین و پویشگر کنترل از راه دور است که به اپراتور این امکان را می‌دهد عملیات مورد نظر را در اعماق آب کنترل و هدایت کند. کاربرد این فناوری در زمینه حمل و نقل دریایی است و انجام عملکردهای متنوع در اعماق آب را ممکن می‌کند. این ربات‌ها در بسیاری از ماموریت‌های زیر آب جایگزین غواص می‌شوند و خطر حوادث کار در اعماق دریا را کاهش می‌دهند.
ربات‌های زیر آبی هم برای بازرسی سازه‌های دریایی، بنادر و مطالعات زیر آب تا عمق 500متری استفاده می‌شوند و دیگر نیاز به رفتن غواص زیر آب نیست و ایمنی کار بالا می‌رود. این ربات‌های سه تا پنج‌کیلوگرمی در انجام عملیات شناسایی، پایش، نقشه‌برداری، نمونه‌برداری و نظارت بر عملیات دریایی به کار می‌آیند.
در این مسابقات تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با انجام کلیه مراحل مسابقات موفق به کسب ۱۷۷ امتیاز در بخش اجرایی و ۳۸ امتیاز در بخش سوالات فنی شد و با مجموع ۲۱۵ امتیاز از ۲۵۰ امتیاز ممکن عنوان تیم برتر رقابت ها را به خود اختصاص داد.
همچنین تیم دانشگاه صنعتی شریف بدون حضور در بخش اجرایی و تنها با کسب ۳۲ امتیاز در بخش سوالات فنی پس از دانشگاه ازاد قزوین بیشترین امتیاز در بین شرکت کننده ها را به خود اختصاص داد و در جایگاه بعدی قرار گرفت.





دومین جشنواره ملی «دریا، مسیر پیشرفت» به همت ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 17 تا 19 آبان امسال در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. این جشنواره در شش بخش معرفی طرح‌های فناورانه، ایده بازار، نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی، کارگاه‌ها و سخنرانی‌های علمی و مسابقات دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار شد. در این جشنواره از 44 طرح فناورانه، 9 طرح برتر انتخاب می‌شود و از ایده 10 ایده‌پرداز برتر تقدیر شود. همچنین 33 شرکت دانش بنیان دستاوردهای فناورانه دریایی را در نمایشگاه به نمایش گذاشتند. مسابقات دانشجویی این جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه، شناورهای هوشمند و ربات‌های زیرسطحی (ROV) برگزار شد. محل برگزاری رقابت‌ها نیز دریاچه باغ موزه دفاع مقدس و استخر دانشگاه امیرکبیر بود. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: