تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۸۰۸
تعداد بازدید: ۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
مدیرعامل بنادر و دریانوردی گفت: با حضور رئیس جمهور کار لایروبی دهانه اروند رود آغاز خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اظهار کرد: در کنار بهره‌برداری از چند طرح عمرانی در استان خوزستان، آغاز لایروبی دهانه اروند‌رود نیز از برنامه‌هایی خواهد بود که در برنامه سفر یک روزه رئیس جمهور قرار دارد.
محمد سعیدنژاد با بیان اینکه حجم تقریبی جهت انجام این عملیات 2 میلیون متر مکعب خواهد بود، افزود: طول این محدوده نیز 4.3 مایل دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این طرح در محدوده 200 متر خواهد بود تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه انجام این‌کار را بر عهده خواهد داشت.
سعیدنژاد در پایان خاطرنشان کرد: آبخور فعلی برای کشتی‌های ورودی به این محل 4.2 متر و در نهایت به 5.5 متر خواهد رسید.

به گزارش مارین نیوز، وزیر راه و شهرسازی در اوایل آبان در سفری که به بندر خرمشهر و بازدید از پروژه خارج سازی مغروقه‌های اروند داشت اظهار کرده بود : این قرارداد شامل خروج ۳۹ فروند مغروقه می‌شود که در محور اصلی آبراهه اروند قرار گرفته‌اند و البته چهار مغروقه دیگر هم هست که با قراردادی دیگر اقدام به نجات آنها کردیم.
عباس آخوندی بیان داشت : در کل تعداد ۴۳ مغروقه را خارج می‌کنیم و بعد از اتمام کار خروج آنها، اروند آماده لایروبی می‌شود. البته ۱۸ فروند مغروقه نیز هست که در محدوده کشور عراق باقی مانده‌اند و باید با طرف عراقی برای نجات آنها مذاکره داشته باشیم و اگر آنها هم خارج شود و بتوانیم تمام آبراهه را از نظر مغروقه پاکسازی کنیم آن وقت نوبت به لایروبی می‌رسد. البته برای لایروبی نیاز به موافقت سیاسی و امنیتی هست که بر اساس قرارداد ۱۹۷۷ الجزایر توسط وزارت خارجه دو کشور انجام می‌شود. لایروبی کار بسیار مهم و مفصلی است که در اروند داریم و برای انجام حداقلی باید حدود ۱۲ میلیون مترمکعب را لایروبی کنیم و اگر بخواهیم عمق بیشتری را پوشش دهیم باید بالای ۳۰ میلیون مترمکعب لایروبی انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی گفته بود : کار بسیار پرهزینه و گران قیمتی است و نهایتا بدون نجات مغروقه‌ها و لایروبی تمام کارهایی که برای نوسازی بندر خرمشهر انجام دادیم بی‌فایده و زحمات نیز ناقص می‌ماند.
وی اظهار داشت : امکانات بندری بسیار خوبی داریم و این بندر امکان تخلیه و بارگیری پنج میلیون تن کالا را در طول سال دارد ولی اکنون به دلیل مشکلاتی که در آبراهه داریم زیر ظرفیت کار می کنیم. اقدامات زیادی را در راستای نوسازی بندر و نجات مغروقه‌ها انجام دادیم و مکاتبات متعددی را هم برای نجات مغروقه‌ها با طرف عراقی داشتیم.
آخوندی بیان نموده است : نجات مغروقه‌ها پیشرفت خوبی داشته و مراحل نهایی را طی می‌کند که تاکنون طی همین قرارداد اخیر تعداد ۱۱ فروند را بیرون آورده و ان‌شاالله بقیه را هم با سرعت بیرون می آوریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: