تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۸۷۶
تعداد بازدید: ۱۳۳۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی تنها راه برای باور کردن صنعت دریایی را تحول اساسی در جلوگیری از واردات و اجرای قانون استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی دانست.
به گزارش مارین نیوز، احمد رفعت رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین کارها برای گسترش صنایع دریایی کشور جلوگیری از واردات است، گفت : ما یکی از کشورهایی هستیم که امکانات خوبی در زمینه صنایع دریایی داریم ولی مثلا اگر خود شرکت هیوندایی را هم در ایران داشته باشیم، تا زمانی که واردات وجود داشته باشد و مانعی محکم برای آن ایجاد نکنیم، همان هیوندایی هم به جایی نخواهد رسید. مهم ترین مسئله جلوگیری از واردات شناورها است. 
احمد رفعت در ادامه افزود : نکته مثبت و منفی که در این مورد وجود دارد این است که دولت در کارخانه هایی مانند ایزوایکو و صدرا سرمایه گذاری کرده است و از طرفی نیازمندی های این صنعت نیز در اختیار دولت است، یعنی بیش از 95 درصد نیازهای شناور در کشور در اختیار سازمان ها و ارگان های دولتی است و اینها بیشترین نیاز را به شناور دارند، متاسفانه همین شرکت های دولتی نیز شناور وارد می کنند، گاها هم بخش خصوصی این تخلف را انجام می دهد، ولی مسئله اینجاست که دولت از یک طرف با ساخت کارخانه و صرف میلیاردها تومان سرمایه گذاری که انجام داده است این شرکت ها متاسفانه با ظرفیت زیر 10 درصد فعالیت می کنند، از طرف دیگر خود دولت هم مجوز برای ورود شناور صادر می کند.
رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم افزود : باید صنعت دریایی را فعال تر کنیم و یکی از مهم ترین راه حل های آن جلوگیری از واردات شناور است. زمانی که امکانات ساخت در داخل کشور وجود ندارد می توان در این موارد اجازه ورود کالا یا تجهیز را داد، اما زمانی که امکانات و زیرساخت ها فراهم است و واردات انجام می شود، این موضوع به صنعت دریایی در درجه اول و بعد به فرزندان کشور لطمه می زند؛ زیرا زمانی که تحصیل کنندگان این رشته نتوانند اطلاعات و فناوری هایی را که کسب کرده را در داخل کشور عرضه کنند باعث می شود از کشور خارج شوند. 
وی تنها راه برای باور کردن صنعت دریایی را تحول اساسی در جلوگیری از واردات دانست و افزود : در شورای عالی صنایع دریایی تلاش زیادی روی این موضوع شده و تا حدود زیادی هم موفق بوده ولی متاسفانه از کانال های غیر رسمی و با تاسیس شرکت های دیگری، واردات انجام می شود و این واردات از کشورهایی است که تا چند سال قبل در جغرافیای صنعت دریایی جایی نداشته اند ولی امروز برای ما صاحب صنعت شده اند و ما هم واردات خود را از آن کشورها انجام می دهیم. متاسفانه دولت هم در این خصوص چندان جدی عمل نکرده است.
احمد رفعت با اشاره به قانونی به نام استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، گفت : چرا این قانون اجرا نمی شود؟ این قانون می گوید آنچه امکان ساخت در داخل کشور دارد، حق واردات ندارد، چرا مجلس دنبال اجرایی کردن این قانون نیست؟ این نوع واردات، شکل دیگری از دزدی از مردم و تخلف است و ارگان های نظارتی هم باید روی این مساله بسیار جدی و حساس باشند. من فکر می کنم اگر قانون استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی در بهترین شکل اجرا شود، نه تنها صنعت دریایی ایران بلکه سایر صنایع هم متحول خواهند شد. 
رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی در پایان با بیان اینکه قانون وظیفه ای برای شورا تعیین کرده و آن هم این است که از امکانات کشور استفاده حداکثری صورت گیرد، گفت : این موضوع باید در کنار هماهنگی بین ارگان ها باشد و ما نیز حسب قانون روی این موضوع تمرکز کرده ایم و تا جایی که توان داشته باشیم در این خصوص فعالیت می کنیم ولی متاسفانه ارگان های نظارتی به شکل دقیقی روی این موضوع وسواسیت ندارند. 
  


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
منتفع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
3
0
سلام
علیرغم آنکه بصورت کلی از ظرفیتهای قانون استفاده نگردیده است اما الحق و الانصاف جناب آقای رفعت با موضوع گیری اصولی و پیگیری مجدانه اقدامات خوبی را انجام داده است
کاپیتان
|
Netherlands
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
5
اقای رفعت به نکته بسیار جالبی را عنوان داشته اند و آن هم "قانون عدم واردات کالا در صورتیکه امکان ساخت و تولید آن کالا در کشور موجود باشد" ، اما سوالی به ذهن خطور میکند و آن این است مگر نه اینکه ما در ایران خودرو تولید میکنیم( انهم بمدت تقریبا بالای 50 سال) پس چرا انواع و اقسام خودروهای تولید خارج کشضور با قیمتهای متفاوت و بعضا بیشتر از تولیدات داخلی به کشور وارد می شوند و مگر نه اینکه جناب رفعت خودشان ید طولایی در صنایع خودرویی ایران دارند با توجع به شواهد موجود چرا نتوانسته اند جلوی واردات خودرو تولید خارجج را به کشور بگیرند ، البته این موضوع از توان پاسخ دادن یک یا چند مسئول خارج است و بهمین دلیل ادامه بحث را با محوریت کشتی سازی ادامه دهیم بهتر است، تمامی صنایع اعم از کوچک و بزرگ و معمولی و استراتژیک بایستی مبتنی بر اصول اولیه مدیریتی یعنی نظم و دقت در برنامه ریزی و هزینه ها پایه گذاری و کنترل شوند و هر تولید کننده ای بایستی کارفرما را تکریم و عزت نهد تا بتواند با استفاده از علم مشتری مداری خود را همواره بر روی ریل موفقیت نگهدارد و هرگاه هر صنعتگر و یا تولید کننده ای با قلدری سعی در حفظ خود نماید بنا به قانون نانوشته صنایع و بازار محکوم به فنا و نابودی خواهد بود. پس تا زمانیکه اصول اولیه قراردادی در صنایع کشتی سازی داخلی تصحیح و بروی ریل خود قرار نگیرند نبایستی مثل یک ترمز مانع رشد بقیه بخشهای صنایع دریایی باشند و بهتر است که بجای بازی با کلمات به دنبال راهکار اساسی در صنایع گفته شده باشید تا شاهد رونق و بالندگی مد نظر باشید.
به امید روزی که بجای شعار دادن با اقدامات اصولی و ملموس شاهد رشد حداکثری کارخانه های کشتی سازی داخلی و توسعه متوازن و همه جانبه آنها در سطح داخلی و منطقه ای باشیم و دیگر هیچ یک از شناورهایی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را برفراز دکل خود دارند برای انجام تعمیرات مورد نیاز به بنادر و تعمیرگاههای کشورهای خارجی نبینیم و همچنین کلیه نیازمندیهای مرتبط با دریا و دریانوردی را در داخل بسازیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
5
جناب رفعت اتفاقا تنها راه بارور کردن صنعت دریایی با واردات تکنولوژی و افزایش علم و توان مدیریتی در صنایع دریایی ... در این حوزه میباشد بنابراین بهتر است به دور از شعار با واقعیات سخن برانیم.
زند
|
Netherlands
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
3
سلام
جناب رفعت جدی اگر نظر شما در مورد واردات تحقق پیدا کند آیا ما کشتی سازها با این سیستم ضد تولید بانکها میتوانیم نیازهای داخلی را براورده کنیم؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
1
سلام
بهتره ابتدا با ساخت کشتی های کوچک از قبیل ساپلای بوت ها، کرو بوت ها، و باری ساز کوچک ، مسافربری کوچک که اکثراً از خارج خریداری شده اند نیاز های داخل را تامیین نموده هم اکنون توان ساخت کشتی 14500 کانتینیر ندارید. کمی واقع بین باشیم.
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
خوبه ولی بحث سر 14400 نیست، اینا 4 فرونده، 6 فروندش 50 هزارتنی، یعنی زیر 100 هزار تن که وارداتش ممنوع هستش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: