تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۱۵
تعداد بازدید: ۲۲۷۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی : مادامیکه ما امکان ساخت کالا و تجهیزات را در داخل داریم، خرید آن نوع کالا نه تنها توجیه ندارد، بلکه برخلاف روح حاکم بر بندهای اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش مارین نیوز، مهدی مقدسی دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی و ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی در گفتگویی با خبرنگار مارین نیوز، در خصوص سفارشات کشتی به خارج با اشاره به ظرفیت های شرکتهای ایرانی مانند ایزوایکو و صدرا گفت : بجای اینکه این سفارشات به خارج داده شود و بازار کاری برای کره، چین و سایر کشورها فراهم گردد، می توانیم با اعتماد به صنایع داخلی و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و یا سایر مراکز تامین مالی، این شرایط را در کشور خودمان، فراهم نمائیم. 
دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی در ادامه تصریح کرد : واقعیت این است که در 24 بند الحاقی (اقتصاد مقاومتی) از سوی مقام معظم رهبری، یک بندش در مورد توجه به ساخت داخل است که می گوید، مادامیکه ما کالا و تجهیزاتی که امکان ساخت داخلی آن را داریم، خرید آن نوع کالا نه تنها توجیه ندارد، بلکه برخلاف روح حاکم بر بندهای اقتصاد مقاومتی است. 
مهدی مقدسی با بیان اینکه تاکنون در صنعت کشتی سازی 3 فروند کشتی اقیانوس پیما ساخته شده است و شرکت ایزوایکو مورد آخر را اواخر مهر ماه برای بهره برداری تحویل داده است، اظهار داشت : بنابراین خرید این کشتی ها از خارج از کشور بر خلاف ضوابطی است که اشاره گردید. بایستی در بخش های مختلف، مثلا بدنه کشتی که در ایران خیلی راحت ساخته می شود و برخی از تجهیزات که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد به شرکتهای ایرانی فرصت دهیم. واقعا درست نیست که ما ظرفیت کارخانجات و شرکتهای بزرگ را خالی نگهداشته و کارگران ایرانی را از کار بیکار کنیم. 
ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی با اعلام اینکه به شدت با خرید کشتی از خارج مخالفم گفت : مگر اینکه موضوعی باشد، مانند تجهیزاتی یا بخشهایی از کشتی باشد که فعلا امکان ساخت آن در داخل نیست، آن موقع مشکلی ندارد البته آنهم باید قرارداد خریدی باشد که اولا با هدف انتقال تکنولوژی و ارتقاء دانش فنی همراه بوده و ثانیا به نوعی در زمان مشخصی با برندهای معروف در آن حوزه به صورت مشترک که بخشی از آن در داخل ساخته شود، تا بتوانیم در این صنعت حرکت رو به جلو داشته باشیم. 
وی افزود : یکی از دلایل بد قولی سازندگان بحث نداشتن منابع مالی است، به عنوان مثال دولت روسیه دارد شرکتهای واگن سازی خود را تقویت می کند، آنها با دادن تسهیلات و قیمت مناسب کالای خود را در دنیا عرضه می کنند. چین و کره هم همین کار را می کنند، در ایران هم دولت باید جهت گیری تخصیص منابعش طوری باشد که سازندگان را تحت پوشش حمایت مالی قرار دهند، اگر آنها حمایت مالی داشته باشند تعهدات خود را به موقع انجام می دهند. این چرخه باطلی است که بهره بردار علت خرید خود از خارج را، عدم انجام به موقع تعهدات سازنده اعلام می کند و در مقابل سازنده نیز نبود حمایت دولت و منابع مالی مناسب را دلیل به موقع انجام ندادن تعهدات خود اعلام می کند. اگر دولت بتواند ساماندهی درستی انجام دهد، قطع به یقین مشکل برطرف و بهانه از بهره بردار گرفته می شود. 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه چون اقتصاد ما در طول سالهای گذشته وابستگی به نفت داشته و بخوبی از ظرفیتهای اقتصاد دریا استفاده نکردیم، گفت : یقینا باید صنایع دریایی تقویت شود، از جمله همین موضوع خرید کشتی از خارج کشور، واقعا در بخش هایی که الان شرکت های ما امکان ساخت را دارند، خرید معنا و مفهوم ندارد، خریداران و بهره برداران به سازندگان داخلی اعتماد کنند و از همه مهمتر دولت سازوکاری فراهم بکند تا بهانه را از بهره بردار بگیرد و برای حمایت و تامین مالی، شرایط لازم را به فراهم آورد. 
دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی تاکید کرد : اگر واقعا می خواهیم در جهت رونق اقتصادی کشور قدم برداشته و تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، باید از ظرفیت دریا که خیلی مهم است، استفاده نمائیم. 
مهدی مقدسی اضافه کرد : خیلی از کشورها صنایع خود را در سواحل ایجاد می کنند با هدف صادرات و از این ظرفیت ها خوب استفاده می کنند. تمرکز جمعیتی استان های ساحلی خیلی بیشتر از این می تواند باشد، متاسفانه در جنوب کشور تراکم جمعیتی کم است، چرا که ما اقتصاد و صنعت دریا محور را کمتر مورد حمایت قرار دادیم و از این ظرفیت ها که می تواند هزاران فرصت شغلی ایجاد کند، غافل شدیم. 
ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی و به عنوان دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی در پایان اعلام کرد : با خرید هرگونه کالا که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، چه در حوزه دریا و حوزه های دیگر مخالف هستم. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
3
2
مهندس میفرمایند، مادامیکه امکان ساخت کشتی در مملکت است........ولی واقعیت این است امکان ساخت کشتی در مملکت نیست مگر میشود در دوره بازدهی 10 سال کشتی ساخت و تحویل داد آن هم باز با کلی ایراد فنی و مشکلات بنابراین برای جلوگیری از ورشکستگی کشتیرانی که سرنوشت کشتی سازی را پیدا نکند بهترین کار خرید کشتی از بیرون میباشد. (بهتر است توان داخلی را بر تعمیرات کشتیها که بسیار پرمنفعتتر از ساخت است تمرکز کنیم و ار رویا پردازی اجتناب ورزیم)
کارناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
2
0
خارج پول هست ، حمایت هست ،ماموریت وهزینه ماموریت هست ، هتل خوب هست ولی داخل .......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
تا زمانیکه نگاهها و تحلیل های ما نشات گرفته از احساسات و مبتنی بر غریزه و سطحی باشد همین فرهنگ در تولید و ساخت و اقتصاد نیز متبلور خواهد شد که نتیجه اش در بخش دریایی میشود ساخت کشتی با کلی ایراد ظرف مدت 10 سال.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
در جواب دوستی که میگویند در خارج پول هست هتل هست..... بایستی بگوییم که اتفاقا در داخل همه چیزهایی را که گفتند بیشتر از خارج هست یعنی پول بیشتر است هتل گرم ونرمتر هست اختلاس هست و......... بنابراین اگر کسی دنبال این گونه مسائل باشه در داخل بیشتر مهیاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
در تکمیل فرمایشات دوستان به عنوان کسی در ساخت 3 فروند از 5 فروند قرارداد ساخت کشتی در بندر عباس از ابتدای کار حضور داشتم و حتی در اوایل غرور هم داشتم و تمام تحارب خود را در ساخت کشتی به دوستان منتل میکردم باید عررض کنم قرارداد در سال 80امضا شد و قراربود طی 44 ماه هر 5 فروند ساخته شوند ولی نتیجه کار این بود که اولین کشتی با 6 سال تاخیر و دومین کشتی با 9 سال تاخیر و سومین که هنوز تحویل نشده است تاکنون 12 سال تاخیر داشته است یعنی روند نزولی ساخت آیا این باعث غرور ملی است یا جریحه دار کردن غرور ملی ؟
واقعا باعث تاسف است که تمام دوستانی در بالاترین مقامات دولیت و مجلس هیچ اطلاعی از توان داخلی ندارند وفقط نطق بی منطق می فرمایند
پاسخ ها
مرتضی ملکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
بهتر نبود خودتان را معرفی می کردید، بحث نیاز کشور به کشتی یه چیزه و بحث اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی و البته اجرای قانون یه چیز دیگس. کشتیرانی می تونست سفارشات 50 هزار تنی را به داخل بده، حداقل چهارتاشو از 8 تا می تونست بده با قید شرط زمان، از صنایع داخلی هم حمایت می شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: