تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۳۲
تعداد بازدید: ۱۷۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
نماینده شرکت کشتیرانی در خصوص اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخلی در قرار داد خرید 10 فروند کشتی از کره گفت : شرکت کشتیرانی سهامدارانی دارد که شاید بیشتر از سهامداران ایزوایکو باشند، سابقه گذشته این اجازه را به ما نمی دهد و توانمندیهای یاردهای داخلی برای طراحی و ساخت شناورهای تجاری اقیانوس پیما کافی نیست، شرکتهایی مانند ایزوایکو و صدرا بخش تحقیق، توسعه و مدیریت دانش آنچنانی ندارند.
به گزارش مارین نیوز، در برنامه پایش (شبکه یک سیما) دیشب رضا محمدعلی بیگی، کارشناس شرکت کشتیرانی ج.ا.ا که به نمایندگی از این شرکت با این برنامه گفتگو می کرد در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص استفاده از قانون استفاده حداکثری از توان داخلی که می گوید باید 50% پروژه ها داخلی باشد چرا در این قرارداد اجرا نشده، گفت : سابقه گذشته این اجازه را به ما نمی دهد، شرکت کشتیرانی سهامدارانی دارد که شاید بیشتر از سهامداران ایزوایکو باشند، سابقه گذشته و توانمندیهای یاردهای داخلی برای طراحی و ساخت شناورهای تجاری اقیانوس پیما کافی نیست و شرکتهای ایزوایکو و صدرا بخش تحقیق، توسعه و مدیریت دانش آنچنان ندارند. 
رضا محمدعلی بیگی در خصوص علت سفارش به شرکت خارجی و عدم استفاده از توان داخلی گفت : سفارش های 12 سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی سازان داخلی گواه حمایت کشتیرانی ها از این صنعت است، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است. چگونه انتظار دارید وقتی قرار بود کشتی ها را 24 ماهه تحویل بدهند و اکنون 12 سال به طول کشیده با این بدقولی ها مجددا به شرکت ها سفارش ساخت بدهیم در حالی است که بنگاه های تولید کننده کشتی توانایی در ساخت  و طراحی ندارند.

اما مدیر عامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در این باره اظهار کرد : در 14 سال گذشته اشکالاتی وجود داشته که شاید یکی از اشکالات انتخاب یک شرکت بازرگانی خارجی به عنوان همکار و یا نبود دانش و مهارت کافی بوده است. اما حاصل عملکرد 14 ساله گذشته و عملکرد 5 ساله مجتمع،  خود نشان از توانمندیهای این مجتمع در سالهای اخیر می باشد. ما در 4 الی 5 سال گذشته 14 فروند از تعهدات گذشته ایزوایکو را به انجام رسانده ایم، تعهدات به بخش خصوصی و همچنین تمام تعهدات مربوط به کشتیرانی را انجام داده ایم. 
حمید رضاییان اصل در ادامه افزود : در حالی که مجتمع کشتی سازی کشور در هرمزگان، با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده می شود، حمید رضا رضاییان این اقدام به معنای بیکاری بیش از 5 هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی های مدیریتی و کارگری کشور محسوب می شود .
مدیر عامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران تصریح کرد : حتی اگر ساخت کشتی در داخل به‌کندی انجام شود کشتیرانی‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند. توانمندی صنعت کشتی سازی برای مسئولین کشور در حوزه صنعت محرز است و در بازدیدهایی که توسط معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارخانه انجام گرفت، گفتند از توان داخلی حداکثر استفاده را می کنیم. 

روز گذشته شرکت صنایع سنگین هیوندا از سفارش خرید 10 کشتی به ارزش 700 میلیون دلار برای ایران خبر داد . هیوندا در بیانیه‌ای گفته است که این سفارش ساخت شامل کشتی هایی با ظرفیت حمل 14500 کانتینر وتانکرهایی 49 هزارتنی خواهد بود. .قرار است که تحویل این کشتی‌ها در نیمه دوم سال 2018 میلادی انجام شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
2
2
اگر ساخت به شرکت های داخلی واگذار شود نتیجه اش ورشکستگی صنعت کشتیرانی و از دست دادن رتبه جهانی هر دو شرکت بزرگ نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی در سطح بین الملل خواهد بود.
چون توانایی ساخت در داخل هنوز وجود ندارد علی رغم ادعاهایی که میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
آیا صرفا" ادعا نمودن به ساخت کشتی در داخل از طرف عده ایی که اهداف خاصی دارند میتوان گفت که کشتی ساز هستیم آیا نباید این ادعا ثابت شود؟؟
--آیا نبایدسوابق گذشته بررسی شود که چقدر در پروژ ه های گذشته که متعلق به ساخت کشتی از کشتیرانی و نفتکش بود سرمایه ها بدلیل عدم مدیریت و عدم توانایی از بین رفت؟؟
--آیا نباید صحت و سقم این ادعا توسط ارگان بین المللی دیگری تایید گردد؟؟
و آیاها و چراهای بسیاری که بیجواب هستند و قطعا" جوابی برای آنها فعلا وجود ندارد واشک انسان را در میاورد که چگونه با این همه مشکلات ادعای واهی میکنیم و میخواهم فعالیتهای کشتیرانی را که هزاران دریانورد از آن ارتزاق میکنند را قربانی زنده کردن صنعت کشتی سازی که اصلا پایه ریزی نشده نماییم غافل از اینکه نه تنها کشتی ساز نخواهیم شد بلکه کشتیرانی خود را نیز از دست خواهیم داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: