تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۳۴
تعداد بازدید: ۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
برای نخستین بار در کشور فرآیند طراحی و ساخت جت اسکی آتش نشان با قابلیت کنترل از راه دور توسط شرکت دانش بنیان دریا دانش فردوس در حال انجام است. این شناور آتش نشان دارای قابلیت کنترل از راه دور است و می‌تواند تا برد بیش از 2 کیلومتر فرامین ارسال شده از سوی اپراتور ساحلی را به خوبی اجرا کند.
به گزارش مارین نیوز، مجتبی برجسته مدیر عامل شرکت دریا دانش فردوس با بیان اینکه شناور آتش نشان، سبکی برای کاربرد در اسکله های کوچک و سنتی با اولویت مناطق محروم جنوبی کشور طراحی شده و فرآیند ساخت آن آغاز شده است گفت: به دلیل اهمیت قیمت تمام شده پایین در این شناور، برای اولین بار در کشور از یک موتور خودرویی برای رانش این شناور استفاده شده است که در نوبه خود نمونه منحصر به فردی شناخته می‌شود.
برجسته با اشاره به انواع نیازهای موجود در صنعت دریایی، گفت: امروزه شناورهای بسیار متنوعی و با کاربردهای متفاوت طراحی و ساخته می‌شوند، ابعاد این شناورها در گستره وسیعی شامل شناور بسیار کوچک مانند شناورهای تفریحی و ماهیگیری تا شناورهای بسیار بزرگ مانند انواع کانتینربرها هستند، که  هر کدام از این شناورها برای انجام مأموریتی خاص، طراحی و ساخته می‌شوند.
مدیر عامل شرکت دریا دانش فردوس در ادامه گفت: یکی از شناورهایی که دارای کاربردهای فراوانی به خصوص در مناطق نزدیک به ساحل است، انواع شناورهای آتش‌نشان هستند. که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری طراحی شده و در حال شروع مراحل ساخت است.

این فعال حوزه فناوری عدم وجود شناورهای آتش‌نشان در تمامی اسکله‌های سنتی و جدید در کشور به تعداد کافی را از جمله ضرورت های اجرای این طرح خواند و افزود: قیمت گران شناورهای آتش‌نشان سنگین و عدم صرفه اقتصادی برای استفاده در اسکله‌های کوچک، افزایش سطح ایمنی انواع اسکله‌های تفریحی مورد استفاده شناورهای سبک در سواحل شمالی و جنوبی و همچنین افزایش سطح ایمنی اسکله‌های خدماتی سنتی و قدیمی با اولویت مناطق محروم سواحل جنوبی که به طور گسترده مورد استفاده صیادان محلی قرار می‌گیرد، از دیگر عواملی است که بر ضرورت اجرای این طرح تاکید دارد. 
وی در ادامه با اشاره به رونق صنعت ساخت شناورهای آتش‌نشان سبک در کشور و جلوگیری از واردات این شناورها بیان کرد: افزایش ایمنی خدمه شناور آتش‌نشان از طریق ایجاد قابلیت کنترل از راه دور و استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در این شناور برای دیگر کاربردهای تفریحی، تجاری و نظامی و در آخر قابلیت حمل این شناور آتش‌نشان توسط شناورهای بزرگ برای اطفای حریق از سمت‌های پورت و استاربورد نیز بر اهمیت این طرح و اجرای آن تاکید دارد. 
برجسته گفت: مشخصات فنی شناور به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که بتواند ضمن اطفای حریق مؤثر، دارای قیمت تمام شده مناسبی نیز باشد. 
این فعال حوزه فناوری با اشاره به ویژگی بارز طراحی این شناور بیان کرد:  ماژولار بودن طراحی این شناور ویژگی بارز این طرح است،  به عبارت دیگر، شناور به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان شناور جدیدی با طول بیشتر و با مشخصات فنی بالاتری را به راحتی و با تغییر مشخصات فنی مورد نیاز، به سرعت طراحی کرد. همچنین سعی شده است همین روند نیز در طراحی تجهیزات و سیستم‌های مورد استفاده در این شناور نیز لحاظ شود. 
مدیر عامل این شرکت دریایی گفت: شناور به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت مؤثری در مناطق نزدیک به ساحل، اطفای حریق را به خوبی انجام دهد. در عین حال امکان دریانوردی در مناطق دور از ساحل را نیز دارد.
استفاده از موتور خودرویی در شناورهای سبک
برجسته با اشاره به این که این شناور یکی از معدود شناورهایی است که با استفاده از موتور خودرویی تقویت شده و به صورت عملیاتی در کشور طراحی و ساخته می شود بیان کرد: تقویت موتور خودرویی نصب شده بر روی این شناور و ساخت مجدد تمامی متعلقات مربوط به این موتور شامل سیستم خنک کاری، سیستم انتقال قدرت، سیستم سوخت رسانی و هوارسانی از جمله وجوه تمایز این شناور است. 
این فعال حوزه فناوری در ادامه استفاده از موتورهای خودرویی داخلی به عنوان جایگزینی برای موتورهای دریایی را یکی از ویژگی‌های فنی شاخص این شناور معرفی کرد و گفت: این فرآیند متناسب‌سازی موتورهای خودرویی برای کاربردهای دریایی جزو یکی از خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان شرکت دریا دانش فردوس است که برای موتورهای بنزینی و دیزلی تا 2000 اسب بخار قابل اجرا است.
مدیر عامل این شرکت فناور دریایی استفاده از موتورهای غیردریایی را مهم برشمرد و گفت: استفاده از این موتورها در کاربردهای دریایی که در کشورهای پیشرفته نیز مورد توجه قرار دارد، می‌تواند به مقدار قابل توجهی قیمت تمام شده این شناورها را کاهش دهد. 

قابلیت کنترل از راه دور
برجسته با اشاره به اینکه این شناور، اولین شناور آتش نشان در کشور است عنوان کرد:‌این شناور میتواند به طور کامل انواع مأموریت های اطفای حریق را به صورت هوشمند و از طریق کنترل از راه دور انجام دهد. 
این فعال حوزه فناوری اشاره کرد:  کنترل این شناور را به دو صورت تمام هوشمند و کنترل از راه دور است خواند و گفت:  در حالت اول شناور برای انجام عملیات اطفای حریق، برنامه ریزی شده و پس از آن بدون دخالت اپراتور، سیستم کنترل شناور تا پایان عملیات، کنترل شناور را بر عهده خواهد داشت. در حالت دوم می توان شناور را به وسیله یک اپراتور از ساحل به طور مؤثر و مطلوبی کنترل نمود. برای این منظور از سامانه‌های مختلف انتقال داده و تصویر بر روی شناور استفاده شده است.

سیستم کنترل پایداری کریولیسی
برجسته در پایان سیستم کنترل پایداری کرولیسی را از دیگر مشخصات فنی این جت اسکی آتش نشان کنترل از راه دور خواند و گفت: خروج آب از نازل‌های تمامی شناورهای آتش نشان سبک باعث حرکت شناور در جهت مخالف خروج آب شده و در نتیجه دقت عملیات اطفای حریق، تحت تأثیر حرکات ناخواسته شناور قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه این چنین گفت: برای رفع این مشکل معمولا موقعیت شناورها توسط سیستم رانش تثبیت می‌شود. با توجه به کوچک بودن شناور مد نظر در این پروژه، خروج آب از نازلهای آتش نشان باعث ایجاد ناپایداری های شدید زاویه ای در شناور می گردد. به همین منظور از یک سیستم کنترل حرکات زاویه ای پیشرفته که بر اساس دینامیک کریولیسی عمل می کند استفاده شده است. استفاده از این سیستم بر روی یک شناور برای اولین در دنیا صورت می گیرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: