تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۶۸
تعداد بازدید: ۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
محققان شرکت دریاپایش اقدام به طراحی و ساخت انواع اسکیمر نمودند تا مسئولین تأسیسات نفتی در مجاورت دریا، تالاب ها و رودخانه ها بتوانند با تکیه بر این فناوری ساخت داخل که هزینه آن به مراتب از هزینه نمونه های مشابه خارجی پایین تر است، با رویکرد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، نسبت به پاکسازی سطح آب اقدام نمایند.
به گزارش مارین نیوز، رامین هوشیار مؤسس شرکت دانش بنیان دریا پایش، با بیان اینکه تجهیزات پالایشگاهی در سواحل دریا و رودخانه ها، اسکله ها و سکوهای نفتی مستقر در دریا، کشتی های نفتکش  گوی های شناور بارگیری میعانات گازی در دریا، شکستن خطوط لوله انتقال نفت در دریا و خشکی، همچنین پساب های آلوده به مواد نفتی و روغنی کارخانجات صنعتی، از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی های نفتی در دریا، رودخانه ها و تالاب ها به شمار می رود بیان کرد : معمولاً هزینه جمع آوری آلودگی ها که به عوامل مختلفی همچون نوع هیدروکربن های نفتی، مقدار و شدت آلودگی، مختصات و مشخصات جغرافیایی، اقتصادی، فیزیکی و همچنین بیولوژیکی محل حادثه، شرایط هوا و دریا، زمان حادثه، راندمان و نوع روش جمع آوری بستگی دارد، رقم هنگفتی خواهد شد.
وی در ادامه افزود : با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیستِ اکوسیستم های آبی، محققان شرکت دریاپایش اقدام به طراحی و ساخت انواع اسکیمر نمودند تا مسئولین تأسیسات نفتی در مجاورت دریا، تالاب ها و رودخانه ها  بتوانند با تکیه بر این فناوری ساخت داخل که هزینه آن به مراتب از هزینه نمونه های مشابه خارجی پایین تر است، با رویکرد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، نسبت به پاکسازی سطح آب اقدام نمایند.

رها نمودن آلودگی های نفتی در دریا، رودخانه ها و تالاب ها حیات موجودات زنده را تهدید می کند
هوشیار آلودگی های ناشی از مواد روغنی و  نفتی بر روی اکوسیستم های آبی را هشدار دهنده خواند و گفت : در صورت نشت نفت و سایر فراورده های نفتی بداخل آب، باید هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری آلودگی نفتی اقدام نمود، زیرا وجود آلودگی نفتی تا سالیان متمادی آثار تخریب کننده طولانی مدت خواهد داشت. 
وی اظهار نمود : اسکیمرها با توجه به منطقه ای که مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال در نزدیکی و یا دور از ساحل دریا و در آبهای کم عمق و دریاچه ها کاملاً متفاوت خواهند بود، همچنین با توجه به مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی (ویسکوزیته) نفت های مختلف میزان بازدهی آنها متفاوت خواهند بود.
مدیر عامل شرکت دریا پایش گفت : اسکیمرها از بخشهای مختلفی تشکیل شده اند که می توان آنها را در داخل کشتی قرار داد و در هر نقطه ای از رودخانه ، دریا و تالاب منتقل نمود.
این فعال حوزه فناوری ادامه داد : اسکیمرها از دو نوع هیدرولیک ( روغنی) و  برقی هستند که در هر دو نوع، هنگامی که مواد نفتی و چربی به علت پایین بودن وزن مخصوص نسبت به وزن مخصوص آب بر سطح آب قرار می گیرند، اسکیمر آنها را جذب و از آب جدا و به خارج از منطقه انتقال می دهد.
هوشیار افزود : بهترین کارایی اسکیمرها بر روی لایه های ضخیم نفتی است و استفاده ازآنها معمولاً بر روی لایه های نازك نفتی بازده قابل قبولی نخواهد داشت. نفت ریخته شده بر سطح آب، ابتدا به کمک بوم مهار، سپس با استفاده از اسکیمر اقدام به جمع آوری نفت می گردد که با این روش، بیشترین مقدار نفت قابل بازیافت خواهد بود. 
هوشیار صفحات جاذب نفت را یکی دیگر از تجهیزات جمع آوری نفت و مواد روغنی از سطح آب بر شمرد و اظهار  نمود : یکی از مهمترین محاسن استفاده از اسکیمر این است که نفت خام یا مواد نفتی از سطح آب را جدا و به فرایند فراورش در کارخانه باز می گرداند، اما "صفحات جاذب نفت" پس از جذب نفت خام و مواد روغنی به خود، توسط کاربران از آب خارج شده و این صفحات را بعنوان پسماند در محیط زیست رها می نمایند که موجب آلودگی محیط زیست خشکی می گردد، در صورتی که اسکیمر هیچگونه آلودگی زیست محیطی از خود به جا نمی گذارد. 
وی در پایان از حمایت های ستاد توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک علم و فناوری خوزستان تشکر نموده و گفت : به کمک ستاد توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری، این فناوری بومی در حال معرفی به شرکت ها و سازمان های فعال در دریا و مستقر در مجاور رودخانه ها و تالاب ها می باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: