تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۷۱
تعداد بازدید: ۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
برای نخستین بار در کشور پیستون موتور شناور دریایی فوجی که از جمله قطعات بسیارحساس و تاثیر گذار در موتور یدک کش دریایی به منظور یدک کردن نفتکش هایی با وزن ٢٠٠هزار تن، توسط فناوران داخلی در کشور طراحی و ساخته شد.
 به گزارش مارین نیوز، پیام حیدری مدیر عامل شرکت دانش بنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام با اشاره به اهمیت صادرات نفت و حمل و نقل دریایی در کشور بیان کرد : پیستون موتور شناور دریایی فوجی از جمله قطعات بسیار حساس و تاثیر گذار در موتور یدک کش دریایی و جهت یدک کردن  نفتکش هایی باوزن ٢٠٠ هزارتن است. این قطعات دارای دقت ابعادی در حد میکرون است که قطر آن  ٢٧۵ میلیمتر و طول ٣٩٠ میلیمتر است. طراحی و ساخت قطعات فوق کاملا ابداعی بوده و در داخل یا خارج از کشور به جز شرکت فوجی ژاپن نمونه اجرایی ندارد.

توجه به حمل و نقل دریایی از نیاز اساسی در کشور است
وی با بیان اینکه محققان توانسته اند با تلاش های مستمر به طراحی و ساخت نخستین قطعات اصلی موتورهای دریایی و انواع صنایع سنگین از جمله پیستون و گژن پین موتورهای پیچیده و با فناوری بالا در ایران دست یابند بیان کرد : با توجه به اهمیت صادرات نفت، حمل و نقل دریایی در کشور و هزینه بالای تامین قطعات موتورهای دریایی محققان بر آن شدند تا با مطالعه نیازهای اساسی صنایع دریایی ایران و کشورهای منطقه در این عرصه وارد شوند.
حیدری با تاکید بر خودكفایی فنی و صنعتی گفت : ایجاد و انتقال تكنولوژی از طریق انجام عملیات طراحی و مهندسی، مشاوره و نظارت و مشاركت در طرحهای مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی، دریایی و ریلی همه و همه نیازمند تلاشهای مستمر از سوی محققان در کشور است. 
این فعال حوزه فناور در حوزه دریا بیان کرد : پیستون فوق دارای تکنولوژی طراحی و ساخت بالایی است و امکان دست یابی به تکنولوژی طراحی کانال خنک کاری در داخل پیستون برای اولین بار در ایران را فراهم آورده است.
این فعال حوزه فناوری در ادامه افزود : از سوی دیگر دست یابی به تکنولوژِی آلیاژ سازی جهت ریخت این قطعات، ماشین کاری فرم بدنه و اوالیته بدنه پیستون با ابعاد بزرگ برای اولین بار در کشور، همچنین تکنولوژی ماشین کاری سوراخ گژن پین با دقت ١ میکرون از مهمترین مشخصات اصلی این طرح است که میتوان به آن اشاره کرد.
حیدری با اشاره به اینکه در تولید پیستون در کشور پیشتاز هستیم بیان کرد : پیش از این در کشور ایران دانش طراحی و ساخت پیستون موتورهای حجم بالای صنعتی وجود نداشت و تامین نیاز داخل از طریق خرید خارجی از کشور ژاپن صورت می گرفت، منتهی کارشناسان شرکت آرتاسام که دارای تجربه چندین ساله در زمین طراحی و ساخت پیستون های خودروهای بنزینی و ماشین آلاتسنگین دیزلی بودند، موفق به ساخت این پیستون ها شدند.
وی در پایان با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : تولید داخلی به دانش نیاز دارد و بدون دانش بومی شده نمی توان به افزایش کیفیت تولیدات داخلی دل بست. شرکت آرتاسام با استفاده از حمایت ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و صنعتی به عنوان پشتوانه اصلی تولید ملی، موفق به طراحی و ساخت کالاهای تحریمی و بومی سازی تکنولوژی تولید این قطعات شده است. زحمات ارزشمند جناب آقایان دکتر ستاری و دکتر سیف و دیگر همکاران ایشان در معاونت علمی و فناوری در گسترش فرهنگ شکل گیری شرکت های دانش بنیان در بطن دانشگاه ها و توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی و اجرایی نمودن قوانین شرکت های دانش بنیان و تسهیل شرایط اخذ تسهیلات برای این شرکت ها بر کسی پوشیده نیست. شرکت آرتاسام نیز از مزایای این قانون منتفع و موفقیت خود را مدیون ایشان می باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: