تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۱۴
تعداد بازدید: ۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
معاون نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران، تحریم‎ها را عامل انگیزاننده توان ملی نظامی در عرصه نیروی دریایی خواند.
به گزارش ایسنا منطقه قم، امیر دریادار پیمان جعفری یکشنبه شب در نخستین نشست سلسله نشست‌های بصیرتی به مناسبت سالروز گرامیداشت 9 دی با موضوع «اقتدار نظامی و امنیت» در مدرسه علمیه معصومیه افزود : قرآن کریم، آیاتی دارد که در آن نقش راهبردی دریا در راستای کرامت انسانی تاکید شده است؛ ولی متاسفانه آنچنان که باید و شاید از این مساله به خوبی استفاده نشده است چراکه ایرانی‌ها بر خلاف غربی‌ها با رسیدن به دریاها پیش‌روی‌های خود را متوقف کردند ولی غربی‎ها چنین نمی‎کردند.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در جنگ هشت ساله، چهره دیگری از نیروی دریایی ایران به منصه ظهور رسید؛ پیش از جنگ تحرکات بعثی‎ها از راه دریا رصد شده بود؛ قبل از جنگ تحمیلی نیروی دریایی رژیم بعثی مورد پالایش قرار گرفت به همین علت در نخستین روز مهرماه سال 59 اطلاعیه دریایی داده و منطقه جنگی ایران اسلامی در دریاها را مشخص کردیم.
جعفری بیان کرد: در جنگ تحمیلی نیروی دریایی ارتش ایران با اجرای عملیات مروارید نسبت به انهدام پایانه‌های نفتی و نیروی دریایی رژیم بعثی اقدام کرد؛ همچنین نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران ماموریت یافت که از کاروان کشتی‌های تجاری و نفتکش کشور به منظور تداوم چرخش اقتصاد و جلوگیری از ورود کالا به بندرهای عراق حفاظت کند.
وی گفت: رژیم بعثی در سطح کلان به دنبال ایجاد چالش در سطح منطقه بوده است ولی در همان ابتدای جنگ، نیروی دریایی در دو عملیات اشکان و شهید صفری توانست یگان‎های دریایی عراق را منهدم کند و صادرات نفت عراق را به شیوه قابل توجهی تحت تاثیر قرار داد.
معاون نیروی دریایی ارتش بیان کرد: این فداکاری‎های نیروی دریایی ارتش بود که چرخه اقتصادی ایران اسلامی در این هشت سال در عرصه دریا دچار خسارت‌های چندانی نشد؛ در کنار این رشادت‎ها هنوز خاطرات فداکاری و از خودگذشتی تفنگ‌داران نیروی دریایی ارتش در جنگ 34 روزه خرمشهر از یادها نرفته است.
وی گفت: از جمله رشادت‎های نیروهای دریایی ارتش می‎توان به استفاده از بالگردهای نیروی دریایی ارتش و انتقال تجهیزات و امکانات به نیروهای نظامی برای شکستن حصر آبادان اشاره کرد؛ به همین دلیل بود که از ابتدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری عنایت و نگاه خاصی به نیروی دریایی ارتش داشته‎اند.
جعفری بیان کرد: امروزه نیز حمل ونقل دریایی یکی از پرکاربردترین مسیرهای حمل و نقل کالا به سراسر جهان است و به همین دلیل امنیت این فضا برای بسیاری از کشورها به خصوص کشورها صادر و وارد کننده جهان اهمیت دارد.
معاون نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: همین عامل مهم است که بزرگ‌ترین شهرهای دنیا در کنار دریاها شکل گرفتند و این شهرها امروزه جزو مهمترین شهرهای دنیا محسوب می‎شوند؛ کشورهای دارای اقتصاد پویا از ظرفیت شهرهای نزدیک به دریاها بهره‌برداری مطلوبی داشته‌اند.
وی گفت: اگر بخواهیم به روند رو به رشد اقتصادی ادامه دهیم باید از ظرفیت فضای دریایی به خوبی استفاده کنیم؛ مناطق دریایی برای کشورهای مختلف به آب‌های داخلی، سرزمینی، نظارت، ویژه اقتصادی و آزاد تقسیم‌بندی می‌شود و ایران اسلامی با هشت همسایه مرز دریایی دارد که می‌تواند از این ظرفیت بهره‌برداری مطلوبی داشته باشد.
جعفری بیان کرد: 93 درصد از صادرات و واردات کشور با استفاده از مرزهای دریایی انجام می‌شود؛ امروز ایران اسلامی ظرفیت بسیار خوبی در تنگه هرمز در اختیار دارد و این موقعیت برتر جغرافیایی یک ظرفیت خاص استراتژیک را برای ایران اسلامی پدید آورده است.
وی با ذکر این مطلب که افزایش جمعیت سواحل و توجه به عملکردهای اقتصادی در این مناطق از جمله عناصر قدرت کشورها است، گفت: در این زمینه مسئولان باید به فکر رفع مشکلات جمعیت زیادی که دور دریاها هستند باشند؛ به طور کلی فضای دریایی فضای بسیار مهمی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد؛ از جمله این ظرفیت‎ها می‎توان به ظرفیت خاص دریای خزر اشاره کرد ولی متاسفانه به رغم تمام این ظرفیت‎های استثنایی هنوز نتوانسته‎ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
جعفری یادآورشد :یکی از ظرفیت‎های خاصی که پیش روی ما است، استفاده بهینه از ظرفیت‎های اقیانوس هند است که از نظر ژئوپولوتیک مهم‌ترین اقیانوس دنیاست؛ ظرفیت‌های اقیانوس هند مبنای آغاز حرکت استعماری غرب و استکبار جهانی از جمله آمریکا و انگلیس بوده که سبب حضور نیروهای دریایی آنها در نقاط مختلف دنیا شده است.
معاون نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با ذکر این مطلب که نیروی نظامی، ناوگان تجاری و زیرساخت‌ سواحل از عوامل اقتدار دریایی کشور است عنوان کرد: اگر بخواهیم به اوج قدرت برسیم باید این سه عنصر با هم در نظر بگیریم؛ به همین دلیل است که علت رهبرمعظم  انقلاب اسلامی نیروی دریایی را به صورت ویژه در راستای راهبردی شدن ماموریت دادند؛ به همین دلیل است که نیروی نظامی دریای کشور وسعت محدوده خود را به دو میلیون کیلومتر مربع افزایش داده است.
وی گفت: توسعه حضور در دریاهای آزاد نیازمند تجهیزات نوین است؛ کشور در فشار تحریم قرار داشته و نیروی نظامی در نوک پیکان این تیر مورد هدف دشمن بوده است به همین علت نباید به کشورهای غربی دل‌بسته و نیازمندی‌های خود را از آنها تامین کنیم؛ در همین زمینه در سال 87 توانستیم ناوشکن «جماران» را به عنوان نخستین دستاورد بومی صنعت‌گران ایران اسلامی رونمایی کنیم و در مراحل دیگری ناوشکن «دماوند» را ساخته و اکنون تکمیل ناوشکن «سهند» را تا پایان سال جاری در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
جعفری اظهارکرد: ناوشکن نیروی دریایی در اقیانوس‌ها همانند یک سفارتخانه سیار عمل می‌کند و قابلیت‌های آن از یک سفارتخانه بیشتر است
وی از اعزام 44 ناوگروه به آب‌های بین‌المللی از سوی نیروی دریای کشور خبرداد و گفت: چهل و چهارمین ناوگروه ایران اسلامی امروز در بنادر کشور آفریقای جنوبی حضور یافته و ماموریت خود را دنبال می‌کند؛ البته در این زمینه نیازمند سه فاکتور علم، استقامت و صبر هستیم.
معاون نیروی دریایی ارتش بیان کرد: نیروی دریایی راه امام حسین (ع) را ادامه می‏دهد؛ در سال 67 که استکبار جهانی سکوهای نفتی ایران را تهدید کرد، نیروهای دریایی با الگوبرداری از امام حسین (ع) میزان توان رزمی خود را محاسبه نکرد بلکه با روحیه عاشورایی به میدان آمد؛ در آن مبارزه ناوشکن «سهند» در خیلج فارس آرمید و نیروی دریایی شهدایی را تقدیم نظام کرد اما از آن پس دشمن جرات رویارویی مستقیم نظامی و دست و پنجه نرم کردن با نظام اسلامی را نداشته است و به همین خاطر امروز در عرصه فرهنگی حضور پیدا کرده است.
وی با اشاره به بومی گرایی در صنایع نظامی کشور گفت: رشد بسیار خوبی در عرصه صنایع نظامی دریایی در کشور ایجاد شده است ولی مهمترین خواسته امروز ما ساخت ناوهواپیمابراست که امیدواریم بتوانیم به آن دست یابیم.
وی در پایان با اشاره به ناتوانی کشورهای حوزه خلیج فارس از رویارویی نظامی با ایران بر لزوم توسعه تجهیزات و قدرت نظامی کشور تاکید کرد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: