تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۱۸
تعداد بازدید: ۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کارشناسان معتقدند با تقویت شرکتهای دانش بنیان و کمک آنها و داشتن سفارش می توانیم لوکوموتیو رونق و توسعه را در صنعت به حرکت درآوریم.
به گزارش مارین نیوز، رضا عبدالمجید مشاور شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به بحث شرکتهای دانش بنیان در صنایع دریایی گفت : در زمینه صنایع دریایی در سالهای اخیر استراتژی و سیاست های راهبردی خوبی بنا شده است. شورایعالی صنایع دریایی و انجمن های تخصصی موفقیت هایی کسب نموده اند که قبلا نداشتیم، شرکت های دانش بنیان در این زمینه تقویت شده اند و اکنون دارای توانمندی های زیادی هستند.
وی در ادامه افزود : از کلیات خارج شویم و کمی مصداقی صحبت کنیم، به عنوان مثال این یک نوع امتیاز فناوری است که توسط شرکت فولاد اکسین خوزستان قابلیت تولید عریض ترین ورقها را تا عرض 5 متر و طول 24 متر را در داخل ایران داریم، با توجه به اینکه مواد خام برای تولید این ورق ها در ایران وجود دارد، یک ارزش افزوده بسیار بالایی را برای این شرکت دانش بنیان و اجرایی ایجاد میکند. 
عبدالمجید با بیان اینکه در گذشته ورقهای دریایی نداشتیم، اظهار داشت :  از زمانی که سفارش ساخت کشتی 113 هزار تنی افراماکس را از ونزوئلا داشتیم، از فولاد اکسین خوزستان درخواست شد تا وارد این صنعت شود و با زحمات متخصصان خود توانست مدارک مؤسسات رده بندی بین المللی و ایرانی را اخذ نماید و در حال حاضر 90% ورقهایی که برای ساخت کشتی نیاز داریم را تولید میکند. برای کشتی افراماکس حدود 18000 تن ورق برای هر کشتی لازم بود. این رقم را ضربدر تعداد کنید ببینید چه میزان صنایع ما را تقویت میکند و این صنعتگران توانستند به بالاترین تکنولوژی های تولید این ورقها دست یابند. در حال حاضر کشورهای دیگر از این شرکت ورق های دریایی خریداری می کنند. خوشبختانه به روزترین متدهای دنیا در این شرکت استفاده می شود و برخی متدها را خود جوانان و مهندسین ایرانی ابداع و استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه به روز بودن گروه تحقیق و توسعه هر شرکتی، از الزامات است، افزود : شرکتهای رنگسازی مثال دیگری از این نوع هستند. کشتی افراماکس حدود 2 میلیون دلار سفارش رنگ داشت، به همین دلیل گروه تحقیقاتی ایجاد گردید اما متأسفانه به دلیل کاهش سفارشات، از فعالیت این گره به مرور زمان کاسته شد.  
این مدیر باسابقه کشتی سازی در ادامه با اشاره به اینکه کابل هایی که برای انرژی هسته ای نیاز داریم در داخل ایران تولید می شود، چطور امکان دارد این شرکتها توانایی تولید کابلهای صنایع دریایی را نداشته باشند که به مراتب استانداردهای پایین تری لازم دارد، افزود : شرکتهای دانش بنیان برای به روز بودن و مطابق با استاندارهای جهانی عمل کردن و برای ورود به صنایع دریایی نیاز به سفارش دارند. 
در ادامه این برنامه رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه صرفا داشتن شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی تولید این محصولات مشکل اقتصاد ما را حل نمیکند و باعث رونق و توسعه کشور نمی شود، گفت : آنچه باعث رونق و توسعه میگردد و لوکوموتیو آن را (صنایع زیر مجموعه، آموزش نیروی انسانی، توسعه صنایع دانش بنیان و ...) به حرکت درمی آورد، داشتن سفارش و رونق کشتی سازی است. 
پیمان مسعودزاده افزود : صنعت دریایی در ایران جوان است، شاید ده - پانزده سال پیش کابل دریایی، ورق دریایی و یا الکترود دریایی نداشتیم، اما با ساخت شناورهای لندینگ کرافت، بارج، یدک کش و ... به تعداد در ایران تکنولوژی ساخت برخی از تجهیزات را نیز بدست آوردیم و حتی امروز کلاس رده بندی ایرانی را شاهد هستیم. 
وی با بیان اینکه اگر تقاضا آنقدر بود که پمپ ساز ایرانی، پمپ دریایی یا لوله دریایی تولید کند، گفت : شرکتهای دانش بنیان اگر به کمک همدیگر، دست به تولید داخلی بزنند، میتوانیم به تکنولوژی های خوبی دست یابیم که به بازارهای جهانی ورود نماییم، قطعا همه کشور از آن منتفع خواهد شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: