تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۴۲
تعداد بازدید: ۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
نهم دیماه 1395 اولین کشتی فایبرگلاس تحقیقاتی - صیادی حوزه خلیج فارس با فرم بدنه ای جدید که نمونه مشابه اندکی در دنیا دارد و به سفارش پژوهشکده میگوی کشور در موسسه شهید محلاتی ساخته شد، پس از طی آزمایشات موفق ساحل و دریا تحویل کارفرما گردید.
به گزارش مارین نیوز، در تاریخ نهم دیماه 1395 اولین کشتی  فایبرگلاس تحقیقاتی- صیادی حوزه خلیج فارس با فرم بدنه ای جدید که نمونه مشابه اندکی در دنیا دارد و به سفارش پژوهشکده میگوی کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی وزارت جهاد کشاورزی در موسسه شهید محلاتی تحت نظر موسسه رده بندی آسیا طراحی و ساخته شده بود پس از طی آزمایشات موفق ساحل و دریا تحویل کارفرما گردید. طول این شناور 30 متر، عرض 8.5 متر، ارتفاع ساختمانی 4.5 و آبخور 2.8 متر می باشد و دارای یک دستگاه موتور با توان 600 اسب بخار و دو دستگاه ژنراتور با توان هر یک 100 کیلووات است.


دکتر بابک قائدنیا رئیس پژوهشکده میگوی کشور در مراسم افتتاحیه و تحویل گیری شناور تحقیقاتی صیادی پژوهش 1 در اسکله موسسه شهید محلاتی که با حضور مقامات و مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین استانی و مراکز دریایی مختلف برگزار گردید، ضمن تقدیر و تشکر از موسسه شهید محلاتی، شرکت آرام شناور کیان قشم و موسسه رده بندی آسیا که نقش محوری در ساخت این شناور داشته اند عملیاتی شدن این شناور را گامی بلند در اجرای پروژه‌های مستمر ارزیابی ذخایر آبزیان و بوم‌شناسی در آبهای خلیج فارس، کمک شایانی به بهبود مدیریت شیلاتی و بهره‌برداری پایدار از منابع موجود دانستند.
بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت آرام شناور کیان قشم، مراحل طراحی و اجرای این پروژه با مشارکت موسسه شهید محلاتی و شرکت آرام شناور کیان قشم بر اساس استراتژی ساخت شناوری جدید و متمایز با شناورهای فایبرگلاس سنتی با قابلیت های چندگانه و کاربردهای متفاوت در نیمه دوم سال 1393 در موسسه شهید محلاتی آغاز گردید. فرم بدنه این کشتی به گونه ای است که دارای ارتفاع متاسنتر مناسب و خصوصیات هیدرودینامیکی و هیدرواستاتیکی منحصر به فرد در کلاس شناورهای صیادی می باشد. این کشتی دارای امکانات صیادی، انجماد ماهی و میگو و همچنین ظرفیت بالای انبار نگهداری صید می باشد، فضای باز کاری بر روی عرشه، فرآیند عمل آوری و دسته بندی صید را آسان می سازد، این کشتی دارای فضای زیست مناسب و راحت می باشد و مجهز به اتاق آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی است. پل فرماندهی کشتی به گونه ای طراحی شده است که امکان دید 360 درجه را به ناخدا در حین عملیات می دهد.
پیش بینی می گردد این کشتی که در نوع خود کم نظیر و دارای امکانات صید مناسب مانند تجهیزات صیادی یک و دو تور از پاشنه و طرفین است و در مقایسه با لنج های فایبرگلاس و شناورهای صیادی سنتی دارای مزیت های قابل ملاحظه می باشد در آینده سهم عمده ای از بازار سفارش شناورهای صیادی را کسب کند.
از ویژگی های این شناور کاربری های متنوع بدنه آن به عنوان شناور کروبوت، پشتیبانی، سوخت رسان، باربری، صیادی و تفریحی است که با توجه به هزینه پایین ساخت بدنه فایبرگلاس دارای قیمت تمام شده بسیار پایین تر نسبت به شناورهای مشابه فلزی است.
مراحل طراحی و اخذ تاییدیه موسسه رده بندی آسیا، خرید مواد و تجهیزات، ساخت مدل یک به یک چوبی، ساخت قالب از مدل، ساخت بدنه، نصب تجهیزات، به آب اندازی، راه اندازی، آزمایشات ساحل و دریا و تحویلدهی شناور طی 2 سال به ثمر رسیده است. 

همزمان باتحویلگیری کشتی پژوهش 1، شناور پژوهش 2 نیز که با هدف انجام تحقیقات ساحلی و از محل اعتبارات دو درصد درآمد نفت و گاز استان توسط شرکت شایگان صنعت ساخته شده بود تحویل پژوهشکده میگوی کشور گردید. از این قایق برای انجام گشت‌های دریایی و انجام پایش‌های موردی و مطالعات اکولوژیک استفاده خواهد شد.  
مشخصات فنی این قایق  عبارت است از طول 10 متر و پهنای 45/3 متر، ارتفاع ساختمانی 89/1 متر، آبخور 70/0 متر، وزن تقریبی شناور 5/4 تن، ظرفیت سوخت شناور 1800 لیتر، ظرفیت آب شیرین 500 لیتر، ظرفیت خدمه 4 نفر و 2 موتور Yanmar 6LYA-STP، 6 سیلندر خطی که هر کدام با قدرت 213 کیلو وات در 3100 دور در دقیقه و 370 اسب بخار در 3300 دور در دقیقه می باشد. 



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: