تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۴۷
تعداد بازدید: ۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
محققان به تازگی یک سیستم هوشمند به صورت اختصاصی برای وال‌ها ساخته‌اند که روی بدن این ماهی‌های عظیم الجثه نصب می‌شود و از این طریق تحقیقات زیر دریا‌ها را انجام می‌دهند.
به گزارش مارین نیوز، اگرچه این روزها برای تحقیقات دریایی، پهپادهای زیردریایی و ربات‌های هوشمند آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی دانشمندان قصد دارند با روش‌های کاربردی‌تر دنیای زیر آب را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند.
محققان دانشگاه اورِگان به تازگی یک سیستم هوشمند ساخته‌اند که روی بدن وال‌ها نصب می‌شود تا این ماهی‌های عظیم الجثه تحقیقات زیردریایی انجام دهند و اطلاعات آن را به دانشمندان مخابره کنند.
اگرچه سیستم‌های ردیاب مخصوص ماهی‌ها از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی این نخستین باری است که چنین سیستم هوشمندی به صورت اختصاصی برای وال‌ها ارائه می‌شود تا ماهی مذکور بیش از یک هفته دستگاه الکترونیکی را روی بدن خود حمل کند.
سیستم هوشمند با نام «دستگاه پیشرفته رفتارسنج آبی» (ABU) ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به مدت بیش از 7 هفته روی بدن وال بماند و هر ثانیه اطلاعات دقیق را به دانشمندان مخابره کند.
زمانی که این برچسب هوشمند به پایان عمر خود نزدیک می‌شود، به صورت خودکار از بدن وال جدا می‌شود و روی سطح آب باقی می‌ماند. در این شرایط چراغ‌های LED دستگاه روشن می‌شوند و سیستم GPS آن فعال می‌شود تا دانشمندان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان آن را پیدا کنند.
با این دستگاه که می‌تواند به مدت طولانی دوام بیاورد و اطلاعات دقیق و کاربردی را در اختیار دانشمندان بگذارد، بخش‌های بیشتری از دنیای ناشناخته اعماق اقیانوس‌ها کشف خواهد شد.

منبع : فارس 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: