تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۶۵
تعداد بازدید: ۱۴۳۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
انجمن سازندگان شناور در ارتباط با پاسخ دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت به نامه 400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف به رئیس جمهور در خصوص واردات کشتی، با بررسی جوابیه فوق، نکات تامل برانگیزی را به عرض ریاست جمهور محترم رساند.
به گزارش مارین نیوز، پیرو انتشار نامه 400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف به رئیس جمهور در خصوص واردات کشتی، تراکتور و ساخت نیروگاه، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به شبهات مطرح شده، طرح برخی مسایل را نشان از ابهام احتمالی یا کم اطلاعی نویسندگان این نامه دانست. در این ارتباط انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران با بررسی جوابیه فوق نکات تامل برانگیزی را طی نامه ای به عرض ریاست جمهور محترم رساند. 
در این نامه به نکات مهمی در خصوص واردات کشتی اشاره، که خلاصه ای از آن به شرح ذیل است : 
الف - در کشور ما تاکنون صدها شناور ساخته شده و میلیاردها دلار سرمایه گذاری زیر بنایی در حوزه کشتی‌سازی صورت گرفته و کارخانجات داخلی کاملاً قادر به تامین نیازمندیهای کشور می باشند.
ب- تغییر ماهیت قرارداد برای تطابق بخشی آن به قانون حداکثر استفاده از توان داخل. 
ج - قانون "منع خرید خارجی شناورهای تا ظرفیت 100 هزارتن DWT" مصوب هشتمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور در تاریخ 94/6/23 به ریاست معاون اول محترم ریاست جمهور. 
د - آیا در اعمال تحریم و شرایط فورس ماژور کشور کره که جزو تحریم کنندگان ایران بوده است، می تواند درخواست ضرر و زیان نماید ؟ قطعاً بررسی مسائل حقوقی توسط کارشناسان خبره کشور می‌تواند کلیه درخواست‌های غیر منطقی حادث شده از تحریم را به نفع کشور حل و فصل نمایند. 
هـ- آیا ادعای ضرر و زیان از طرف کشور کره و ترساندن ایران مبنی بر قبول تب به جای مرگ، نمی‌باشد ؟ در مورد تحریم مضاعف کشور کره جنوبی، ایران چه اقدامی انجام داده‌است ؟ جایزه آن ابلاغ قراداد 10 فروند کشتی می باشد ؟ 
و - چه اطمینانی وجود دارد که بعد از چند ماه و تغیر شرایط بین المللی مجددا شرکت کره ای از ادامه پروژه سر باز نزدند؟ آیا نباید در اینگونه روش ها و واگذاری صد در صد کا به خارجی ها، تجدید نظر کنیم ؟ 
ز - در مورد انتقال تکنولوژی لازم است گفته شود، کشوری که خود نفتکش 113000 تنی ساخته و صدها هزار تن سازه‌های فولادی فراساحلی پیچیده کشور را ساخته، نصب و تامین می نماید، نیازمند به تکنولوژی کره می‌باشد؟ طی 30 سال اخیر صدها فروند کشتی در کره و چین برای کشور ساخته شده و در تمام آنها صحبت از آموزش و انتقال فناوری مطرح بوده. آیا شرکت کشتیرانی می تواند نتیجه آنها را بیان کند ؟ آیا در این سالها برنامه ای داشته است؟ 
ح - آیا در قرارداد واقعا استفاده حداکثر از مواد اولیه داخلی تضمین گردیده است؟ چه میزان از ورق فولاد، رنگ، کابل، لوله آلات و تجهیزات این تیپ از شناورها که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد تعهد شده تا از تولید کنندگان داخلی تامین گردد؟ 



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
عدم حمایت از تولید داخلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
1
1
خطاب به انجمن سازندگان شناور
بیش از 1.5 سال است جهت ساخت یک شناور فولادی به کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر درخواست دریافت تسهیلات داده ایم خدا شاهده بعد از این همه دوندگی و رو زدن به این و آن که این شناور در منطقه نیست و بسیار لازم است با وجود اینکه خودشان از این موضوع آگاهی کامل را داشتند در اخر جلسه گرفته اند و به ما می گویند فعلا سیاست ها و اولویت سازمان به موارد دیگری غیر از شناور است. وقتی که سازمانی خود را متولی ارایه تسهیلات می داند و از تولید داخل هیچ حمایتی نمی نماید شما چرا سر خود را بدرد می اورید.ساخت شناور هزینه بر است مخصوصا در ایران و باید تسهیلات به آن تعلق بگیرد. این بدین معنی است که با زبان بی زبانی به شما می فهمانند که بروید از خارج وارد کنید اگر چه ریاست همین سازمان در رسانه ها فریاد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل را سر می دهد اما در واقعیت دقیقا بر عکس است.متاسفانه اگر ما 2 سال پیش همین شناور را از خارج خریداری کرده بودیم بسیار جلو بودیم و مجبوریم همین کار را انجام بدهیم.
والسلام
ناظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
2
البته موارد مافیایی وحود دارد. به شرکتی که 15 فروند شناور دارد بدون برگذاری جلسه تسهیلات را می دهند.
محمد مهدی عبدالرزاق
|
United States
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
1
0
بهتر است در داخل کشور ساخت شود .بنده با تجربیه بیست سال در دریا و دوازده سال در خشگی و حدود سه سال سابق ساخت در چین را دارم و هر لحضه خواستید در خدمت هستم
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
1
متاسفانه جوابیه ی خوبی نیست و از انجمن انتظار بیشتری در ارائه پاسخی سنجیده و بدون اشکال میرفت. احتمالاً تحریم جزو موارد فورس ماژور قرارداد با کره نبوده ضمن آنکه آقای سعیدی مدیرعامل کشتیرانی خود قبلاً عضو تیم مذاکره کننده 1+5 آقای جلیلی بوده و اشراف کامل به مسائل حقوقی شرایط تحریم دارند. یا چطور برای ساخت کشتی در کره، شرکت هیوندای حاضر به تامین مواد و تجهیزات از ایران است؟ این حرف اصلاً منطقی نیست. یا صرف ساختن یک فروند تانکر 113 هزارتنی، تکنولوژی ساخت ما با کره برابری میکند؟ ظاهراً اینجا هر کس دنبال دوختن کلاهی از این نمد است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: