تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۸۷
تعداد بازدید: ۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
تصاویر جدید منتشر شده نشان می دهد شکاف تکه یخ شناور "سی لارسن" قطب جنوب در هفته های اخیر به 18 کیلومتر رسیده است.
به گزارش مارین نیوز، یخچال شناس برجسته ناسا در باره افزایش و گسترش شکاف در یخ های شناور قطب جنوب ابراز نگرانی کرد.
تصاویر جدید منتشر شده نشان می دهد شکاف تکه یخ شناور "سی لارسن" در هفته های اخیر به 18 کیلومتر رسیده است.
این سطح یخی قطب جنوب در حال حاضر دارای 97 کیلومتر طول و 100 متر عرض است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد : یخچال شناسان سازمان فضایی آمریکا معتقدند در صورت افزایش شکاف به حدود 20 کیلومتر دیگر، این تکه یخ شناور پس از شکسته شدن به کوه یخ شناور در قطب جنوب تبدیل می شود.
تد اسکامبوس دانشمند دانشگاه کلرادو با اشاره به قریب الوقوع بودن احتمال تشکیل کوه یخ شناوری دیگر در قطب جنوب در مارس گفت" اینگونه تکه های بزرگ یخ های شناور که تقریبا سه چهارم مناطق ساحلی قطب جنوب را در بر گرفته اند از یخچال های خشکی حفاظت و حمایت می کنند."
وی که به همراه شماری دیگر از دانشمندان عازم عملیات پژوهش و تحقیقات علمی خود از قطب جنوب است گفت" دلایل و نشانه های دیگری از رشد این شکاف یخی که سبب فروپاشی و از بین برفتن همه آن شود نمی بیند."
براساس گزارش ها، ایجاد شکاف در یخ های قطب جنوب در سال 2002 سبب کاهش ناگهانی " سطح یخی لارسن بی " و در نتیجه کاهش و کوچک شدن یخچال های خشکی در قطب جنوب شد.
جی زوالی قطب شناس ناسا همچنین با اظهار نظرهای خوش بینانه شکاف طبیعی و کنونی در تکه یخ های شناور بزرگ قطبی را هشدار دهنده نمی داند.
وی معتقد است تکه یخ های بزرگ قطب جنوب به صورت دوره ای از بدنه اصلی یخچال ها جدا می شوند و همچون دیگر تکه های یخ رفته رفته بر اثر آب شدن ضخامت خود را از دست می دهند و این روال طبیعی است.
افزون برآن، ادریان یوکمان پژوهشگر دانشگاه سوان سی در انگلیس که روند ایجاد شکاف های یخی را بررسی می کند، اگر چه ارتباط بین شکاف در تکه یخ های بزرگ و تغییرات شرایط آب و هوایی را رد می کند اما در نهایت بروز چنین حوادث طبیعی را در روند گرم شدن زمین بی تاثیر نمی داند.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: