تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۹۲
تعداد بازدید: ۹۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به مناسبت برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» پیامی صادر کرد و در آن، بر اهمیت خودباوری در به بار نشستن نهال اقتصاد دانش بنیان و پیشبرد اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد.
به گزارش مارین نیوز، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به مناسبت برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» پیامی صادر کرد. متن کامل این پیام به شرح زیر است:
«قاف اینجاست؛ زیرپای ما. چاره اینجاست؛ در دست های ما. سیمرغ اینجاست؛ در مغز ما. کیمیا برای ما، دیگر کمیاب نیست. ما همه چیز داریم. عرصه سعادت مهیاست. وقت کم داریم. راه دراز است. جوانان ما امید دارند. شور دارند. تخصص دارند. انگیزه دارند. سرزمین ما سرشار از فرصت است. جغرافیای اش پر از گوهر است. در این میان، خودباوری می خواهیم. باید برای توانمندترشدن، تکیه گاه ها را محکم تر کنیم. دارایی های فکری را اگر بهتر ببینیم، داشته های فیزیکی مان را محکمتر نگهداری خواهیم کرد.
فرهنگ علم و فناوری، موهبت والایی است. چرخ های این سیستم است. اگر به اندازه و در مسیر باشد، راه فردا را بی دردسر در می نوردد. تا می توانیم باید توشه مان را از آن پر کنیم. فرهنگ مان را اگر درست کنیم، چیزهای دیگر، درست‌شده هستند. البته، بازآفرینی خرد فرهنگی اولویت ماست؛ خردی که پشتوانه تاریخی دارد. تاریخ ما حرف های بسیار دارد. خردمندانه باید از گذشته های مان درس بگیریم؛ از شیرینی هایش، از تلخی هایش، از پیروزی هایش، از شکست هایش. کارآفرینی ما، آنگاه ایرانی و خودی و موفق است که به تاریخ خودمان تکیه کنیم و فرهنگ خردمندانه گسترش علم و فناوری را عظمت ببخشیم.
آنقدر مقاله داریم که سال های سال، بخواهیم محصول شان کنیم، دست مان پر خواهد بود. آنقدر متخصص و فارغ التحصیل داریم که کیفیت کار را با تلاش، بالا خواهند برد. آنقدر شرکت دانش بنیان داریم که نیازمند غیر نخواهیم شد. فقط باید بخواهیم، تا بسازیم. از خواستن ساخته ها، باید به ساختن خواسته ها عروج کنیم. همین ما را به ارجمندی مدام می رساند. به قله می برد.
اگر گلایه ای هست، بر همه ما خواهد بود. همه اگر داشته هایمان را رو کنیم، خواسته هایمان را پی جو باشیم و منفعت مان را با جمع همسو کنیم، حال همه ما بهتر خواهد شد. حال ایران خوشتر خواهد شد. اقتصاد دانش بنیان، بی حضور مردم، جایی در این مملکت ندارد. مردم باید شرکت های دانش بنیان را جدی تر بگیرند. فرزندان شان را مهره های اصلی این سیستم بدانند. از تولیدکنندگان، مطالبه محصول و خدمت خوب داشته باشند. تولیدکننده ها، خود را از مردم بدانند. اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، اینها را به هم وصل کنند. «ایران‌ساخت» هم البته می خواهد که چنین کند. چراغ این راه باشد. هر چند که جان پرنورش را، باز هم باید از مردم بگیرد.
جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» گامی تاثیرگذار در راستای فرهنگ‌سازی و آشناسازی عموم جامعه با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشورمان است و در کنار سایر اقدامات موثر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تبدیل به رویدادی به یادماندنی شده است. چرا که این جشنواره با ایجاد تحرک در جامعه و توجه به محصولات ساخت ایران، مسیر حرکت رو به جلو و پیشرفت را سرعت ببخشد.
 ایجاد زیست بوم و فرهنگ کارآفرینی در کشور، با خودباوری، آغاز می شود، با آن ادامه می یابد، و پایان اش نیز با همان است. همه ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا ساز خودباوری در داخل کشور، ناکوک است. چرا؟ نگاه فرهنگی مان اگر نسبت به خودمان خوب شود، خودمان هم خوب می شویم. کسب و کارمان هم سکه می شود.
زبان هنر، شوق ها را برای کار کردن، صدچندان می کند. هنر نادیده‌ نگرفتنی است. هنرمندان ما نمونه های خوبی از مردمان خودباورند. کارهای بزرگ را بلدند انجام بدهند. هنرمندان قمر جامعه هستند. هر چه جامعه خوب باشد، آنها هم پرنورند و قرص کامل. این ارتباط با رسانه ها شفاف تر و درخشان تر خواهد بود. رسانه های ما حواس ملت هستند. پیام درست، راه و چاره درست را نشان خواهد داد.
برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت می‌تواند با بهره‌گیری از زبان هنر، راه‌گشا باشد. در اصلاح الگوهای نادرست فرهنگی رسوخ کرده در جامعه که مانع شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی شده‌اند، هم یاریگر باشد. آنگاه دیگر، دست های ما، بوی نفت نخواهد گرفت و کرخت مان نخواهد کرد. موفق باشید.
در پایان از همکاران خوبم و دست اندرکاران جشنواره و به ویژه اهالی فرهنگ و هنر در همراهی هایشان، کمال تشکر را دارم.»
براساس این گزارش، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» عصر 18 دی ماه در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. در اين مراسم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رييس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پرویز کرمی دبیرکل جشنواره «ایران ساخت» و جمعی از مسوولان و هنرمندان از نفرات برگزيده در بخش هاي مختلف با اهداء لوح سپاس قدرداني شد.
جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری با نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
با تشکر از فعالیتهای خوب انجام شده باید به عرض برسانم که توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نکات زیر میتواند اقدامات موثری را بدنبال داشته باشد که متاسفانه تا به امروز مغفول مانده است. برای تقویت خودباوری:

1- چرا از پروژه های بزرگ ملی فیلمهای فاخر علمی با چگالی علمی بالا ساخته نمیشود. مثلا در مورد فرآیند طراحی و شروع ساخت ومراحل ساخت و تجهیز و آب اندازی و تست دریایی کشتی ایران-اراک به عنوان اولین تجربه کشور در ساخت کشتی اقیانوس پیما میشد یک فیلم یک ساعته بسیار ارزشمند ساخت. الان روی اینترنت هیچگونه فیلم علمی در مورد پروژه های ملی نیست. برخی موارد هم که هست همش مصاحبه با مدیران پروژه است که حرفشان خلاصه میشود در اینکه "ما توانستیم!". عملا فیلمهای ساخته شده ارزش علمی ندارند وصرفا ارزش خبری دارند. نمونه فیلمهای 45 دقیقه ای نشنال ژئوگرافی و شبکه دیسکاوری نمونه های خوبی از بررسی صفر تا صد یک پروژه به همراه جزئیات خوب علمی با ترکیب فیلمهای واقعی و انیمیشنی است. 90 درصد مستندات علمی ایرانی در مورد پروژهای بزرگ ملی، صرفا مصاحبه با افراد است درحالیکه مصاحبه ها دریک فیلم علمی نباید بیش از 10-20 درصد زمان فیلم باشد.

آیا تاکنون با این همه بودجه حتی یک فیلم 45 دقیقه ای اینطوری از پروژه های مهندسی فاخر در کشور ساخته شده؟؟؟؟!!!

پیشنهاد میشود معاونت علمی با یک شرکت فیلمساز حرفه ای قراردادهایی را منعقد کند تا از زمان شروع هر پروژه ملی بصورت هرچند هفته یکبار فیلمبرداری انجام شود و در انتهای کار یک فیلم علمی واقعی ازمشخصات ومعضلات آن پروژه ازصفر تا صد بیان گردد.

2- چرا در افتتاح پروژه های ملی صرفا با پیرمردها مصاحبه میشود و از جوانانی که کار اصلی را انجام دادند هیچ خبری نیست؟ جوان ایرانی چگونه به خودباوری برسد؟

3- چرا در تمام فیلمهای سریال تلوزیونی کسی که اقدام به کسب وکار میکند آخرش در اثر یک توطئه ورشکست شده وکارش به فرار و زندان و دادگاه می کشد؟ آیا نتیجه این فیلمها این نمیشود که همه جوانان ایرانی به دنبال کار بی دردسر دولتی هستند؟ چرا اقدامی برای اصلاح محتوای فیلمها در راستای تشویق به رونق کسب وکار نمیشود؟

4- چرا تاکنون زندگینامه هیچ کارآفرین برتر تبدیل به فیلم نشده تا جوانان بدانند باید ازصفر شروع کرد؟

5-چرا در فیلمهای ایرانی هیچ اشاره ای به اهمیت خرید جنس ایرانی نمیشود؟

به نظرم معاونت علمی اگر بتواند یک همکاری سازنده با صداو سیما داشته باشد تا فکرهای مریض و کوتاه قد!! فیلمسازان ایرانی را رشد دهد اقدامات ونتایج موثرتری به بار خواهد آمد تا صرفا برگزاری کنفرانس وجشنواره!

باتشکر از اقدامات انجام شده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: