تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۳۷
تعداد بازدید: ۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
یک سکوی اسپار همانند یک سکو (Tension Leg Platform )TLP (سکو با مهار کششی) به کف دریا مهار می شود ولی با این تفاوت که در سکوهای TLP کابل های مهار به صورت کاملا عمودی به بستر دریا متصل شده اند اما اسپارها به شیوه معمولی در بستر دریا مهار می شوند.
به گزارش مارین نیوز ، این در حالی است که سکوهای SPAR از سکوهای با پایه و مهار کششی(TLP) باثبات تر هستند؛ زیرا دارای یک وزنه تعادل بزرگ در پایین سازه خود هستند.

سکوی اسپار
جالب است بدانید بر خلاف سکوهای TLP که در آنها استفاده از کابل های فولادی برای حفظ تعادل سازه بسیار ضروری است، در این سکوها برای حفظ تعادل و عمود ماندن سکو نیازی به کابل های فولادی نیست؛ زیرا در طراحی منحصر به فرد سکوی SPAR به دلیل پایین بودن مرکز شناور، کرانیگاه در پایین مرکز تعادل شناوری قرار دارد. به همین علت حتی اگر این کابل ها بریده هم شوند به دلیل شکل خاص طراحی سکو، هیچ وقت امکان چپ شدن و بر هم خوردن تعادل آن وجود ندارد.

سکوی پایه کششی(TLP)
در خصوص فرایند جابجایی و انتقال یک سکوی اسپار بعد از ساخت آن نیز باید گفت که به علت طول زیاد در مقابل عرض کم، این سکوها را نمی توان به صورت قائم جابجا کرد. به همین علت، اسپارها را به صورت افقی از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا می کنند. لذا عرشه بالایی و تجهیزات حفاری و استخراج را از مجموعه اسپار جدا کرده و بعد از نصب آن در محل مناسب بر روی اسپار سوار می کنند.
تاکنون 3 مدل از سکوی اسپار طراحی و ساخته شده است؛ سکوهای اسپار کلاسیک، سلولی و خرپا .

سکوی اسپار سلولی  SELL- SPAR





منبع :  نفت ما 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: