تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۴۰
تعداد بازدید: ۱۷۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
برای اولین بار ساخت شناور اقیانوس پیما صیادی ترالر پیشرفته در ایران
مدیرعامل شرکت طراحان پارس مارین : انتظار ما از مسئولین این است که همت بخرج دهند، وقتی چنین ظرفیتی در کشور وجود دارد از طراحان و سازندگان داخلی حمایت نمایند، سالیانه چندین مورد از این کلاس شناورها را وارد می کنیم، چرا باید این کار انجام شود ؟
به گزارش مارین نیوز، اولین شناور ترالر اقیانوس پیما با بدنه پیشرفته توسط شرکت طراحان پارس مارین از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس طراحی و در شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا ساخته شده است و به زودی به آب اندازی خواهد شد. ترالرها یک نسل کارآمد از شناورهای صیادی هستند و از پیشرفته ترین و چالش برانگیزترین شناورها می باشند، این شناورها باید قابلیت صید و دریانوردی در شرایط بسیار بد جوی را داشته باشند و بتوانند در طول دریانوردی طولانی چند ماهه بدون بازگشت به بندر اصلی، در دریا بمانند. 
مهندس شعبانی مدیرعامل شرکت طراحان پارس مارین در گفتگویی با خبرنگار مارین نیوز با اشاره به فرم بدنه بسیار پیشرفته و طراحی و ساخت چالش بر انگیز این شناور گفت : برای طراحی این کشتی، تیم های طراحی سازه، برق و مکانیک به طور موازی روی این پروژه کار کرده اند. این شناور فرم بدنه خاصی دارد تا در همه شرایط آب و هوایی جواب بدهد و از طرفی دیگر مصرف سوخت این شناور باید پایین باشد تا بتواند چندین ماه در آب بماند. این کشتی دارای 40 متر طول،550 متر مکعب ظرفیت انبار صید، قابیلت حمل 220 هزار لیتر سوخت و بیش از 70 هزار لیتر آب دارد که در تمامی شرایط جوی پایدار است و برای صید در اقیانوس طراحی شده است. شناوری فوق العاده کارآمد بوده و هزینه ساخت آن 3/1 نمونه خارجی است. 
وی با اشاره به بحث طراحی اظهار داشت : در طراحی شناورهای صیادی باید به سیستم صید هم آشنا باشیم. هرچقدر کشتی سازی بلد باشیم اما از اگر از دریا و صید فاصله داشته باشیم، چون عملا در کار نبوده و شرایط و امکانات مورد نیاز در کشتی صیادی را نمی دانیم عملا نمیتوانیم کشتی مناسبی برای صیادی طراحی کنیم باید کسانی این طراحی را بکنند که هم در تئوری و هم در عمل این کار را کرده باشند. نزدیک به 15 سال در بوشهر این شناورها را زیر نظر گرفتیم و با آنها کار کردیم و تحقیقات خود را از همان موقع شروع کردیم. طراحان ما حتی سفرهایی با صیادان برای درک نیازها و شرایط صید منطقه را داشته اند تا در طراحی شناور، طراحی صید به سبک ایران را در این شناور پیاده نمایند. 
مدیرعامل شرکت طراحان پارس مارین با بیان اینکه این شناور قابلیت تجهیز به انواع تورهای پیشرفته و سازگار با محیط زیست را دارا است، بیان داشت : طراحی این شناور از خطوط اولیه تا نقشه های ساخت توسط متخصصان داخلی 2 سال پیش به اتمام رسید. ظرفیت ساخت با توجه به فرم بدنه انحنادار و تجهیزات خاص آن در شرکت صدرا وجود داشت و ساخت آن را شروع کردیم و امروز شاهد کشتی فوق العاده کارآمد و زیبایی هستیم که مورد استقبال صیادان قرار گرفته است. 

شعبانی تاکید کرد : با این شرایط امیدواریم راه درستی باز شود تا این دست از شناورها را در داخل بسازیم. شرکت ما تنها شرکتی است در ایران که به طور تخصصی طراحی شناورهای صیادی را انجام می دهد. کشورهای اندکی در دنیا قادر به طراحی وساخت شناور های ترالر هستند، در حال حاضر در کشور ما شناورهای ترالر فرسوده، ازخارج کشور خریداری می شود یا با ایجاد تغییرات در کاربری و صرف هزینه بسیار بر روی شناورهای دیگر مانند کشتی های باری، از آن به عنوان یک ترالر تک عرشه ای و بسیار ناکارمد در مقایسه با سایر ترالرها استفاده می شود. تغییر کاربری به این گفته می شود که شناور باربری یا یدک کش را با تغییراتی شبیه یک شناور صیادی ترالر درمی آوریم. شناورهای صیادی ترالر نو بسیار گران هستند (حدود 40 میلیارد تومان) و به دلیل اینکه مالکان استطاعت این را ندارند که چنین شناوری را خریداری نمایند، شناورهای فوق العاده پوسیده 20 الی 30 سال کارکرد خریداری می کنند که این شناورها در خارج به دلیل طول عمر زیاد و پوسیدگی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و اگر هم بیمه شوند بدلیل هزینه بالای بیمه، به نفع مالک است که شناوری نو تهیه نماید. یعنی شناوری که در کشورهای دیگر از رده خارج می باشد را به ایرانی ها می فروشند. متاسفانه ایران زباله دانی شناورهای مستعمل خارجی شده است. 
مدیرعامل شرکت طراحان پارس مارین تصریح کرد : هر کشتی حدود چند صد نفر را مستقیم درگیر می کند و حدود چندین هزار نفر را بطور غیر مستقیم مشغول به کار می کند. نیاز کشور به این شناورها بسیار است منتها به دلیل نبود ضوابط درست و حسابی در کشورمان، در حال حاضر حدود 30 فروند آنها که بصورت اجاره ای از کشورهای دیگر در حال فعالیت هستند و امسال تعداد زیادی شناورهای مستعمل و پوسیده خریداری شده که برخی از آنها در اداره بندر هم ثبت شده اند، که جای سوال دارد که چگونه این شناورهای مستعمل ثبت می شوند ؟ 
وی با بیان اینکه وقتی در کشور ظرفیت طراحی و ساخت چنین کشتی هایی وجود دارد و سازنده هایی مانند صدرا، ایزوایکو، شهید محلاتی و حتی یاردهای کوچکتر هم می توانند به راحتی این شناور را بسازند و به مراتب هزینه ساخت آن کمتر از نمونه خارجی است، اظهار داشت : واقعا جای سوال دارد چرا مسئولین به این فکر نیستند که جلوی واردات این شناورها را بگیرند و اجازه بدهند در داخل کشور ساخته شود تا هم اشتغالزایی و هم صرفه جویی ارزی شود که از هرنظر قطعا به نفع کشور است. 
شعبانی تاکید کرد : قیمت این کشتی در دنیا حدود 40 میلیارد تومان است که در کشتی سازی صدرا با 8 میلیارد تومان ساخته شده است که از خرید مستعمل آن هم با توجه به هزینه های بعدی برای تغییرات مناسبتر است. سازمان بنادر و دریانوردی قانون مدون و درست و حسابی ندارد یا اگر دارد، لازم الاجرا نکرده است و اگر اجرا کرده، ما در عمل این موضوع را به چشم نمی بینیم. چون شاهد واردات شناورهای 40 ساله در داخل کشور هستیم. بعضا نقشه های این شناورها را که برای تغییر کاربری و یا هرکاری دیگری بررسی می کنیم، می بینیم نقشه ها برای 40 سال پیش است اما اسنادی که ارائه می دهند برای 5 سال پیش است و همه این را می دانند، اما کسی جلوی آن را نمی گیرد. 
وی در پایان گفت : انتظار ما از مسئولین این است که همت بخرج دهند، وقتی چنین ظرفیتی در کشور وجود دارد از طراحان و سازندگان داخلی حمایت نمایند، سالیانه چندین مورد از این کلاس شناورها را وارد می کنیم، چرا باید این کار انجام شود ؟ 
به گزارش مارین نیوز، شرکت طراحان پارس مارین پس از سالها مطالعه و تحقیق در مورد این شناورها برای نخستین بار در ایران اقدام به طراحی کامل ترالرهای با بدنه پیشرفته و تخصصی نموده است که هم اکنون در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته و در روزهای آتی به آب اندازی می شود. فروند دوم آن با ابعادی بزرگتر قرار است در موسسه شهید محلاتی ساخته شود. 

در ذیل چند نمونه از مزایای این شناور عنوان می شود : 
  • این شناور دارای 40 متر طول  ، 9.60 متر عرض می باشد و پیشرفته ترین شناوری است که با بدنه تخصصی ترالر در کشور طراحی شده است . این کشتی به 4 تونل انجماد با ظرفیت 36 تن در روز مجهز است و دارای دو انبار نگهداری صید به ظرفیت 550 متر مکعب می باشد.
  • پایداری بسیار عالی
  • مکانیزه بودن سیستم صید و فرآوری
  • دریامانی بیشتر و راندمان چند برابر شناور
  • تسلط کامل و دید 360 درجه کاپیتان بر پروسه صید
  • جانمایی مناسب تونل انجماد
  • فضای زیست بسیارراحت و لوکس و معماری زیبای کشتی
  • امکان صید در هرگونه شرایط جوی


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مدیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
1
1
اولا خدمت شما عرض شود که مجوز صید برای ترالر کلا ممنوع شده. ثانیا چیزی که شما ساختید با نمونه خارجی آن زمین تا اسمان تفاوت دارد. شما با اصل موضوع آشنایی ندارید. ببینید اصلا این صحبت شما منطقی نیست که ما اگر در داخل شناور را بسازیم 8 میلیارد و اگر از خارج خریداری کنیم 40 میلیارد !!!!!ممکنه است مثلا 30 الی 35 میلیارد در داخل ساخته شود ولی نه 8 دوست عزیز.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
1
1
سلام چیزی که الان میبینیم این است که این شناور با 8 میلیارد ساخته شده است و قرار است به آب اندازی بشه. بعد از به آب اندازی می تونیم در مورد کارایی و فرق با نمونه خارجی صحبت کنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: