تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۵۴
تعداد بازدید: ۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و پایین آمدن سطح دریاچه و افزایش غلظت نمک آن، میزان جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه بسیار کاهش یافته و صید آن تا اطلاع ثانوی ممنوع است و بنابراین با بهبود وضعیت بارندگی در استان و به تبع آن بهبود شرایط دریاچه، صید و صادرات آرتمیا مجددا آغاز می‌شود.
به گزارش مارین نیوز، معصوم فصیح با اشاره به مساله صید، تکثیر و پرورش آرتمیا در استان اظهار داشت : آرتمیا موجود زنده و با ارزش دریاچه ارومیه است که در تغذیه لارو میگو و لارو بچه ماهیان سردآبی ، ماهیان تزئینی و خاویاری کاربرد داشته و از نظر اقتصادی ارزش بسیار بالایی دارد.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و پایین آمدن سطح دریاچه و افزایش غلظت نمک آن، میزان جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه بسیار کاهش یافته و صید آن تا اطلاع ثانوی ممنوع است و بنابراین با بهبود وضعیت بارندگی در استان و به تبع آن بهبود شرایط دریاچه، صید و صادرات آرتمیا مجددا آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: در این رابطه شیلات استان در سال‌های اخیر پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی در فسندوز را مدنظر قرار داده و با اجرای پروژه‌های متعدد امکان‌سنجی لازم را انجام می‌دهد.
وی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در آذربایجان‌غربی افزود : این صنعت نوپا بوده و در استان با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مطالعات بسیار جامعی در زمینه تکثیر و پرورش آن انجام گرفته است.
معصوم فصیح گفت : حتی نمونه‌های 20 کیلو گرمی نیز در استان با سنین پنج تا هشت ساله موجود است و با مجوزهای صادره و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امید است که تا سقف تولیدی هزار تن در استان برسد. 
وی با اشاره به راه‌اندازی صنایع شیلاتی در استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت : بی‌شک همگام با بحث تکثیر و پرورش، اهتمام ویژه به امر صنایع جانبی شیلاتی در استان شده و صنایع مکمل زنجیره تولید روز به روز درحال افزایش است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی از راه‌اندازی سه کارخانه و کارگاه عمل‌آوری و بسته‌بندی ماهی، شاه میگو و کنسروسازی در استان خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر آن به منظور راه‌اندازی کارخانجات تولید خوراک آبزیان و نیز تولید محصولات فرآوری شده آبزیان، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته است.
به گفته وی، به منظور حمایت تولیدکنندگان و رعایت حقوق مصرف کنندگان، تعداد شش بازارچه حراج ماهی و عرضه مستقیم انواع آبزیان در استان راه‌اندازی شده و این بازارها در عرضه مستقیم، بهداشتی و مطمئن ماهی و سایر آبزیان در استان نقش بسزایی دارند .
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی افزود: تاکنون تاسیسات بسته‌بندی و صادرات شاه میگو در سد ارس ساخته شده و ضمن راه‌اندازی خط تولید خوراک آبزیان کارخانه میلاد مهاباد، احداث نخستین کارخانه تولید کنسرو ماهی در استان و راه اندازی کارخانه ایران پاش و تولید انواع تجهیزات پلاستیکی شیلاتی در آذربایجان‌غربی انجام شد.

منبع : تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: