تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۶۴
تعداد بازدید: ۱۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از به آب‌اندازی کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی دریایی خلیج فارس در بهمن ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، دکتر ناصر حاجی‌زاده در گفتگو با ایسنا با تاکید بر  اینکه کشتی اقیانوس‌پیمای خلیج فارس آماده به آب‌اندازی است، افزود: این کشتی تحقیقاتی قرار است طی مراسمی با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور به آب انداخته شود.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در خصوص زمان دقیق به آب‌اندازی این کشتی، اظهار کرد: برای برگزاری این مراسم دو زمان تعیین شد که یکی در 10 روز اول بهمن ماه و دیگری در دهه فجر تعیین شده است.
حاجی‌زاده در عین حال با تاکید بر اینکه از سوی وزارت علوم زمان به آب اندازی کشتی در 10 روز اول بهمن ماه تعیین شده است، اضافه کرد: تعیین زمان دقیق به آب‌اندازی نیاز به هماهنگی میان این دو نهاد دارد؛ ولی به طور قطع در یکی از تاریخ‌های تعیین شده مراسم به آب‌اندازی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی برگزار خواهد شد.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به ماموریت‌های این اقیانوس‌پیما، خاطرنشان کرد: از آنجایی که این کشتی به تازگی به آب انداخته می‌شود، از این رو ماموریت‌ آن کوتاه مدت و در تنگه هرمز خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی به معاونت وقت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.
ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش آمده شرکت ایتالیایی از همکاری دراین پروژه سرباز زد، از این رو کار طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی کاملا بومی و توسط محققان داخلی انجام شده است.
این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند. سرعت گشت‌زنی این شناور ۱۲ گره دریایی و سرعت نهایی آن ۱۵ گره دریایی است. بر روی این شناور ۲ موتور و ۲ ژنراتور ۴۰۰ کیلووات و یک ژنراتور اضطراری ۸۵ کیلووات نصب شده است. این شناور امکان ورود به اقیانوس را دارد و از نظر توانایی مقابله با امواج سهمگین دریا نسبت به شناورهای فعلی منطقه برتری دارد.
با به آب انداختن این شناور، امکان انجام تحقیقات در خلیج فارس و دریای عمان تا عمق ۳ هزار متری فراهم می‌شود. 



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
لطفا دعوت از مردم عادی ودانش آموزان و دانشجویان فراموش نشود+ بازدید از فضای داخل کشتی+ فیلمبرداری حرفه ای و عکاسی حرفه ای
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: