تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۶۶
تعداد بازدید: ۱۰۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : همکاری بین بخشی در حوزه بنادر ضروری است زیرا بندر تلاقی رویکردهای مختلف تجاری، اقتصادی، امنیتی، حفاظت از ذخایر و محیط زیست است.
به گزارش مارین نیوز، معصومه ابتکار در جلسه بررسی برنامه مدیریت محیط زیست بنادر کشور با بیان اینکه بندر تلاقی رویکردهای مختلف تجاری، اقتصادی، امنیتی، حفاظت از ذخایر و محیط زیست است، گفت: از این رو ضروری است تا همکاری بین بخشی در این حوزه با جدیت بیشتری دنبال شود.
معاون رئیس جمهور یکی از جهت‌گیر های مهم دولت یازدهم را توجه به مسائل محیط زیستی در حوزه دریا برشمرد و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که در این حوزه وجود دارد می‌توان با گسترش همکاری‌ها و با بهره‌گیری از قوانین و مقررات و سیاست‌های خوبی که در این حوزه وجود دارد، از طریق تعریف ساز و کارهای تعامل بیشتر در قالب تفاهمنامه، همچنین تعریف برنامه‌های مشترک اجرایی، مناطق ساحلی و دریایی را از گزند بسیاری صدمه‌ها، آسیبها و تخریبها حفظ کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای سیاست‌های کلی محیط زیست نظام، ابلاغی مقام معظم رهبری، موضوع محیط زیست دریایی است، گفت: از این رو ضروری است تا دستگاه‌های مرتبط ضمن انجام تکالیف و مسئولیت‌های خود بتوانند در تعامل با یکدیگر، برنامه و شاخص‌هایی را تعریف کنند که مانع از هرگونه آسیب یا تخریب در مناطق ساحلی و دریایی شود.
وی اشاره‌ای هم به موضوع تهیه و تدوین شاخص‌ها و استانداردهای بنادر سبز داشت و این اقدام را گامی مثبت برای رتبه‌بندی بنادر و تشویق و ترغیب آنها به رعایت شاخص‌های محیط زیستی دانست.
ابتکار ضمن یادآوری هدف‌گذاری جهانی برای دستیابی به توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: اگرچه اقدام‌های مثبتی در حوزه بنادر صورت گرفته اما همچنان تا نقطه مطلوب و رویکرد جهانی فاصله وجود دارد و به طور نمونه طی بازدیدی که اخیرا از بندر آنت ورپ بلژیک به عنوان دومین بندر مهم اروپا که در رتبه‌بندی شاخص‌های محیط زیستی بنادر جهان نیز جزء دو بندر برتر جهانی است، مسئولان این بندر گزارشی از فعالیت‌های محیط زیستی صورت گرفته در بندر ارائه دادند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: توسعه حمل و نقل ریلی در بندر، فراهم کردن حمل و نقل عمومی رایگان برای کارکنان بندر، استقرار و فعالیت بالغ بر 30 توربین بادی در بندر برای تولید برق مورد نیاز و انتقال مازاد برق تولیدی به شبکه برق بلژیک، کاهش آلاینده‌های ذرات و اکسیدهای گوگرد برای ارتقاء کیفیت هوای محیط و کاهش مصرف انرژی برخی از اقدام‌های محیط زیست صورت گرفته در این بندر مهم بود که گویا اخیرا تفاهمنامه مشترک همکاری هم با بندر شهید رجایی استان هرمزگان در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها از جمله تهیه و تدوین سند برنامه اقدام محیط زیستی و توسعه‌ای و برنامه عملکرد پایداری‌های محیط زیستی داشته‌اند که می‌تواند الگویی مناسب برای بنادر ایران باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به کنوانسیون‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی دریایی با عضویت ایران همچون راپمی داشت و افزود: باید تلاش کنیم تا با بهره‌گیری از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی، توسعه پایدار بنادر ایران را رقم بزنیم و در این مسیر سازمان حفاظت محیط زیست آماده هر گونه همکاری مشترک است.
وی با مرور صحبت‌های مطروحه در جلسه، گفت: ایران نیز باید همگام با جامعه جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین و تغییر اقلیم تلاش کند و در این مسیر نیز سهم هر وزارتخانه و دستگاهی مشخص است و البته بنادر نیز باید با اصلاح سوخت مصرفی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای همکاری داشته باشند.
ابتکار خاطرنشان کرد: باید شاخص‌های قابل اندازه گیری برای بنادر تعریف شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد رضا رستگاري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
همکاری بین بخشی در حوزه بنادر ضروری است ولي به شرط دخالت شركت هاي خصوصي
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: