تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۸۸
تعداد بازدید: ۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد : بر اساس آئین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده یک شرکت از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مدّت‌دار بوده و باید شرکت متقاضی بصورت مداوم شرایط لازم را حفظ و ارتقاء دهد.
به گزارش مارین نیوز، دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار کرد : با توجه به گذشت دو سال از زمان مرحله اوّلل ارزیابی شرکت‌ها، مرحله دوّم ارزیابی شروع شده است و شرکت‌هایی که در سالل 1392 یا 1393 مورد تائید کارگروه قرار گرفته بودند، در سال 1395 مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند که برخی از آنها معیارهای مربوط را کسب نکردند و از فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان حذف شدند. همچنین با آغاز فرآیند ارزیابی مجدد شرکتها، اسامی 250 شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حذف شد.
سید محمد صاحبکار خراسانی افزود : معيارهای ورود براي شرکتهايي که نوپا بوده و در سالهاي ابتدايي فعاليت خود هستند، بسيار آسان طراحي شده است، اما بهه تدريج با افزايش عمر شرکت، معيارهاي ديگري براي فعاليت در فضاي کسب و کار حرفه اي حتما بايد در شرکتها بوجود بيايد وگرنه شرکتها با شکست مواجه مي‌شوند. لذا معيارها به نحوي طراحي شده است که باعث توجه دادن شرکتها به شاخص های ارتقاء عملکرد شود که مطمئنا منافع شرکتها را در ميان مدت و بلند مدت به دنبال خواهد داشت.
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد : متاسفانه برخی از شرکت‌هایی که مورد تائید کارگروه قرار می‌گیرند، تصور می‌کنند که این تائیدیه مادام‌العمر است و بعضاً در سربرگ‌ها و یا حتی مهر شرکت خود، عبارت دانش‌بنیان را درج می‌کنند؛ ولی برای حفظ و ارتقای معیارهای مندرج در آئین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند. اما بر اساس مصوبه کارگروه، اگر در ارزیابی مجدد، معیارهای لازم احراز نشود، بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای از فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان حذف خواهند شد و استفاده آنها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، سربازی افراد شرکت‌ها و ... امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر آنکه در سال های آتی با ارتقاء عملکرد خود، بتوانند مجددا معیارهای مورد نظر را احراز کنند.
وی افزود : اگرچه انجام فرایند ارزیابی مجدد شرکتهای دانش بنیان هزینه های مالی زیادی را برای معاونت علمی و فناوری به دنبال داشته و از کارگزاران ارزیابی انرژی زیادی می گیرد، اما برای اطمینان از کیفیت عملکرد شرکتهای دانش بنیان و حفظ اعتماد جامعه، این معاونت در این زمینه اهتمام جدی دارد.
صاحبکار گفت : بر اساس مصوبات کارگروه، حفظ و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است و کارگروه به هیچ عنوان صرفاً به دنبال افزایش کمّی شرکت‌‎های مشمول استفاده از مزایای قانون نیست و همانگونه که هر روز ممکن است تعدادی شرکت به فهرست شرکتهاي دانش‌بنيان افزوده شوند، ممکن است شرکت‌هایی نیز از فهرست حذف شوند.
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت : فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره دوم ارزیابی باید ارتقاء یابد، به عنوان مثال برای شرکت‌هایی که در سه سال اول تاسیس‌شان هستند، معیار داشتن اظهارنامه مالیاتی بررسی نمی‌شود و این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های نوپا می‌توانند تائید شوند؛ اما در زمان ارزیابی دوره دوم، حتماً باید دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی را داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت تائید نمی‌شوند.
رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با اشاره به اجرای حمایت‌های قانونی گفت : خوشبختانه بدنه دولت و مجلس شورای اسلامی به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان اطمینان کرده و توجه ویژه‌ای نشان دادند و یک فرصت تاریخی ایجاد شده است؛ لذا نباید با تنزل کیفیت شرکت‌ها، این اطمینان و فرصت تاریخی خدشه‌دار شود.
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به لزوم ارتقای مداوم شرکت‌ها بیان کرد : حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، حوزه بسیار پویايی است و شرکت‌ها باید تمام تلاش خود را برای حفظ توان رقابتی خود بکار گیرند و نبايد تصور کنند که مادام العمر مي‌توانند از حمايتهاي قانون برخوردار شوند.
رییس امور شرکت‌های دانش‌بنیان افزود : شرکت‌هایی که از این فهرست حذف می‌شوند، خیلی نباید نگران باشند و می‌توانند با ارتقای فعالیت‌های خود و کسب شرایط لازم، دوباره تقاضای ارزیابی خود را ارایه دهند و ما مطمئنا آنها را ارزيابي مي‌کنيم و در صورت احراز شرايط مجددا به فهرست شرکتهاي دانش بنيان اضافه مي‌شوند.
صاحبکار گفت : به شرکت‌ها اکیدا توصیه می‌شود آخرین آئین‌نامه و مصوبات کارگروه و معیارهای شرکت‌های دانش‌بنیان مندرج در سامانه www.Daneshbonyan.ir معاونت علمی را مطالعه کنند تا بدلیل عدم اطلاع، حقی از آنها ضایع نشود و در صورت نیاز به مشاوره باا کارشناسان مرکز مشاوره با شماره تلفن 83533030 تماس بگیرند. 
دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان در خاتمه گفت : شرکتهای دانش بنیان برای ارتقاء توان خود و آشنایی بیشتر با قوانین و شرایط فعالیت در فضای کسب و کار، می توانند از مشاوره های تخصصی رایگان و آموزش هایی که توسط دبیرخانه کارگروه در موضوعات کاربردی که در سامانه TMS.Daneshbonyan.ir معاونت علمی ارائه می شود استفاده کنند. 
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: